Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
A-Man_08: Låter lite konstigt att den skulle komma från grannen, var kommer dennes kabel in är det från gatan? Har du några bilder?
b_hasse: Jag håller med christoffer09 om kablarna. Långa kablar äter lätt upp gain-vinsten som riktantennerna ger. Hur långa är de? Gör ett test med router+antenner och minimala kablar inne i huset, med antennerna riktade ut genom ett fönster. Idealet är att ha router + antenner nära varandra uppe på taket, men det finns ju praktiska problem med det.
Silly Bear: Är med i en kabel förening med Telia triple play så jag är tyvärr låst till dom
galento: Kan ju tillägga att vi använt denna routern ett par månader nu och det fungerar över förväntan utan nån extra antenn. Har som tur är bra mottagning på mobilnätet. Vi tackade nej till fiber , men den mobila routern fungerar klart godkänt till den internet användning vi har.
Johan456: En sån med 3 hål: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-c-pl-antenn-3-hal-antra Och en sån: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-primo-ramar Du byter bara ”locket”, du behöver inte ens koppla något.
neo11: Jag har telia öppen fiber villa100/100, använder dock inte telias router utan egen till internet lan1 från mediaomvandlaren. Lan2 är kopplad direkt med sladd (ingen router imellan) till telias runda svarta puck som är deras digitalbox, har aldrig buffrat/pixlat eller krånglat på många år, hade tidigare en med hårddisk som inte heller någonsin buffrat/pixlat på någon kanal. Så om det
amandadenandra: Yes men ny redde vi ut vart den gick och eftersom man har wifi idag har vi inte något behov av den så nu är den klippt. Det börj ju dock gå att peta fram den igen och skala av den för att ååföra en ny kontakt i framtiden
Mats: Handlar till viss del om att "binda" kunder och få ut bidrag (vet inte om bidragsdelen är aktuell längre). Ofta var det ju krav på att arbetet skulle vara påbörjat till ett vist datum och är boxen uppskruvad så är det ju påbörjat
AndersS: Medieomvandlarna har programvara utifrån operatör. Telia t.ex. styr IPTV till specifik port och telefoni. Telia kör även VLAN och där finns alla tjänsterna även på port 1. Så olika beroende av operatör.
erik8308: [citat] Jasså? Min tanke var att det skulle kunna vara något på vägen som skulle kunna störa. Men jag kommer aldrig köpa sån kabel igen…
mikethebik: [citat] Japp, dessutom är det numera ett dolt fel eftersom du grävt över alltsammans! Ser framför mig den kommande mastodonttråden om den dolda asbest/svartmögel/hussvamp/you-name-it-felet på BH. Spännande framtid väntar...
AndersS: Kör IPTV och playtjänsten de få gånger vi tittar på olika kanaler. Använder play också i fritidshuset med mobilt bredband och Chromcast utan problem. Har inte kört tvilling men har en STB för tv så i vårt fall inget som routern hanterar. Har två M9, har enplans med källare där huvudboxen finns och en på våningen ovanför vid TVn.
ValterP: [citat] Just det. Vi fick luftledning och de sade ”ni har luftledning förut då ingår luftledning nu”. Bergig tomt syntes avskräckande. Nu är jag desto gladare, men träd och grenar är riskfaktor.
blackarrow: Lite småtips. Installationskabel ska helst ligga stilla men mjuk patchkabel kan man greja lite mer med. I källaren har jag använt uttagsboxar för keystone. Vid routern i pannrummet känns det klumpigt med ”riktiga” uttag jag ville ha ut kabeln parallellt med väggen. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmateriel/keystone/keystone-uttagsbox-1-port-p95435 Har även
hsd: Kollade deras hemsida och : [bild] Mindre trevligt
Leif i Skåne: Lägg en fiberkabel i skyddsslangen, mindre problem med potential skillnad på nollan mellan olika byggnader och EMP störningar vid åska. Men själv har jag lagt nätverkskabel för fast installation 50m i markör utan problem. Tänk på att dra med ett muraresnöre parallellt, när du drar i den nya kabeln att användas för framtiden.
raindance: "c_olsson #133 Medlem · Västra götaland· 361 inlägg 23 sep 2016 12:17 Multimode-fiber (som är vanligast vid avstånd upp till 500 meter) har en böjradie på bara några centimeter så de tål en hel del. Singlemodefiber som används vid längre avstånd är mycket känsligare och har betydligt större böjradie och ju snävare man böjer, desto mer ökar dämpningen i kabeln. Fördelen med
Mats: [citat] Det borde ha räckt. Jag såg en liten kvarvarande risk med det. Vid överspänning från modemet till eluttaget så fanns det i alla fall teoretiskt en chans att fiberkonverter två skulle kunna mata den överspänningen vidare via tp. Nu tvingas den till centralen och där finns en stor fin 10mm2 till sann jord
blackarrow: Det är dags att logga in i routern och se vilken bandbredd den är inställd på. Och Accesspunkten, vad har den för bandbredd inställd? (... AC LR?) Har du grannar som kan störa ditt Wi-Fi? En WiFi Analyser (free) app för Android kan jag också rekommendera. Då kan man se andra WLAN, vilken aktuell hastighet man har på Wi-Fi uppkopplingen för mobilen just för tillfället mm. (själv ska
useless: Den 'riktiga' elkabeln är varken opto- eller svagströmskabel. Har ni inte kommit ner till själva kabeln så är det bara att låta det vara. Skyddsbandet brukar ligga en dm ovanför.
Bono_R: Hej och Tack allihop. Jag får prova med en https://www.kjell.com/se/produkter/...lite-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1500-p62909, den verkar ju lovande. Nu är det en bit kvar tills inflyttning men det är ju nu innan flytt som man kan passa på att fantisera om hur man vill ha det på nya stället. /B
ErikLtz: Wow, tack för ett väldigt ego-boostande svar drygt ett år senare :) och fint med "modernt system" :):)
cpalm: Kolla till att börja med om du har någon söktråd där fibern kommer fram. I så fall kan du hyra utrusting och göra en egen lägesbestämning. Om man vill vara pragmatisk. När det gäller elledningar är det ju inga konstigheter att begära utsättning, så spontant skulle man ju kanske tro att detsamma skulle gälla fiberledningar.
villabjerne: [citat] Det verkar faktiskt lös sig bra! Fick tag på en bra kontaktperson som bekräftat att vi själva kan göra grävjobbet från hus till tomtgräns längs med ena sidan där de har sitt fiber. Tack för all input!
MultiMan: Vaknade av ännu en våg spam-mail som Telia inte klarar av att hantera och tänkte gå in för att enligt Sisyfos om och om igen försöka lära Telias filter vilka mail som är ok eller inte. Extra besvärligt har Telia med bedrägerimail som adresserade från Telia själva, men det är antagligen helt logiskt om man inte tänker efter. I vilket fall, det känns stabilt när det ser ut så
cpalm: [citat] Kabelkanal funkar bra. Lite knöligt att få dit locket bara. Vill du lyxa till det kan du välja en matarkanal med klämmor som håller kablarna uppe.
Turbo_Tail: Jag har ett 4G modem med separat uteantenn varifrån två kablar går i mellantaket till gruppcentralen där alltså 4G modemet finns. Jag har googlat mig fram till att connectorn är antagligen en SMA-J-1.5 RF Coaxial Connector och nu har den lossnat! Hur får jag det fixat; hur skall kabeln sättas fast i connectorn? Kabeln har under sitt svarta ytterhölje koppartrådar och i centrum är en
CeSve: OK, bra att veta, tack. Själv lade jag ner antennprojektet och strömmar allt nu. Rätt skönt att inte behöva bevaka tider. En antennfirma ville debitera 2000:- för att komma och titta, sedan skulle förmodligen nya antenner kosta ett antal tusen till.