K
karlmb: [citat] Helt klart värt att kolla upp!
194 svar · 9,6k läst
·
8
86Tompa: [citat] Kör hårt och lycka till! Ha all information och ev bevis osv från ditt håll redo till ARN så har dom ett bra case att utreda. Om inte det går att göra en deal med Lev1 själv (det måste du försöka först innan ARN tar ärendet) Alt. Att Lev2 går med på anslutning till det första lägre priset om dom vet bakgrunden till sen anslutning?
14 svar · 2,2k läst
A
AndersS: Och ts hade otur att det var en inte så snygg installation. Görs det med skarv inne i huset med indragen fiber så "bör/ska" man dra in en duct/fiberslang och då helst 5 mm för inomhusdragning. Den ducten ska sedan fixeras i medieomvandlare eller i fiberdosan. Vill man göra det utfällbart så borras inkommande hål ca 5 cm under/sidan av "burken" och sätter en hyfsat snygg kabelkanal, då
21 svar · 8,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Routern står högst troligt i ”kontoret” (enligt tidigare inlägg). Limträ har varit inne på att flytta routern till bredbandsdelaren (enligt tidigare inlägg). @Limträ ja, du behöver antingen flytta routern eller dra el lång nätverkskabel från routern till TVn (eller där bredbandsdelaren sitter).
44 svar · 38,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Anmäl dem nu.
13 svar · 6,3k läst
J
J.Hoffa: De större elfirmorna brukar att ha folk och utrustning till fiber.
6 svar · 4,1k läst
·
F
fusion: [citat] Ja, endast ett bolag får bidrag (ERUF Tillväxtverket, vet inte om samma gäller det som Jordbruksverket bidrar till) ) som då enbart beviljas om extra stamdukt för kommande operatör förläggs parallellt tillgänglig i samma brunnar med det som grävs, sen vad den som gräver får ta ut i hyra om den andra dukten hyrs har jag ingen aning om. Har dock aldrig hört talas om någon
15 svar · 3,1k läst
A
A-Man_08: Ser ut som en ellabel från gruppcentralen. Gissar att det är en äldre variant som fördelar kabeltv och internet till uttagen. Det kan ju vara så att allt har levererats via kabeltv.
11 svar · 3,3k läst
·
T
Tjalve_85: Jag har nu kontrakterat upp ett RJ45 kontakt på båda sidorna. Kopplade in en gammal Router på ena sidan och satte min laptop i den andra och fick upp 1Gbps Link. SÅ det ser ju ut att fungera faktiskt! Jag kunde inte direkt kröa några tester då jag fick stå på en pall och hålla laptopen upp och ner för att få in kabeln i Ethernet porten, men det ser ju ut att funka i alla fall. Då
9 svar · 2,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ericsson har ju under 10 år presenterat framtidsutsikter baserat på intervjuer med operatörer, insamlad statistik osv kring användningen av mobila nätverk globalt. Nu är årsmodell 2021 av denna rapport tillgänglig här: https://www.ericsson.com/4ad7e9/assets/local/reports-papers/mobility-report/documents/2021/ericsson-mobility-report-november-2021.pdf Bland annat görs en tillbakablick
0 svar · 854 läst
Demmpa
Demmpa: Sitter det en extern enhet vid routern som pratar med enheten vid TVn så är det separata nät. https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-tradlos-tv
14 svar · 6,9k läst
A
AndersS: Ja, det var ingen vacker installation. Men kan ju vara en operatör som godkänner bara det blir billigt Kan knappast följa Robust fibers rekommendation. Just den delen har jag aldrig kollat då berörda operatörer krävde övergång till inomhusduct (5mm vit och brandklassat material) och tätning på duct som går ned i marken. Vilken är fiberoperatören? I vilket fall som helst ska saknad
3 svar · 2,6k läst
·
useless
useless: Blir det någon skillnad över huvud taget förutom att Telia kommer och skruvar upp antennen på utsidan av huset? Rent tekniskt är det samma nät och dataöverföringsteknik som används.
1 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Går någon annan stans eller hoppat ur en dosa och då hamnar allt ini väggen, inget ovanligt om rören inte är fastsatta riktigt. Går inte att få till bra, då rören till 100 % har flyttat sig i sig i sidled vid en dosa. Finns det ledningar i rören så dra inte ur dom. Om man försöker dra nya med befintliga som dragtråd kan det gå att få i nytt. Bara att det kan vara lite farligt,
11 svar · 4,8k läst
·
blackarrow
blackarrow: Varje ända av nätverkskabel (TP-kabel, twisted pair) avslutas i en liten transformator som klara åtminstone 1500V. Så länge man inte jordat båda ändar går det ingen ström. Hur stor strömmen blir om man gjordar båda ändar beror på elnätets och installationens konstruktion, samt belastning.
5 svar · 1,7k läst
S
skaraborgsfakir: [citat] Nja OSI-modellen är fortfarande väldigt aktuell när man pratar om datornätverk (kanske annat också.) IP pratar inte om kryptering/kodning av textdata etc medans OSI har med den saken. Däremot blev inte implementeringen av TP3 (OSI:modellens motsvarighet till TCP) konkurrenskraftig med TCP.
35 svar · 10,9k läst
·
N
Nyikåk: Det var väl EQT som slog ihop lite bolag i sin portfölj. Ja, det positiva är att man redan har fibern så man slipper vänta på den...
22 svar · 11,6k läst
A
A-Man_08: [citat] Men han ska ju dra kabel inomhus.
15 svar · 3,5k läst
·
anders07
anders07: Jag tror inte att du kommer att hitta vad du söker då tyvärr. Sorry, missförstod ditt första inlägg... Det "osynligaste" du kan fixa är troligen Ubiquiti men då kräver det ju som sagt att du drar nätverkskabel. Vad jag gjort är att jag placerat AP's i skåp och garderober. Eldosor eller uttag finns ju lite här och var och jag har dragit in eluttag högst upp i något skåp/garderob
3 svar · 2,1k läst
A
A-Man_08: Fråga grannarna hur dom kopplat in sin router till comhem, be någon skicka en bild på deras uttag. Är du säker på att det inte finns ett nätverksuttag i hallen tex ovanför dörren.
29 svar · 5,3k läst
·
TeroM
TeroM: Jag har denna. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xoro-hrm-8761-ci-1312214.html
3 svar · 1,5k läst
J
Jocke Best: Tror det med. De snålar kanske på bandbredden på de mindre kanalerna
9 svar · 1,9k läst
M
matsuhlen: Ja, koppla enligt färgerna på uttaget, B-raden. Då blir det rätt i uttaget. Kopplingarna i plinten byter plats innan de når uttaget.
1 svar · 1,6k läst
·
M
Mats: Kan du så skulle jag minst sätta ett 20 mm rör till hallen och ett till källaren. Då får du plats med 2-3 kablar i varje när behov och önskemålen ändras. Att dra i ny kabel i ett rör där det finns plats är lätt. Att behöva öppna en vägg för att stoppa dit ett rör till - inte kul. Därav rekommendationen om fler rör och om möjlighet finns så skulle jag gärna sätta ett 40 mm
2 svar · 1,7k läst
blackarrow
blackarrow: Har man bara dubbla nätverksuttag kan man sätta Wifi-routern vid vilket rum/uttag som helst. Då räcker det med en enkel switch i mediaskåpet. Ofta är det trångt i mediaskåpet. [bild] Jag rekommenderar just en röd patchkabel eller annan avvikande färg för inkommande internet/WAN (LAN1 på mediaomvandlaren) och gärna till routerns WAN men där kanske placeringen rummet får avgör om
11 svar · 5,4k läst
·
M
mpl: tack för utförliga svar. Jag är helt med på att gå på accesspunkter och kommer kika lite på vad som finns. Det är väl lika bra att gå på en setup som är wifi6 förberedd tänker jag. För TV kommer vi ha IPTV-abonnemang. Minst 2 TV kommer sättas upp. Så det blir nog en liten separat switch dedikerad för just IPTV:
3 svar · 1,9k läst
M
merbanan: [citat] Fasta saker skall anslutas med kabel, ganska enkel regel som borgar för en bra nätverksmiljö. Låt det trådlösa vara till för mobila enheter. Om man bygger nytt så se till att sätta upp många uttag, vid tvn bör man sätta mer än ett, gärna fler. Det är ganska vanligt att man får ett uttag på media-konvertern eller routern som bara fungerar för iptv. Om man har extra uttag
23 svar · 4,2k läst
·
A
A-Man_08: [citat] Vad var problemet? Hur försökte du säga upp abonnemanget?
3 svar · 1,1k läst
P
pennybridge: Glöm inte bädda in rören i isolering. Har varit med om att kondensvatten bildats och runnit i rören ut till uttagen inne i huset.
5 svar · 4,0k läst
A
AndersS: Helt rätt, händet det inget så kontaktar du operatören igen.
16 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.