Tänkte att det skulle vara så enkelt som att sätta upp en gardinstång och en uppsättning korta gardiner men det verkar i princip inte existera. Vill helst kunna springa iväg och köpa i butik då jag skulle vilja ha dem uppe inom några dagar.

Finns det gardiner av denna typ i våra vanliga butiker och jag såg dem bara inte?
Om inte finns det andra bra alternativ?

Alkoverna detta skall passa i är 115x45 (bredd x höjd i cm) och 35cm djupa så jobbigt att komma åt om man skall ha något justerbart som sitter direkt på fönster.

Givetvis finns alternativet att sy själv men det vill jag inte ge mig in på denna gång.

P
En ljus mörkläggnings rullgardin i ljus färg och dom går att kapa i bredd men enklast är såklart att sätta dom på väggen så dom täcker hela fönsterhålet är ett väldigt effektivt solskydd och hinder för insyn och enkelt att dra upp om man vill ha in sol och ljus. och kostar förhållandevis lite..

Är fönstrerna öppningsbara så lär man ta med det i tankarna så inte monteringen hindrar öppning

Så löste vi problemet i förra huset för kaffe pengar i sammanhanget

ullet
Nån typ av hissgardin borde funka om du inte har krav på att det ska vara mörkläggande. Går ju att dra upp så dom blir rätt små ihopdragna och funkar som insynsskydd.

Vit hissgardin upphängd på en stång, lätt genomskinlig och kan justeras i höjd med hjälp av band.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Gardinsprialer som du skruvar i karmen.
Gardinkappor ör runt 45 cm på höjden.

Z z_bumbi skrev:
Gardinsprialer som du skruvar i karmen.
Gardinkappor ör runt 45 cm på höjden.
Tack!!! Precis det jag letade efter. Var alltså namnet gardinkappa jag behövde.

engs
Finns gardinstänger man kan spänna upp också, då blir det ju i fönsterkarmen och mörkläggningen kan bli lidande, men tillräckligt för insynsskydd.
Har en i badrummet, vill inte borra i onödan i kaklet så vi testade och den har suttit i åratal utan tendens att ramla ner. Men då är sidorna helt parallella också, vilket nog är ett krav för att det ska fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.