Byggahus.se

4G router - koppla upp med eller utan dongel?

1. h-man
    Medlem · stockholm · 440 inlägg

h-man

Medlem
    Utgick från att jag skulle kunna hitta svar här via sökfunktionen och provat googla men hittar inga tydliga svar så jag vänder mig till expertisen här...

Vi har en sommarstuga som har stort behov av internet på sommarlovet (flera videomöten och div streamingtjänster behöver kunna köras parallellt) men resten av året möjligen kommer behöva koppla upp larm och nån kamera. Jag tänkte att en 4G router med obegränsad surf under sommaren och sen abonnemang med låg datamängd resten av året blir en vettig lösning. Alternativet tycks vara en ADSLuppkoppling med 30MB/s. Det verkar vara bra 4G täckning i området.

1) Kan jag räkna med att ett 4G abonnemang klarar det här? Det borde väl vara åtminstone lika bra som ADSL?
    2) Har ni tips på 4G router där man bara trycker in ett simkort i routern? Många modeller verkar behöva typ en extern dongel

• Laddar…
  2. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 592 inlägg

AndersS

Husägare
    Du måste prova hur det mobila fungerar och hur belastningen är för den basstationen när du tror att du behöver kapacitet.
    I område med många fritidshus är risken stor att prestanda/kapacitet sjunker under högsäsong medan den i lågsäsong kan bli betydligt bättre.;)
    Så svaret blir kan fungera bra eller dåligt, finns tyvärr inga generella svar.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Uppsala · 293 inlägg

Bassrunner

Medlem
  4. h-man

h-man

Medlem
    Tack. Tror ni att en ADSL-uppkoppling är stabilare trots att den på pappret inte har riktigt samma hastighet? Jag är inte jättesugen på att köpa en massa prylar och testa

5. D
    Besserwisser · E · 16 393 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Har du möjlighet att få ADSL? Den möjligheten försvinner mer och mer.

6. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 503 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Visst har 4G mycket högre kapacitet än ADSL, men på ADSL är du ensam på din kabel så du får samma hastighet oavsett hur mycket grannarna belastar sina anslutningar. Så stabilare är det men räcker det för era behov? Hur länge kommer ADSL att finnas kvar? Det finns listor på orter där adsl stängs ner. Den är förvånansvärt lång...

Alternativet till att köpa grejer, prova och behöva byta är att köpa grejer som är tillräckligt bra att bygga vidare på om du behöver förbättra på grund av dålig mottagning, höga krav etc.

7. R
    Medlem · 1 707 inlägg

RoAd

Medlem
    Testa borde du ju kunna göra med min mobil. Men som @AndersS skrev så är det inte optimalt att testa vid denna årstiden om det är ett område där populationen går upp kraftigt samtidigt som ni kommer att vara där. Det är inte direkt ovanligt att mobiltrafiken fungerar jättebra höst/vinter/vår för att sedan gå väldigt långsamt under sommaren (ni kommer ju uppenbarligen att bidra till det problemet).

ADSL är troligtvis stabilare hastighetsmässigt eftersom ni inte delar överföringen med andra användare, men det är inte säkert att ni kan teckna ett nytt abonnemang, och det är med all säkerhet enbart tillfälligt för kopparnätet håller på att avvecklas i hela sverige.

8. M
    Renoverare · Norrköping · 451 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Jag kör på en 4G router & unlimeted med videomöten och allt jobb sen slutet av Juli förra året (2020)
    Fungerar oftast hur bra som helst men ibland måste man stänga av video "feeden" (sker väl ca 1 gång i månaden så det kan jag leva med)

En stream Netflix/Disney+/etc fungerar hur bra som helst. Aldrig nått problem.

4G routern är en Tp-Link Archer MR600
    Den trycker man bara in ett simkort i.

Då jag har denna i ett hus i ett villa område där de flesta har fiber och mobila-bandbredden hos operatören är välutbyggd så fungerar det.

Dock så råder jag precis som andra skrivit tidigare att testa "tethering" och dela ut wifi från mobilen under sommaren då det är mest tryck från sommargäster om du ska ha det i en stuga. Det är inte säkert att operatörerna har tillräckligt med bandbredd för att 4G + router fungerar om det är många sommarboende där.

9. P
    Medlem · skåne · 60 inlägg

peter_73

Medlem
    Om du verkligen är beroende av att zoom-möten och sånt altid fungerar, då hade jag valt ADSL. Som någon annan påpekade då har du en stabil, egen, uppkopling. Det är mycket möjligt att 4G-leverantören lovar t.ex 30Mb/s, men det kommer garanterad strula om 5 fastighetsägare samtidigt försöker ha videomöten, eller om många samtidigt på kvällen vill streama netflix...

10. h-man

h-man

Medlem
    Tack för kloka synpunkter.

Vi har fortfarande möjlighet till ADSL. Vi körde det förra sommaren och kapacitet/hastighet får väl betraktas som gränsfall till godkänt. Det finns fiber i området och vi för diskussion med kommunen om att installera men det är schweindyrt och rätt dåligt värde på abonnemangen som man tvingas in i

11. galento
    Medlem · 1 389 inlägg
    Våran adsl är avstängd sen 14 dar tillbaka och använder 4g nu och kör genom mobilen till den stationära datorn för att använda upp surfpotten . Sen har vi tänkt köpa en Archer mr600. Har inte märkt nån skillnad mot det tidigare adsl. Nu har inte vi videomöten eller liknande men filmer är inga problem ( än iaf )

12. S
    Medlem · västra götaland · 203 inlägg

Stugmannen

Medlem
    ADSL? Finns det fortfarande? Ring Tele2 så löser de allt åt dig. Jag kör precis som du önskar. Tele2,s routers är grymma och stabila. Jag ligger på mellan 40mbps till 110mbps beroende på hur vinden ligger. 400kr i månaden (går att snacka till dig rabatt) på obegränsad surf. Räcker och blir över trots full stream från alla i huset. Sen kan du få extra datakort om till detta om du önskar.

13. M

MrDizzy

Renoverare
    Som jag & en del andra skrivit , det beror på var i landet man befinner sig.
    Det är inte säkert att området där TS sommarstuga ligger har tillräcklig mobilbrandbredd just under sommarmånaderna om det är ett område med många sommarstugor.
    Det är alltid värt att testa hastigheten först , gärna under "hög sesong". Håller det då, tja då är det bara att köra vidare med 4g router osv.
    Håller det inte, så har man inte köpt på sig en massa prylar som man kanske inte har annan användning för.

Och jag kör med Telia obegränsad med extra sim, Tele2 hade inte tillräckligt med bandbredd just där jag bor så fungerar det inte med en operatör behöver man testa med en annan

14. h-man

h-man

Medlem
    Det är typ 50/50 åretruntboende och sommargäster. Fiber finns i hela området och gissningsvis är de hus med åretruntboende med tung datakonsumtion anslutna. Jag pratade med Telias kundtjänst och han trodde föga förvånande 4G skulle funka bäst ”Vi har flera master nära”:thinking:
    Det lutar nog ändå åt 4G även om stabiliteten med ADSL är tilltalande. Men ADSL var som sagt knappt tillräckligt förra sommaren.
    Teliakillen tyckte inte vi behövde nån fast installation utan vanligt modem skulle vara tillräckligt. När jag försöker filtrera fram 4G routrar på Prisjakt ser det ut som om de ofta behöver anslutas till nån extern ”puck/dongel”pryl. Intuitivt känns det rätt värdelöst och puckens kapacitet riskerar väl att bli flaskhals. Heter funktionaliteten att kunna trycka in SIM-kort direkt i routern nåt särskilt eller måste jag in och läsa manualer för att ta reda på vad som gäller för varje router? Vi kör en meshlösning hemma och det funkar riktigt bra. Skulle gärna köra nåt liknande i stugan. Har ni fler tips på router så tar jag tacksamt emot

• Laddar…
  15. M

MrDizzy

Renoverare

Kolla efter TP-link Archer MR600.
    Den har jag och stoppat in sim-kortet rakt av i

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.