2 373 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Strul med TP-Link RE305 Repeater
Hej!
Jag har en webbkamera D-Link DCS5000L som fungerar utmärkt när den når routern. Eftersom jag vill flytta kameran, och det är sämre mottagning dit den ska, så köpte jag en repeater.
Nu visar både laptop och mobil full signalstyrka på det nya stället och det fungerar att surfa, komma åt dropbox mm ifrån detta stället.
Men kameran vägrar logga in!
Flyttar jag den tillbaka så att den når routern loggar den in elegant, sedan till andra stället så hittar den inte nätet.
Är det någon som kan ge något tips?
Router: TP-Link TL-MR3420
Repeater: TP-Link RE305
Kamera: D-Link DCS5000L
Jag har en webbkamera D-Link DCS5000L som fungerar utmärkt när den når routern. Eftersom jag vill flytta kameran, och det är sämre mottagning dit den ska, så köpte jag en repeater.
Nu visar både laptop och mobil full signalstyrka på det nya stället och det fungerar att surfa, komma åt dropbox mm ifrån detta stället.
Flyttar jag den tillbaka så att den når routern loggar den in elegant, sedan till andra stället så hittar den inte nätet.
DNS är servrar som omvandlar webbadresser till ip-adresser och vice versa.
Allt som är anslutet till internet har sin egna ip-adress.
Det är lättare att komma ihåg tex byggahus.se än tex 134.56.243.78 (bara ett exempel).
Allt som är anslutet till internet har sin egna ip-adress.
Det är lättare att komma ihåg tex byggahus.se än tex 134.56.243.78 (bara ett exempel).
Nej inte egentligen. Dns behöver inte vara samma. Men kameran kanske får en dns som inte fungerar och då kommer du inte åt den. Prova att sätta samma dns som du har i routern, eller sätt tex Googles dns 8.8.8.8. Precis som Demmpa skriver så behöver alla klienter som dator, mobil, kamera etc en översättning från webbadress, url till ipadress och detta gör dnsen. Fungerar inte dns så måste kameran veta rätt ipadress för att det ska fungera.
Vad får datorn för ip-adress när den är ansluten till routern?
Vad får datorn för ip-adress när den är ansluten till repeatern?
Jag misstänker att det är två olika, läs kapitel 3.3 och framåt, eftersom det anges ”Default Gateway” & standard är repeaterns egna ip-adress,
https://static.tp-link.com/RE305_V1_User Guide.pdf
Vad får datorn för ip-adress när den är ansluten till repeatern?
Jag misstänker att det är två olika, läs kapitel 3.3 och framåt, eftersom det anges ”Default Gateway” & standard är repeaterns egna ip-adress,
https://static.tp-link.com/RE305_V1_User Guide.pdf
Kameran går bara på 2.4Ghz. Har du kontrollerat så att repeatern inte kör på 5 G och din router på 2,4? Det skulle förklara problemet.Byggjanne skrev:
Hej!
Klicka här för att svara