Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
anders07: Jag tror inte att du kommer att hitta vad du söker då tyvärr. Sorry, missförstod ditt första inlägg... Det "osynligaste" du kan fixa är troligen Ubiquiti men då kräver det ju som sagt att du drar nätverkskabel. Vad jag gjort är att jag placerat AP's i skåp och garderober. Eldosor eller uttag finns ju lite här och var och jag har dragit in eluttag högst upp i något skåp/garderob
A-Man_08: Fråga grannarna hur dom kopplat in sin router till comhem, be någon skicka en bild på deras uttag. Är du säker på att det inte finns ett nätverksuttag i hallen tex ovanför dörren.
TeroM: Jag har denna. https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xoro-hrm-8761-ci-1312214.html
Jocke Best: Tror det med. De snålar kanske på bandbredden på de mindre kanalerna
matsuhlen: Ja, koppla enligt färgerna på uttaget, B-raden. Då blir det rätt i uttaget. Kopplingarna i plinten byter plats innan de når uttaget.
Mats: Kan du så skulle jag minst sätta ett 20 mm rör till hallen och ett till källaren. Då får du plats med 2-3 kablar i varje när behov och önskemålen ändras. Att dra i ny kabel i ett rör där det finns plats är lätt. Att behöva öppna en vägg för att stoppa dit ett rör till - inte kul. Därav rekommendationen om fler rör och om möjlighet finns så skulle jag gärna sätta ett 40 mm
blackarrow: Har man bara dubbla nätverksuttag kan man sätta Wifi-routern vid vilket rum/uttag som helst. Då räcker det med en enkel switch i mediaskåpet. Ofta är det trångt i mediaskåpet. [bild] Jag rekommenderar just en röd patchkabel eller annan avvikande färg för inkommande internet/WAN (LAN1 på mediaomvandlaren) och gärna till routerns WAN men där kanske placeringen rummet får avgör om
mpl: tack för utförliga svar. Jag är helt med på att gå på accesspunkter och kommer kika lite på vad som finns. Det är väl lika bra att gå på en setup som är wifi6 förberedd tänker jag. För TV kommer vi ha IPTV-abonnemang. Minst 2 TV kommer sättas upp. Så det blir nog en liten separat switch dedikerad för just IPTV:
merbanan: [citat] Fasta saker skall anslutas med kabel, ganska enkel regel som borgar för en bra nätverksmiljö. Låt det trådlösa vara till för mobila enheter. Om man bygger nytt så se till att sätta upp många uttag, vid tvn bör man sätta mer än ett, gärna fler. Det är ganska vanligt att man får ett uttag på media-konvertern eller routern som bara fungerar för iptv. Om man har extra uttag
pennybridge: Glöm inte bädda in rören i isolering. Har varit med om att kondensvatten bildats och runnit i rören ut till uttagen inne i huset.
AndersS: Helt rätt, händet det inget så kontaktar du operatören igen.
A-Man_08: Vad innebär 90+3? Och vad pingat du mot? Ethernet overhead gör ju att det inte blir exakt 100mbit. Någon mer teknisk insatt kanske kan förklara exakt hur det funkar. Jag har 1gbs och får som du runt 93-95 när jag använder en dator med 100mbits kort. Kopplade en dator direkt i väggen med gigabit kort då fick jag 790-820 mbit mot bredbandskollen. Vilket jag får anse som godkänt.
RoAd: [citat] Nej, så klart inte. Det skrev jag väl inte heller?
MorpH: Keystone eller liknande är absolut vad du vill ha för detta, då får du ett uttag i väggen inne i rummet och sen kan du koppla en kabel av valfri längd till det uttaget. Annars kommer Murphy med sin lag och ser till att kabeln du dragit är precis för kort om du tex ska möblera om nån gång. Dessutom ser det mer proffisionellt ut med ett uttag än om det bara sticker ut en kabel ur
Stefan1972: [citat] är tydligen ett väldigt vanligt fel.........
cffol: Jag gjorde precis denna manöver med att flytta kopplingslådan. Installatören hade dessutom virat upp ca en meter fiber utan skyddsduct i den lilla lådan som jag försiktigt fick lirka ut, utan att böja den. Sedan kapa av PEM-röret den gick i, och lirka ut hela kontakten genom det för att flytta den. Om man bara är noggrann och försiktig så går det fint - behöver inte vara överdrivet
MrJay: Jag hade dragit en dedikerad ethernetkabel till din del från din brorsas router som kopplas in i en PoE-kapabel switch på din sida (brorsan bör lägga din port på ett separat VLAN så ni inte kan komma åt varandras enheter). Från switchen drar du antingen två-tre kablar till Ubiquiti accesspunkter som du placerar ut i ditt hem eller satsar på någon Mesh-lösning som grabbarna här
Marcus-AA: [citat] För att faktiskt svara på din andra fråga... Det gäller inte om din fiber ägs av t ex en lokal fiberförening, en annan operatör har ingen rätt att begära tillträde till deras svartfiber. Men, din fråga gällde ju om du byter, och vill byta (tillbaka eller till en tredje operatör), självklart kan du det, äganderätten till fibern är ju fortfarande Telias, inte den "mindre"
Marcus-AA: Zitius och Telia är samma sak numera och Transtema är exklusiv servicepartner för dem båda.
MultiMan: Apropå hackat, dags att byta direkt för alla med Twitch-konton: https://www.sweclockers.com/nyhet/32915-twitch-hackat-anvandaruppgifter-och-kallkod-sprids-pa-webben
[SKPG]Zamora: [citat] För att få samma dämpning ska du hitta ett som dämpar 20 dB. Det är alltså det som dämpas 'mot dig'. Genomgångsdämpningen i det fallet blir ungefär 2dB.
cpalm: Gå in under WiFi, editera nätverket, gå in under Advanced och kryssa i "Legacy Support" för att aktivera 802.11b. Själv har jag haft problem med enklare enheter som tappar kontakten om "2G Data Rate Control" är aktiverat under "802.11 Rate and Beacon Controls". Så det kan också vara nåt att kolla på. En annan sak som kan strula för vissa enheter i senare AP-firmware-versioner är PMF
AndersS: Glömde lägga till trådlös laddning - Qi som är smidigt, bara att placera mobilen på laddplattan. Så idag behövs inte längre kablar då inkoppling i bilen och headset går via blåtand och laddning via Qi.
A-Man_08: [citat] Wifi packetet processas väl ändå på samma sätt när trafik från en separat accesspunkt behandlas av routern. Wifi modulen i routern har väl en egen cpu även om den är integrerad med routern?
A-Man_08: Dvs nåt du inte aftonbladet.se så prova och skriv in dess ipadress i adressfältet 13.49.132.198
ClasseClas: Jag har varit med om på en D-Link mobil router att när operatören skickar SMS om något tex att potten snart är slut, så var jag tvungen att logga in på routern och läsa/kvittera SMS:et. Annars kom jag inte ut på Internet. Låter snarlikt det problem du har.
FemTummar: Prisjakt är alltid ett bra ställe att börja på, fina filtreringsmöjligheter. Dock glest med träffar i just det här fallet: https://www.prisjakt.nu/c/accesspunkter-bryggor-repeatrar?928=929&947=97594&r_1101=2-5.5
Jernhand: Jag har en 4g router från Tele2 som hade fast telefon. Alltså en telefoningång med deras "hemnummer" där den fasta telefonen var inkopplad direkt i routern. Men som sagt, det finns ju flera alternativ.
pmd: Jag skrev om installationen och lite om prestandan i en annan tråd. Se här: #200. Resten av den tråden (så här långt) handlar om min installation. Antennen får ström via ethernetkabeln så det räcker med en sladd genom väggen. Det sitter en PoE-injektor strax bredvid stället där ethernetkabeln går genom väggen. Installatören borrade ett hål genom väggen genom vilket han drog