Byggahus.se

Bahnhof villafiber

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Det kom ett erbjudande om fiber med Bahnhof. Deras öppna fiberlösning kräver att man binder sig 12 månader till Bahnhof, därefter skall det vara öppet. Priset ser bra ut.

Jag är lite förvånad eftersom det redan finns Telia öppenfiber i gatan. Jag har tvekat att ansluta mig till Telia. Efter diverse strul med Telia genom åren så har jag som princip att undvika allt som har med Telia att göra, vilket har varit bra för blodtryck och psyke.

Men då är frågan: Någon som har erfarenhet av Banhof som fiberleverantör? Jag tror mig veta att de anses ha bra lösningar som internet provider. Men hur klarar de att driva ett eget fibernät? Någon med erfarenhet?

2. J
    Medlem · Nivå 11
  3. M
    Medlem · Nivå 12
    Fiber är väl skanovas, men den brukar dem ju bara gräva av ibland. Bahnhof som leverantör sägs vara väldigt bra!

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Näe nu blandas saker ihop tror jag. Att använda andra leverantörers (tex skanova) fiber i transportnätet gör alla som levererar någon sorts nätverk i en större geografi. Ingen finns överallt.

Det villafiberprojekten erbjuder är accessnätet och där är "OpenGiga" Bahnhofs namn på det öppna fibernätet. Vem som äger nätet i slutänden har jag inte koll på. Det beror nog på.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Jag säger inte att du har fel, då det enligt artikeln framgår att det är mest transportfiber, men även accessnät. Troligen mest backbone alltså. Hempularens fråga var dock hur duktiga de är på att driva nät, och det kanske de då inte behöver göra så mycket. Gillar Karlungs stil måste jag säga.

6. N
    Medlem Nivå 2
    Bahnhofs kan sin sak och jobbar effektivt om de har tillgång till infrastrukturen, alltså fibern.
    Problemet med "öppna nät" är att det kan finnas ett lager till av leverantörer som inte jobbar lika effektivt.
    Då blir det lätt att små problem tar dagar att fixa, något som Bahnhof kan fixa på någon timme om de har tillgång till infrastrukturen.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Bahnhof erbjuder fiber för 14 000. När telia körde sin kampanj här så erbjöd de inkoppling för 18000 (kan ha varit 16 000), och hävdade att ordinarie pris var 26000.

En granne som nappade på Telia erbjudandet drabbades av att de ville dra upp fibern ca. 0,5m precis mitt på vardagsrumsväggen. Istället för via den bef. kanalen för telefon, som dessutom ligger i rak linje från teleskåpet vid tomtgränsen. Installatörerna stod på sig, det slutade med att grannen fick kalla på polis för att stoppa dem från att borra i fasaden. När han efter många om och men lyckades få tag i namnet på projektledaren som skrev under alla papper han fått från telia med "den ansvarige", så lät den personen meddela "jag befattar mig inte med samtal från kunder".

Ett tag efter den historien så kom det ut en halvchef som tittade på huset och "kom på", "men vi kan ju gå via teleröret, det blir väl bra?".

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 19
    Är nog väldigt individuellt detta hur fiber grävs/ansluts utifrån utförande entreprenör och person, där vi enbart får höra ev. fel som begås. Övriga kanske 99 % som det fungerar bra för "klagar" ju inte (gäller nog de flesta branscher) ;)
    Vi hade en suverän projektledare som var ute två gånger för dialog. Projektören som var på plats och gjorde utmärkning gick efter märkning på gatan att det var här fibern skulle dras in, dvs skjutas in under en stor stenmur trots att det 30 meter längre bort fanns en öppning och där fiberkanalisationen också passerade. Med denna lösning skulle jag dessutom få gräva 10 m själv för att få den på lämpligaste platsen i huset, dvs det blev inte närmaste vägen som ingick i avtalet. Projektledaren kom ut och kollade, där vi direkt var överens om att dra den via öppning i stenmuren och då blev platsen där jag önskade anslutning på huset den närmsta vägen, dvs ingen egen grävning.
    Så jag ser det enbart som en del av projektarbetet att justera lite utifrån andra förutsättningar som finns på platsen.

Så i de, troligtvis få fall, det krånglar till sig blir det uppmärksammat och oftast är det individberoende, kanske även utifrån vilka mandat/riktlinjer/ samt kompetens personen i fråga har.:)

9. J
    Medlem · Nivå 11
    Det där beror på något entreprenörerna kallar för nollmetersprincipen. I alla fall om det första förslaget låg i gränsen mellan din och grannens fastighet. Man vill helst lämna av där, i gatan, och gå vidare i respektive tomt sedan. Om tex bara du gått med i första ledet, så hade grannen sedan kunnat ansluta sig i efterhand utan at gatan behöver schaktas upp och återställas. Ren ekonomi alltså.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Nej, det var det inte utan bara en punkt i gatan där enbart vår fastighet skulle anslutas. De fastigheter som finns i kvarteret som inte har anslutit sig har fått sin anslutning framdragen till fastighetsgränsen, så här behöver man inte gräva mera i gatorna utan endast på egen fastighet för efteranslutning.
    Så någon hade nog gjort en tankevurpa när man gjorde den första projekteringen och visste inte att vårt "staket" var en stor och bred stenmur som inte är så vanlig där vi bor ;)

Så om man tycker att det blir dyrt att efteransluta sig så betalar man för tidigare utfört arbete som ej kunnat faktureras.

11. J
    Medlem · Nivå 11
    Så är det väl, men någon modell måste finnas. Den som är med tidigt bör väl premieras. Det är business helt enkelt. Skulle varit tokigt om det var tvärtom, att man tjänade på att vänta, och kunde chansa på en sistaminuten-fiber till självkostnadspris :)

12. L
    Medlem Nivå 1
    Har nog fått samma erbjudande som dig.
    Två dagar senare kom brevet från Telia också...

Bahnhof och opengiga känns som om de vill in på marknaden. Möjligen lägre anslutningsavgift då...

Skall kolla totalen senare, men skulle tro att opengiga är billigast. I alla fall om man som jag bara vill ha en uppkoppling. Ingen TV... Telefon är väl mer eller mindre alltid fritt...

Comhem, de gräver väl också fiber?
    Någon som har erfarenhet?

13. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Comhem driver fibernät via itux. Funkar nog lika bra eller dåligt som något annat.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 11
    Njae, jag vågar påstå att det är mer regel än undantag att man undviker att använda befintlig kanalisation på tomtmark. Detta beror på att det är stopp i kanalisationen i majoriteten av fallen. Att halvchefen som kom ut "kom på det" beror nog snarare på kundvård och att rädda situationen. Man kör helt enkelt allt som oftast på att plöja nytt då det är snabbare, billigare och enklare.

15. O
    Medlem Nivå 12
    Ni som har fått fiber in på senare tid hur vill man normalt att man går in i huset. Jag ska få in fiber i huset nere i Skåne i vår och ska själv gräva in från tomtgräns men det kör jag med minigrävaren så det är inga problem.
    Men de anslutningar jag sett på andra ställen så har man gått upp 0.5-1 m från markytan på väggen. Jag vill ha in det i källaren och tänkte gräva ner en gul slang nu i god tid. Det enda svar jag får från leverantören är att dom kommer ut precis innan och visar. Men jag har tid nu att gräva och är kanske på annan ort i tjänst när dom vill visa. Några ideer på hur man normalt går in om det skall in i källare?

• Laddar…