4 337 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Bredband och TV, vad ska man välja?
Sida 1 av 3
Jag kommer att bli med fiber när jag flyttar och har börjat försöka sätta mig in i det hela. Det verkar dyrt. Jag ser inte särskilt mycket på TV och har därför inte lust att ruinera mig på kostnader för den. Några tips? Nu har jag ADSL via Telia och det fungerar bra och är inte farligt dyrt.
Förslag på billigt och bra?
Förslag på billigt och bra?
Ja, det är ju en tanke. Just Viafree hoppar jag nog över, det verkar inte vara något jag vill lägga tid att titta på.
Finns det ingen antenn kan jag ta med min, de nya ägarna vill inte ha den.
Om man nu skulle vilja ha något utöver gratisutbudet, vad finns? Jag gillar vetenskap, musik och engelska deckare men det kan månader utan att jag tittar på burken.
Finns det ingen antenn kan jag ta med min, de nya ägarna vill inte ha den.
Om man nu skulle vilja ha något utöver gratisutbudet, vad finns? Jag gillar vetenskap, musik och engelska deckare men det kan månader utan att jag tittar på burken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
SVT:s vetenskapsprogram verkar ligga kvar i Play i några månader efter sändning, annars är det väl få kanaler som sänder riktiga vetenskapsprogram, om du inte menar Mythbusters och liknande, Access har väl en del och dem kan man åtminstone få via Boxer.
Engelska deckare sänds också av SVT och finns i Play ett tag i alla fall, men de kan ju dyka upp i andra kanaler också, framför allt i Sjuan och 8:an av dem vi har. Däremot har jag inte kollat om de även visas av resp. Play, dvs. TV4 Play och ViaPlay.
Engelska deckare sänds också av SVT och finns i Play ett tag i alla fall, men de kan ju dyka upp i andra kanaler också, framför allt i Sjuan och 8:an av dem vi har. Däremot har jag inte kollat om de även visas av resp. Play, dvs. TV4 Play och ViaPlay.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Telia är lite billigare på fiberbredband än adsl
de har olika tv-paket, risken är bara att det blir stora paketet......
Jag provade boxer, då de var billigare på allt näran valde paket- men de fick inte tv att funka som det skulle och telefondelen klarade de inte alls
Har Du öppen fiber så finns en jämförelse mellan de olika leverantörerna men de går ut med lockpriser och bindningstid så kolla respektive bolag noga
de har olika tv-paket, risken är bara att det blir stora paketet......
Jag provade boxer, då de var billigare på allt näran valde paket- men de fick inte tv att funka som det skulle och telefondelen klarade de inte alls
Har Du öppen fiber så finns en jämförelse mellan de olika leverantörerna men de går ut med lockpriser och bindningstid så kolla respektive bolag noga
Chromecast funkar kanon, kör valfri play app (SVT Play, TV4 Play, Netflix etc) på telefonen, datorn eller plattan och visa bilden på tvn där chromcasten sitter inkopplad.
Jag körde detta ett par år innan vi skaffade Android TV som har den inbyggd. SVT Play, Netflix och några till har ju appar som kan köras direkt på Android TVn medan andra leverantörer är lite efterblivna på den fronten.
Jag tycker det låter som om du borde klara dig långt med bara SVT Play.
Jag körde detta ett par år innan vi skaffade Android TV som har den inbyggd. SVT Play, Netflix och några till har ju appar som kan köras direkt på Android TVn medan andra leverantörer är lite efterblivna på den fronten.
Jag tycker det låter som om du borde klara dig långt med bara SVT Play.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Chromecast är bra, men bygger på att du har tillgång till streamade webbtjänster som du kopplar upp dig mot via telefon eller dator och sen ”flyttar över” signalen så att den går direkt från wifi-anslutningen till tv:n.
Det funkar med SVT play, Viaplay, HBO, Netflix och säkert en massa mer. Lite sämre bildkvalitet än vanlig tv, men säkert bättre än för 20 år sen – man vänjer sig fort. Hur som helst, Cromecast (och i viss mån Apple play) bygger på att du har tillgång till programmen vis en annan källa. Att hitta sådana är dock enkelt.
Det funkar med SVT play, Viaplay, HBO, Netflix och säkert en massa mer. Lite sämre bildkvalitet än vanlig tv, men säkert bättre än för 20 år sen – man vänjer sig fort. Hur som helst, Cromecast (och i viss mån Apple play) bygger på att du har tillgång till programmen vis en annan källa. Att hitta sådana är dock enkelt.
Nackdelen med chromecast (android) är att man måste styra den med mobiltelefon/padda, Apple har en motsvarande, Apple TV, den kan styras med både mobiltelefon/padda och fjärrkontroll, det följer med en, sedan fungerar tex Harmony Hub också.
Sämre bildkvalitet än vanlig TV? Tvärt om skulle jag säga.Nötegårdsgubben skrev:
Chromecast är bra, men bygger på att du har tillgång till streamade webbtjänster som du kopplar upp dig mot via telefon eller dator och sen ”flyttar över” signalen så att den går direkt från wifi-anslutningen till tv:n.
Beror vad du jämför med. Live-streamad webbtv fungerar inte lika bra för tex idrott som IPTV/kabeltv/sat. Det blir släpningar i bilden som beror på tekniken.Kretikos skrev:
Video on Demand fungerar däremot oftast lika bra. Ibland sänder tjänsteleverantörerna filmer med lägre upplösning typ SD (480p) medan VoD kan finns i HD (720p)
Använder du en dator utöver det lilla TV användandet? är du den ändå i hushållet?
Jag hade valt Fiber alla dagar i veckan, men det är en prisfråga också, fick själv panga ut 25.000 när jag flyttade till nytt hus, dock var vi 4 st i hushållet där där alla dagligen använde något typ av streaming tjänst + mycket annat inom nätverk!
Jag hade valt Fiber alla dagar i veckan, men det är en prisfråga också, fick själv panga ut 25.000 när jag flyttade till nytt hus, dock var vi 4 st i hushållet där där alla dagligen använde något typ av streaming tjänst + mycket annat inom nätverk!
25000kr är ändå billigt. Jag jämförde fiberinstallation med existerande ADSL åt en granne häromveckan, det skulle ta mindre än sju år att tjäna in 23000kr i installationskostnad för honom. Och då får han mycket bättre bandbredd och kvalitet för det priset också (om man tittar på TV så går det inte surfa i deras hushåll). En annan granne ville ha koppar indraget i sitt nya hus. Telia ville ha 45000kr för detta, samtidigt har de börjat ta bort kopparnätet i en annan del av bostadsområdet. Han valde enbart fiber för 23000kr istället.OptiDog skrev:
Använder du en dator utöver det lilla TV användandet? är du den ändå i hushållet?
Rörande originalfrågan så har jag precis sagt upp mitt Boxer-abonnemang. Jag kör nu enbart på playtjänsterna. Det är Netflix (109kr/mån), SVT (gratis), TV4 (gratisvarianten) och Dplay (89kr/mån) för min del (Dplay innehåller Discovery och Animal som pojken gillar att titta på, samt femman som frugan gillar att titta på). Summan av detta är lägre än vad Boxer kostar och jag får större flexibilitet.