Inredning
Purre: Skulle säga det är bättre att använda gångjärn för ändamålet. https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-m-daempare-f-horisontell-dr-vit-50462480/
vitaudi: Hej! Jag har köpt en soffa som är hyfsat vanlig (howardsoffa från Mio, modell Kingston med ljusbeige tyg). Söker efter en identisk soffa som ska stå mittemot i vardagsrummet. Nu har jag varit och tittat på tre soffor där närbilder som säljarna skickat till oss ser identiska ut med vår soffas tyg. Men när vi väl på plats kunde jämförde med en kudde vi tagit med oss hemifrån så var
peter thorn1: Snyggt jobb, hur gjorde du de små lådorna? Har du någon ritning? @Hugo Qvinth
maah: Jag har precis monterat panelskivor från Huntonit i hallen. Modellen heter Skygge och är av 11mm mdf. Den är penselmålad från fabrik och håller väldigt bra mot skador.
olofh: Skulle vilja ha 2 ikealuckor infällda så de livar med en kommande vägg här. Luckorna är 40x120. Hur många mm större bör jag göra hålet och vilka gångjärn behöver jag köpa för att jag ska kunna montera de invändigt istället för utanpåliggande så att säga? https://www.ikea.com/se/sv/p/voxtorp-doerr-moerkgra-40454089/#content [bild] Kanske fel forumdel?
Rolf Eckermark: [citat] Nä [citat] Hej, tack för goda råd, har testat med "fastnyckel" som jag slagit lite med hammare utan resultat, men lägenhetsinnehavaren som jag hjälper har kontaktat fastighetsägaren som lovat att kika på det på måndag.
PappasHammare: De krokarna ni har valt har rätt stor momentarm vilket kommer göra att en jacka kan dra ut mycket ur väggen. Så kasta plastpluggarna och skaffa bättre. Gipsankare i lämplig storlek kan nog funka. Du måste ha något bakom som sprider krafterna. https://www.bauhaus.se/gipsplugg-cobra-extra-kraftig-zinc-50x5-0mm-2st Mollyplugg, som är bra, kräver att man monterar de rätt. De är lite
laseryxa: Syns det inte var det är spikat/skruvat? Om spikarna är överspacklade så brukar det fungera med en stark magnet för att hitta dom
BirgitS: [citat] Eller byta plats på dem förstås, med pianot framför fönstret rakt fram och matbordet framför och lite till vänster. Det är inte precis lätt att möblera ett rum med fönster och dörrar överallt.
Laurentiusson: Klart snyggast skulle varit att ha klamrat kabeln med Letti. Går väl säkert bygga upp mellanrummet med någon silikon eller spackel och måla listerna men det blir nog inte så mycket finare för det. Kan bli jobbigt om man vill öppna kabelkanalen också.
AnnaMaaa: Hej! Kan någon säga mig hur jag får loss denna ”kåpa”? Tack!! 🙏
måns hagberg: Städskåpets baksida hade lossnat. Skivan hade bara suttit med häftklammer. De hade tappat taget. Retsamt! [bild] I hallens garderober hade glappet fortskridit än mer. Det finns värre problem, men 12 år efter inflyttningen tog jag tag i detta lilla. Jag rensade bort häftklamrar och stift med sidavbitare och kniv. Men hur dra baksidan tillrätta? Att dra med tejp eller dubbelhäftande tejp
DejvidK: En varumärke som jag är väldigt imponerad av är Silent Gliss. Men har dessvärre endast en skena av detta fabrikat (sattes av montör då de denna skena gick att forma då det sattes ett runt burspråk). Men med det sagt så funkar även "vanliga" Kirsch bra efter en generös dos silikonspray. Har ett riktigt tungt draperi som funkar väldigt bra efter en rejäl dusch med sprayen. Utan spray
dovetailjoint: Ah tack! Hittade. De heter 131372 när man beställer reservdelar. Ikea skickade dem gratis! 🙂
folke12345: Hej! Jag har en tavla som jag vill hänga upp: https://imgur.com/a/R6Y7Xs9 Men vill brevid den ha en annan tavla då det annas blir lite tomt. Har ni tips på tavlor som ni tror hade passat brevid? Vill köpa något enklare från Desenio eller liknande så inte någon dyrgrip i första taget här.
Fermare: Hej! Har hittat forum där folk beskriver att de lyckats kapa paneler i spegelglas trots Ikeas avrådande (då de påstås vara härdade och därför ej kapabla). Min fundering är då om någon här inne har erfarenhet av att kapa andra glaspaneler än just spegelglasen till Skytta-systemet från IKEA? Jag skulle behöva ta bort ca 2 cm från en panel och hade tänkt använda det vita glaset
Almen91: Tack för bra svar! Hade det gått att sätta skarvtejp över skarven tror du?
KenNo: Bra fråga... det står dessvärre inte specificerat...
Testarn: [citat] Jag blev nyfiken och kollade snabbt på filmerna (eller gjorde nedslag här och där..) och uppfattade det som att det var klart efter andra delen. Om du söker lite på nätet så finns en uppsjö av exempel på byggen av/ritningar för arbetsbänkar av alla slag så det borde inte vara några problem att hitta bra varianter. Håller med övriga om riskerna att köpa från de ställen
Testarn: Om du har en profilerad panel på väggen så kommer det att bli små "hål" när du sätter sockel och det är inte så snyggt och det är väldigt pyssligt att spackla igen dem. Traditionellt så hade man en sockel nedanför panelen som var så tjock att panelen "stod" på golvlisten. Samma sak med dörrfoder, de går fritt ner till golv eller så använder man en s.k. skurkloss där sockel och
Mikeymikey: [citat] Fråga: lägger man grundmursfolie bara på de ställen där träet vidrör/kan vidröra yttervägg eller har man folien på alla väggar som täcks av garderobskonstruktionen? På bilderna ser man bara svarta ”strips” inte svart ”tapetsering” bakom hela konstruktionen…
Testarn: - Funkar det i praktiken att öppna och stänga en fullt bäddad säng? Sabbar man bäddningen? Det beror ju på hur det är bäddat... om man har ett skydd för resårsängen och sen bäddar med lakan etc runt en bäddmadrass så kommer det att fungera och det borde inte "sabba" bäddningen. Har du ett överkast som går ner över kanten så koan det finnas risk att det kläms i ramen när man
engs: Finns gardinstänger man kan spänna upp också, då blir det ju i fönsterkarmen och mörkläggningen kan bli lidande, men tillräckligt för insynsskydd. Har en i badrummet, vill inte borra i onödan i kaklet så vi testade och den har suttit i åratal utan tendens att ramla ner. Men då är sidorna helt parallella också, vilket nog är ett krav för att det ska fungera.
BirgitS: Ska det vara sovrum bör ju fönstret gå att använda som utrymningsväg, det bör alltså vara högre än 30 cm och det fungerar med en ljusbrunn på utsidan. Sen är det väl mer en fråga om tycke och smak, dvs. mycket personligt, om man vill ha gråa, beigea, gula, gröna väggar. Vad gillar ni för väggfärg och hur är det med färger på andra våningsplan?