V vectrex skrev:
Det är ett gammalt hus (byggt 1947). Vi tillträdde för en månad sen och flyttade in i lördags. Jag har bara förberett trådar i 2 rum på övervåningen som jag ägnat senaste månaden åt att bygga. Finns även en mindre isolerad kattvind utanför ett av dessa rummen där jag planerar ha router, switch, nas osv. Fibern kommer in i källaren 2 våningar ned. Har en plan för att dra nätverkskabel dit men har inte gjort det än. I källaren kan jag enkelt dra nätverkskabel i taket och gå upp på mellanvåningen. På kattvinden på övervåningen har jag förberett rör upp till (kall)vinden så att jag kan gå ned mitt i taket i mitten av huset och sätta en acesspunkt här. Den andra tänkte jag montera på mellanvåningen på väggen. Se bilder nedan. Huset har lite ändrad planlösning och är dessutom utbyggt en del sen originalplanritning. Men det är inte enorma förändringar.

[bild] [bild]
tror dedär kommer bli super!! De största problemet är vad det är för material i väggar o innertak, är de Sten/kol o massivt trä så äter ju de upp signalen, man för testa sig fram för att hitta de som fungerar!

läste någon som skrev att man ikte skulle sätta dom på väggen men de är något tillverkaren visar som alternativ så Inge fel med det! Kan ju kanske bli lite bråk mellan vilken signal enheterna väljer ok dom ligger på gränsen i källaren men tror ikte de kommer märkas!!!

Jag bor i ett stenhus och har router + 2 accesspunkter. Placeringen av punkterna ger mig bra täckning i hela huset och på tomten. Jag kör netgear Orbi och det har fungerat felfritt sedan installation för ca 2,5 år sedan. Jag är heller ingen it-tekniker och löste installationen själv utan problem. Prisvärt och stabilt helt enkelt.

Har du redan Ubiquitu så kan du med fördel utöka det nätverket, de gör bra saker.

Ett enkelt sätt att förbättra nätverket hemma är att dra tråd till TV och datorer som annars suger mycket kraft ur nätverket och tar upp onödiga trådlösa "platser". Är någon i familjen intresserad av dator-spel är det ett måste att koppla datorn med tråd.

Lycka till!

• Gilla
Nyalund
  • Laddar…
oskar8889 oskar8889 skrev:
Ett enkelt sätt att förbättra nätverket hemma är att dra tråd till TV och datorer som annars suger mycket kraft ur nätverket och tar upp onödiga trådlösa "platser". Är någon i familjen intresserad av dator-spel är det ett måste att koppla datorn med tråd.

Lycka till!
Du har inte läst tråden va? ;)

Men jo, min son är "gamer" och ville absolut ha trådat till sin dator. Det har jag löst redan. Till tv apparaterna blir det dock inte trådat, åtminstone inte nu.

Du kan ju alltid räkna på hur mycket kapacitet dina "fasta" prylar behöver. Den större risken i sammanhanget är att varje accesspunkt tillåter ett visst antal anslutningar, har du inte tillräckligt många så kan mobila enheter tappa när du rör dig genom huset (då de byter accesspunkt, och en punkt är full).

Men det lär du märka i så fall, oftast när hela familjen är i vardagsrummet. :)

V vectrex skrev:
Du har inte läst tråden va? ;)

Men jo, min son är "gamer" och ville absolut ha trådat till sin dator. Det har jag löst redan. Till tv apparaterna blir det dock inte trådat, åtminstone inte nu.

Did too. Men det är inte bara du som läser tråden för att få svar ;)

Jag håller med dig, kan man så är det såklart en fördel ju fler prylar som kan få tråd till sig. Men i ett gammalt hus som är nyrenoverat så känns det sådär att dra kabel överallt.

I mitt förra hus så drog jag nätverkskabel till de flesta rum. Drog dem på utsidan när jag bytte fasaden samt på kattvindarna på övervåningen.

• Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Fått upp nätverket. 4 trådade uttag i rummen nära (de nybyggda) samt en unify lite 6.

Fick hyfsad ordning på kattvinden och en väldigt clean installation i taket.
Räckvidden är fantastisk och otroligt bra prestanda hittills. Min gamla asus maxade på ca 70mbit om man stod bredvid!

Ska ändå installera nr 2 så småningom men det återstår!
En ren och organiserad nätverksinstallation på en vind med kablar, nätverksuttag och Unify Lite 6 i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unify Lite 6 accesspunkt installerad i taket i ett rum med trädetaljer och utsikt genom fönster.
Skapa konto

Skärmbild på hastighetstest som visar en nedladdningshastighet på 397,05 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 398,42 Mbit/s.
Skapa konto

• Gilla
oskar8889 och 7 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fått upp nätverket. 4 trådade uttag i rummen nära (de nybyggda) samt en unify lite 6.

Fick hyfsad ordning på kattvinden och en väldigt clean installation i taket.
Räckvidden är fantastisk och otroligt bra prestanda hittills. Min gamla asus maxade på ca 70mbit om man stod bredvid!

Ska ändå installera nr 2 så småningom men det återstår!
[bild] [bild]
[bild]
Bra jobbat!

richardtenggren
Man kan slå av led:n också :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Man kan slå av led:n också :)
Ja, där kan jag behöva lite hjälp. Inte just med ledlampan men med deras app.
Gick fint att installera den men nu syns den inte alls i deras app, och hitta den kan jag inte göra heller, men ansluten till den det är jag (det är enda Wi-Fi som finns här nu).
Skärm med meddelandet "Inga enheter hittades" och illustration av nätverksprodukter från UniFi.
Skapa konto

Du har bara accesspunkterna va? Då får du nog ansluta manuellt till dom

Du borde se AP´n i appen om du installerat som "Stand alone device"

Omstart av appen så dök den visst upp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.