Hej!

Jag har en webbkamera D-Link DCS5000L som fungerar utmärkt när den når routern. Eftersom jag vill flytta kameran, och det är sämre mottagning dit den ska, så köpte jag en repeater.
Nu visar både laptop och mobil full signalstyrka på det nya stället och det fungerar att surfa, komma åt dropbox mm ifrån detta stället.

Men kameran vägrar logga in!

Flyttar jag den tillbaka så att den når routern loggar den in elegant, sedan till andra stället så hittar den inte nätet.

Är det någon som kan ge något tips?

Router: TP-Link TL-MR3420
Repeater: TP-Link RE305
Kamera: D-Link DCS5000L
 
Repeater är alltid en halvmesyr, tappar hastighet mm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fast jag är imponerad över stabilitet och speed när jag mäter med laptop efter repeatern. Så när det gäller sakerna så sitter jag nöjd. Fortfarande nyfiken på tips angående huvudfrågan.
 
J
Japp. Repeatrarnas främsta syfte är att göra livet surt för sina ägare så den funkar i princip. Jag tror felet ligger i inställningarna för dns. Kan du kolla dom i repeatern?
 
Ja, men dessvärre inte just nu.
Men jag kikar i manualen nu och ser att det finns primär och sekundär dns och att de går att ställa manuellt. Jag vet inte vad dns betyder och vilken påverkan den har eller styr.
 
DNS är servrar som omvandlar webbadresser till ip-adresser och vice versa.
Allt som är anslutet till internet har sin egna ip-adress.
Det är lättare att komma ihåg tex byggahus.se än tex 134.56.243.78 (bara ett exempel).
 
Okey, så rubbet har egna IP, men de ska ha samma dns för att prata med varandra?
 
J
Nej inte egentligen. Dns behöver inte vara samma. Men kameran kanske får en dns som inte fungerar och då kommer du inte åt den. Prova att sätta samma dns som du har i routern, eller sätt tex Googles dns 8.8.8.8. Precis som Demmpa skriver så behöver alla klienter som dator, mobil, kamera etc en översättning från webbadress, url till ipadress och detta gör dnsen. Fungerar inte dns så måste kameran veta rätt ipadress för att det ska fungera.
 
Vad får datorn för ip-adress när den är ansluten till routern?
Vad får datorn för ip-adress när den är ansluten till repeatern?

Jag misstänker att det är två olika, läs kapitel 3.3 och framåt, eftersom det anges ”Default Gateway” & standard är repeaterns egna ip-adress,
https://static.tp-link.com/RE305_V1_User Guide.pdf
 
Byggjanne Byggjanne skrev:
Hej!

Jag har en webbkamera D-Link DCS5000L som fungerar utmärkt när den når routern. Eftersom jag vill flytta kameran, och det är sämre mottagning dit den ska, så köpte jag en repeater.
Nu visar både laptop och mobil full signalstyrka på det nya stället och det fungerar att surfa, komma åt dropbox mm ifrån detta stället.

Men kameran vägrar logga in!

Flyttar jag den tillbaka så att den når routern loggar den in elegant, sedan till andra stället så hittar den inte nätet.

Är det någon som kan ge något tips?

Router: TP-Link TL-MR3420
Repeater: TP-Link RE305
Kamera: D-Link DCS5000L
Kameran går bara på 2.4Ghz. Har du kontrollerat så att repeatern inte kör på 5 G och din router på 2,4? Det skulle förklara problemet.
 
Toppen! En rad med kloka svar. Jag kommer hem i morgon kväll, då ska jag prova ett par saker.
Tack!

I´ll be back!
 
J
Här har du en sak till att kolla. Vissa klienter klarar inte t.ex skiljetecken som bindestreck etc i SSID eller lösenord. Använder du något sådant kan det vara läge att redigera bort.
 
Hur ansluter du till kameran ip eller namn?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.