A
A-Man_08: Vad innebär 90+3? Och vad pingat du mot? Ethernet overhead gör ju att det inte blir exakt 100mbit. Någon mer teknisk insatt kanske kan förklara exakt hur det funkar. Jag har 1gbs och får som du runt 93-95 när jag använder en dator med 100mbits kort. Kopplade en dator direkt i väggen med gigabit kort då fick jag 790-820 mbit mot bredbandskollen. Vilket jag får anse som godkänt.
4 svar · 1,2k läst
R
RoAd: [citat] Nej, så klart inte. Det skrev jag väl inte heller?
21 svar · 3,2k läst
·
M
MorpH: Keystone eller liknande är absolut vad du vill ha för detta, då får du ett uttag i väggen inne i rummet och sen kan du koppla en kabel av valfri längd till det uttaget. Annars kommer Murphy med sin lag och ser till att kabeln du dragit är precis för kort om du tex ska möblera om nån gång. Dessutom ser det mer proffisionellt ut med ett uttag än om det bara sticker ut en kabel ur
7 svar · 3,3k läst
S
Stefan1972: [citat] är tydligen ett väldigt vanligt fel.........
12 svar · 17,0k läst
C
cffol: Jag gjorde precis denna manöver med att flytta kopplingslådan. Installatören hade dessutom virat upp ca en meter fiber utan skyddsduct i den lilla lådan som jag försiktigt fick lirka ut, utan att böja den. Sedan kapa av PEM-röret den gick i, och lirka ut hela kontakten genom det för att flytta den. Om man bara är noggrann och försiktig så går det fint - behöver inte vara överdrivet
11 svar · 7,1k läst
·
MrJay
MrJay: Jag hade dragit en dedikerad ethernetkabel till din del från din brorsas router som kopplas in i en PoE-kapabel switch på din sida (brorsan bör lägga din port på ett separat VLAN så ni inte kan komma åt varandras enheter). Från switchen drar du antingen två-tre kablar till Ubiquiti accesspunkter som du placerar ut i ditt hem eller satsar på någon Mesh-lösning som grabbarna här
22 svar · 4,6k läst
·
M
Marcus-AA: [citat] För att faktiskt svara på din andra fråga... Det gäller inte om din fiber ägs av t ex en lokal fiberförening, en annan operatör har ingen rätt att begära tillträde till deras svartfiber. Men, din fråga gällde ju om du byter, och vill byta (tillbaka eller till en tredje operatör), självklart kan du det, äganderätten till fibern är ju fortfarande Telias, inte den "mindre"
25 svar · 4,5k läst
M
Marcus-AA: Zitius och Telia är samma sak numera och Transtema är exklusiv servicepartner för dem båda.
5 svar · 3,0k läst
·
MultiMan
MultiMan: Apropå hackat, dags att byta direkt för alla med Twitch-konton: https://www.sweclockers.com/nyhet/32915-twitch-hackat-anvandaruppgifter-och-kallkod-sprids-pa-webben
36 svar · 6,1k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: [citat] För att få samma dämpning ska du hitta ett som dämpar 20 dB. Det är alltså det som dämpas 'mot dig'. Genomgångsdämpningen i det fallet blir ungefär 2dB.
10 svar · 4,3k läst
·
C
cpalm: Gå in under WiFi, editera nätverket, gå in under Advanced och kryssa i "Legacy Support" för att aktivera 802.11b. Själv har jag haft problem med enklare enheter som tappar kontakten om "2G Data Rate Control" är aktiverat under "802.11 Rate and Beacon Controls". Så det kan också vara nåt att kolla på. En annan sak som kan strula för vissa enheter i senare AP-firmware-versioner är PMF
1 svar · 976 läst
A
AndersS: Glömde lägga till trådlös laddning - Qi som är smidigt, bara att placera mobilen på laddplattan. Så idag behövs inte längre kablar då inkoppling i bilen och headset går via blåtand och laddning via Qi.
31 svar · 4,1k läst
A
A-Man_08: [citat] Wifi packetet processas väl ändå på samma sätt när trafik från en separat accesspunkt behandlas av routern. Wifi modulen i routern har väl en egen cpu även om den är integrerad med routern?
43 svar · 7,4k läst
·
A
A-Man_08: Dvs nåt du inte aftonbladet.se så prova och skriv in dess ipadress i adressfältet 13.49.132.198
4 svar · 1,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag har varit med om på en D-Link mobil router att när operatören skickar SMS om något tex att potten snart är slut, så var jag tvungen att logga in på routern och läsa/kvittera SMS:et. Annars kom jag inte ut på Internet. Låter snarlikt det problem du har.
11 svar · 6,6k läst
·
FemTummar
FemTummar: Prisjakt är alltid ett bra ställe att börja på, fina filtreringsmöjligheter. Dock glest med träffar i just det här fallet: https://www.prisjakt.nu/c/accesspunkter-bryggor-repeatrar?928=929&947=97594&r_1101=2-5.5
2 svar · 1,8k läst
J
Jernhand: Jag har en 4g router från Tele2 som hade fast telefon. Alltså en telefoningång med deras "hemnummer" där den fasta telefonen var inkopplad direkt i routern. Men som sagt, det finns ju flera alternativ.
19 svar · 5,8k läst
P
pmd: Jag skrev om installationen och lite om prestandan i en annan tråd. Se här: #200. Resten av den tråden (så här långt) handlar om min installation. Antennen får ström via ethernetkabeln så det räcker med en sladd genom väggen. Det sitter en PoE-injektor strax bredvid stället där ethernetkabeln går genom väggen. Installatören borrade ett hål genom väggen genom vilket han drog
115 svar · 41,5k läst
·
B
BSOD: Japp. Hos oss kostade det rätt mycket att få det grävt på tomten, så jag grävde själv i samband med andra grävarbeten i närheten. La 50mm gult kabelskyddsrör. Utanför tomtgräns la de klena släta skyddsrör för fibern.
15 svar · 9,6k läst
Joakim i Upplands Väsby
Joakim i Upplands Väsby: Gör allt för att undvika att handla från OpenInfra. De är inkompetenta och kriminella. https://se.trustpilot.com/review/openinfra.com
3 svar · 6,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, coaxialkabeln dämpar signalen, det är olika mycket dämpning beroende på frekvens. Exakt hur mycket en kabel dämpar vid olika frekvenser står i databladet för kabeln. https://www.induo.com/b/om-dampning-i-antennkablar/
1 svar · 1,7k läst
B
bearmaniac: Det beror lite på vad du tänker dig göra med kablarna. Ska du exempelvis köra PoE är det bättre att ha ordentlig kvalitet på kablarna (https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/valj-ratt-kabel-for-poe/), men det kan förstås mycket väl funka även med de billigare kablarna också.
7 svar · 7,5k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Håller med, det är det enklaste. Det finns ingen vits att använda en CD/Allentebox för linjär-TV. Misstänker att det är ungefär samma delay mellan att använda box eller att köra app i AppleTV/Chromecast/Androidtv.
21 svar · 9,7k läst
A
anis16: [citat] Precis min erfarenhet men relativt liten insats så får man ner kostnaden ordentligt... Jag betalar halva priset för bredbandet hemma med 250/250 än sommarstugans 100/100... Båda via Telia.. Så logiken kanske saknas i prissättning men produkten funkar bra till lägre totalpris än konkurrenterna i mitt fall.
15 svar · 4,4k läst
C
cpalm: Här är monteringsanvisningen utifall du inte skulle få med den: https://download.schneider-electric.com/files?p_enDocType=Instruction+sheet&p_File_Name=Actassi+S-One-S-One+DPM+10+Cables-Liens.pdf&p_Doc_Ref=Actassi_S_ONE_S_ONE_DPM Hyfsat enkelt även om de inte är de smidigaste på marknaden. Det knepigaste kan vara att få ihop dosan efter montering då jacken tar mycket plats.
3 svar · 6,7k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Man får prova vilka uttag som passar ihop. Hos mig gjorde det stor skillnad. Jag misstänker att pluggarna helst bör ligga på samma fas.
102 svar · 17,4k läst
·
P
petersv: Jag antar man får ändtätningar samtidigt som man får ducten som ska läggas ner den nya sträckan. Om fiberägaren insisterar på att just de ska lägga ner ducten och klippa den gamla så kostar det lite mer eftersom de ska ut en gång till, men om den nya rörgraven redan är grävd tar det inte särskilt lång tid för dem.
47 svar · 4,8k läst
A
A-Man_08: Är du säker på att det är rätt uttag, har du fler säger den att kabeln är ansluten? Jag hade felnumrerat i patchpanelen.
3 svar · 1,7k läst
M
mkristensson: Jag kollade efter liknande lösning men slutade med två tysta 12V-fläktar som matas med 7.5V. Absolut ljudlöst även om du sitter på golvet intill bänken.
15 svar · 5,2k läst
·
F
Fredrik99: Blir nog jättebra med lite ubiquiti prylar, vill bara tipsa om att det går alldeles utmärkt att köra bara accesspunkterna utan andra unifi prylar i nätet. Behöver inte heller köra med deras switchar om det inte är för att förenkla POE strömförsörjningen. Om man inte har en cloudkey så kan man köra config tjänsten på en dator, behöver inte vara online hela tiden utan räcker att
22 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.