A Andy78 skrev:
Kan du se i programvaran vilken site den är ansluten emot?
eh, ingen aning. Kollade routerinställningar och ser bla detta. Är det relevant? ”Ska” man kunna få mycket bättre signalstyrka?

• Skärmdump av routerinställningar med signalstyrka på 75% och olika nätverksdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är ansluten till band 3 samt 7.
RSRP vill man få ner så det kan man gå efter när man riktar antenn om man inte har något annat att referera till.
Men du verkar ha hittat en position som funkar.
Man brukar kunna låsa till vissa band men någon sådan funktion verkar inte finnas i routern.

• Gilla
h-man
  • Laddar…
N
h-man h-man skrev:
eh, ingen aning. Kollade routerinställningar och ser bla detta. Är det relevant? ”Ska” man kunna få mycket bättre signalstyrka?
h-man h-man skrev:
De viktigaste värdena vid 4G-mottagning är RSRP och framförallt RSRQ. Dina värden är inte på topp när det gäller dessa bägge parametrar.

Du kan läsa mera på dessa länkar:

https://www.lohelectronics.se/mega_...pa-mobilt-bredband-med-extern-antenn?mbpath=8

https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/

Själv kör jag med en router från Huawei (B535) och dubbla riktantenner från Poynting.
RSRP ligger på runt 78 och RSRQ på 7-9.

Ligger stabilt på mellan 120 och 200 Mbit/s ner, 75 Mbit/s upp och en svarstid på 17-19 ms. Avstånd till masten 9 km.
Riktantennerna gör stor skillnad.
Abonnemang hos Telia med obegränsad surf.

Otroligt nöjd måste jag säga.

• Gilla
h-man
  • Laddar…
@Nalleman64 Har du kommit ned näre -70 någon gång?

N
A Andy78 skrev:
@Nalleman64 Har du kommit ned näre -70 någon gång?
Menar du RSRP? Nej -77 är det lägsta jag nått.
RSRQ -4 som lägst.
RSSi ligger normalt på lägre än -51 och SINR på runt 25 dB.

De två sistnämnda värdena är ju dock inte alls lika intressanta som RSRP och RSRQ.
Om RSRP är bra men RSRQ inte är det visar det på störningar i den mottagna signalen. RSRQ anger ju kvaliteten på signalen.

@h-man Fungerar det fortfarande hyfsat?

A Andy78 skrev:
@h-man Fungerar det fortfarande hyfsat?
Jadå. Jag orkade aldrig bry mig om att försöka finjustera antennen. Men det fortsatte vara väldigt varierande hastighet beroende på tid på dygnet. Kvällstid var det alltid segare men det funkade ändå ok att köra ett par streamade filmer, gaming osv samtidigt. Vi har varit runt 10pers i stugan hela sommaren.

Det som irriterade var de gånger nätet dog helt. Nån vecka under sommaren var det riktigt kass driftsäkerhet på kvällarna. Jag ska se om jag orkar experimentera med andra operatörer innan nästa sommar

Nu i höst behöver jag fatta beslut om jag ska dra fasta kablar eftersom vi ändå ska tråda om elen. Jag föredrar egentligen det eftersom driftsäkrare. Men med nuvarande lösning så känns operatörens kapacitet som begränsande faktorn. Fiberinstallation kommer gå på ca 40k (+kostnaden för att dra fasta kablar tillkommer) så det lockar inte. Slutar nog med att jag ändå passar på att dra åtminstone till tv och de rum där det spelas

h-man h-man skrev:
Jadå. Jag orkade aldrig bry mig om att försöka finjustera antennen. Men det fortsatte vara väldigt varierande hastighet beroende på tid på dygnet. Kvällstid var det alltid segare men det funkade ändå ok att köra ett par streamade filmer, gaming osv samtidigt. Vi har varit runt 10pers i stugan hela sommaren.

Det som irriterade var de gånger nätet dog helt. Nån vecka under sommaren var det riktigt kass driftsäkerhet på kvällarna. Jag ska se om jag orkar experimentera med andra operatörer innan nästa sommar

Nu i höst behöver jag fatta beslut om jag ska dra fasta kablar eftersom vi ändå ska tråda om elen. Jag föredrar egentligen det eftersom driftsäkrare. Men med nuvarande lösning så känns operatörens kapacitet som begränsande faktorn. Fiberinstallation kommer gå på ca 40k (+kostnaden för att dra fasta kablar tillkommer) så det lockar inte. Slutar nog med att jag ändå passar på att dra åtminstone till tv och de rum där det spelas
Jag kör med nätverk via elkablarna, fungerar väldigt bra faktiskt.

Nätverkskablar om det är det du syftar på bör du dra oavsett om det är fiber, mobil elelr bredband via radio typ air2fiber.
Alltid smidigt att köra trådat i vissa lägen eller åtminstone ha det förberet , om du ändå ska dra om elen så lägg åtminstone lösa rör för kablar.

• Gilla
h-man
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag kör med nätverk via elkablarna, fungerar väldigt bra faktiskt.
Vad kommer du upp i för hastighet?
Jag hade det hemma tidigare. Bytte till ett meshnätverk och gick från wifihastighet på 30-40Mbit/sek till +400 (mätt en vanlig dag när det samtidigt spelades) . Det var en kompis som installerade de där elnätspluggarna och jag brydde mig aldrig om att försöka förbättra eller felsöka så det är mkt möjligt att det hade gått att förbättra

h-man h-man skrev:
Jag hade det hemma tidigare. Bytte till ett meshnätverk och gick från wifihastighet på 30-40Mbit/sek till +400 (mätt en vanlig dag när det samtidigt spelades) . Det var en kompis som installerade de där elnätspluggarna och jag brydde mig aldrig om att försöka förbättra eller felsöka så det är mkt möjligt att det hade gått att förbättra
Jag kör med 4G-modem, blir väl runt 40mbit i kablarna som du sa, men det räcker tydligen för vårt bruk. Streamar allt TV-tittande och sonen spelar. Körde allt via Wifi innan men det var för dålig fart i källaren där sonen spelar.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag kör med 4G-modem, blir väl runt 40mbit i kablarna som du sa, men det räcker tydligen för vårt bruk. Streamar allt TV-tittande och sonen spelar. Körde allt via Wifi innan men det var för dålig fart i källaren där sonen spelar.
Det funkade ok för oss ett par år men sen började sonen gnälla på att vi hade sämre pinghastighet, lags osv . Köpte ett sånt här och är väldigt nöjd. Högre hastighet och mycket stabilare https://www.prisjakt.nu/produkt.php...RwCGvS1sbh0TzOEGmRRYEhNiNEc537FiM-2GQFctYvjnw

h-man h-man skrev:
Man får prova vilka uttag som passar ihop. Hos mig gjorde det stor skillnad. Jag misstänker att pluggarna helst bör ligga på samma fas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.