54 899 läst ·
57 svar
55k läst
57 svar
Grävt av fiberkabel
Sida 1 av 4
Nu har jag lyckats gräva av min fiberkabel i trädgården när jag skulle ner med en plint till en grind.
Grävde i hörnet vid änden av en stenlagd gång ca 10-12 cm ner låg en vit ca 1cm tjock slang som jag satte spaden i så att slangen gick av. Själva fibertråden inuti är hel men vikt.
Ringde och felanmälde och efter en timme ringde Universal Telecom tillbaka och sa att detta "kommer bli jävligt dyrt" för mig när Telia/Skanova ska reparera den.
Är det normalt vid nedgrävning av fiber (Telia öppen fiber) att lägga utan skyddsrör bara 10-12 cm ner i gräsmattan så nära en trädgårdsgång?
Hur lagas en sådan fiberkabel?
Grävde i hörnet vid änden av en stenlagd gång ca 10-12 cm ner låg en vit ca 1cm tjock slang som jag satte spaden i så att slangen gick av. Själva fibertråden inuti är hel men vikt.
Ringde och felanmälde och efter en timme ringde Universal Telecom tillbaka och sa att detta "kommer bli jävligt dyrt" för mig när Telia/Skanova ska reparera den.
Är det normalt vid nedgrävning av fiber (Telia öppen fiber) att lägga utan skyddsrör bara 10-12 cm ner i gräsmattan så nära en trädgårdsgång?
Hur lagas en sådan fiberkabel?
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Väntar på samma svar...
Sitter i exakt samma situation.
Får se vad de säger på måndag. Inget varningsband eller skyddsrör runt fiberslangen
..
Sitter i exakt samma situation.
Får se vad de säger på måndag. Inget varningsband eller skyddsrör runt fiberslangen
Hos oss så är det husägaren som gräver ner dukten i trädgården men rek. djup är 30 cm. Inte kul, dukten(vita plaströret) kan skarvas utan problem. Värre är det med själva fibern, tror inte den får plats i dukten om den skarvas. Kan hända de får blåsa in en ny fiber. Om ni har ett brott elle en skada så det är hål i dukten kan de komma fukt in i den, det är inte bra. Har det kommit fukt in i dukten kan det hända att även denna får bytas på en begränsad sträcka. Kommer nog att kosta en slant, rätt dåligt att de inte har lagt något görnt band ovanför dukten. Har lagt min dukt i ett gränt 50 mm. rör.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Först, begär alltid kabelutsättning vid all slags grävning.
Sedan, om det ibte finns nåt märkband/tråd kan den ju inte sättas ut, lite märkligt att det inte fanns, så kabelägaren borde ha ett litet ansvar också (om du hade begärt utsättning först)
Sen att skarva fibern, det lär kännas i plånboken
Sedan, om det ibte finns nåt märkband/tråd kan den ju inte sättas ut, lite märkligt att det inte fanns, så kabelägaren borde ha ett litet ansvar också (om du hade begärt utsättning först)
Sen att skarva fibern, det lär kännas i plånboken
Troligen skarvas inte fibern utan processen är vanligen den följande:
1. Den skadade fibern dras ur tuben
2. Ny fiber blåses i
3. Den nya fibern svetsas i båda ändar
Skulle tro att det tar en halv dag för två gubbar inklusive resor. Inte billigt alls, tyvärr.
Kolla med försäkringsbolaget, jag tycker det borde kunna falla under drulleförsäkringen.
Anmäl ALLTID grävning till Ledningskollen, då har man ryggen fri om något skulle hända.
1. Den skadade fibern dras ur tuben
2. Ny fiber blåses i
3. Den nya fibern svetsas i båda ändar
Skulle tro att det tar en halv dag för två gubbar inklusive resor. Inte billigt alls, tyvärr.
Kolla med försäkringsbolaget, jag tycker det borde kunna falla under drulleförsäkringen.
Anmäl ALLTID grävning till Ledningskollen, då har man ryggen fri om något skulle hända.
Hur är det med fiber på egen fastighet, brukar man inte ofta överlåta det ansvaret på fastighetsägaren?
Sedan kan entreprenör för fibernätet erbjuda även grävning på privat fastighet men då på uppdrag av fastighetsägaren.
Är det då vanligt att man registrerar hur den är nedgrävd, eller är fastighetsägaren själv som ska göra det?
Sedan kan entreprenör för fibernätet erbjuda även grävning på privat fastighet men då på uppdrag av fastighetsägaren.
Är det då vanligt att man registrerar hur den är nedgrävd, eller är fastighetsägaren själv som ska göra det?
Ser det dagligen i jobbet.
Inne på tomt är det kundens egna ansvar, hur pass illa kabeln än är förlagd från början.
Också svårt med utsättning då det för det mesta inte läggs i nåt märkband in på tomter.
Det blir garanterat nyblåsning av fiber från nodrum/skarvskåp och kommer kosta mellan 5-8000:-
Det går bra att ta på hemförsäkringen
Inne på tomt är det kundens egna ansvar, hur pass illa kabeln än är förlagd från början.
Också svårt med utsättning då det för det mesta inte läggs i nåt märkband in på tomter.
Det blir garanterat nyblåsning av fiber från nodrum/skarvskåp och kommer kosta mellan 5-8000:-
Det går bra att ta på hemförsäkringen
De måste ju vara 2 personer, transport, instrument så visst kostar det, sedan är det ju inte så många som kan utföra det.MathiasS skrev:
Etableringskostnaden blir ganska avservärd för ett litet jobb, det är skillnad om man blåser/svetsar ett helt område på en gång.MathiasS skrev:
Sen får man ju ställa sig frågan om slangen ligger 10cm resten av vägen också. Kanske värt att passa på att sondera dragningen nu när det inte finns en hel fiber i PEM-slangen. Om man är en riktig redigbyxa så kan man ju passa på att lägga ner ett riktigt kabelrör (dyrare) eller en 32mm PEM som skydd.
Blir ju nästan nyinstallation av fibern om de får blåsa i ny.
En sak som gör att det blir dyrt med Telia är att det (iaf för mig) inte var samma personal som blåste i fibern som gjorde själva inkopplingen utan de kom i 2 omgångar.
De som var hos mig hade ca 1 timme enkel resväg, så bara totalt 4 timmar bilresande och det var 2 personer vid varje besök, så det vara 8 arbetstimmar som gick bort bara på att åka bil.
En sak som gör att det blir dyrt med Telia är att det (iaf för mig) inte var samma personal som blåste i fibern som gjorde själva inkopplingen utan de kom i 2 omgångar.
De som var hos mig hade ca 1 timme enkel resväg, så bara totalt 4 timmar bilresande och det var 2 personer vid varje besök, så det vara 8 arbetstimmar som gick bort bara på att åka bil.
Ringde Telia öppen fiber igår och låtsades vara ny kund med frågor om installation. Killen där sa att man i trädgårdar lägger kabel på 30-40cm djup med antingen brun eller svart skyddsrör. Han sa att det ska mycket till för att lyckas gräva av denna med spade (vilket jag nu gjort) och att det är så dom tänker vid installation för att ovan inte ska kunna hända.
Vi får se när de återkommer, hemförsäkringen menade på att det var Telias ansvar när det gäller kabeln men att de kan försöka få mig ansvarig för skada på deras egendom, nåt som i så fall går på min ansvarsdel i hemförsäkringen.
Vi får se när de återkommer, hemförsäkringen menade på att det var Telias ansvar när det gäller kabeln men att de kan försöka få mig ansvarig för skada på deras egendom, nåt som i så fall går på min ansvarsdel i hemförsäkringen.
Har Telia eller någon entreprenör lagt kabeln för grunt (i förhållande till vad som avtalats ang förläggningsdjupet) så får dom stå för kostnaden. Har däremot fastighetsägaren grävt så får man givetvis stå risken själv.
Skanova (som bygger Telias nät) specar normalt 40 cm i villaträdgårdar. I övrig mark gäller vanligen 60 cm, utom i åkermark där det krävs 80 cm pga risken för plöjningsskador.
Skanova (som bygger Telias nät) specar normalt 40 cm i villaträdgårdar. I övrig mark gäller vanligen 60 cm, utom i åkermark där det krävs 80 cm pga risken för plöjningsskador.