Hej!

Jag ska bygga en bokhylla med inbyggt skrivbord i änden av vår långa hall. Det är en gammal städskrubb vi vi tagit bort för att få mer rymd. Takhöjd är ca 285 cm och bredd mellan väggarna 150 cm. Jag ska sätta bokhyllor upp till taket och vill ha en arbetsyta med plats för en stol i mitten. Tanken är att köpa Ikea-moduler för att sedan bygga in med täcksidor och socklar. Jag har landat i två alternativ, men där jag tvekar på grund av vad som mest stabilt. Jag skulle gärna har lite råd från andra som kan ha byggt liknande lösningar.

Alternativ 1: Kallax + bänkskiva + Billy

Jag köper en Ikea Kallax bredd 42 cm djup 39 cm och höjd 147 cm som jag kapar på mitten så jag får två delar som är 42x39x73,5. Dessa placeras i vardera hörn och fylls med insatslådor. Ovanpå monteras en bänkskiva (massivt trä) på 150x39x4. Denna modul (Kallax+bänkskiva fästs i väggar med vinkeljärn). Utrymmet för stol under i mitten blir ca 66 cm brett. Del två är att fästa Billy-bokhyllor 40x28x202 ovanpå denna modul, en på vardera sida för gå i linje med Kallax-delarna undertill. Mellan dessa bokhyllor fäster jag kapade hyllplan (Billy) upp till taket (70 cm breda). Ev. köper jag en tredje Billybokhylla och placerar i mitten om det ger mer stabilitet. Bokhyllorna skurvas fast i undermodulen och i vägg. Sista biten upp till taket täcks med täckskiva ca 5 cm. Nedersta delen av Billy-hyllorna där det är en frontbit tänkte jag försöka gör om till skrivbordslådor om det går.

Den främsta fördelen med denna lösning är att jag får en skrivbordsdel undertill med mer djup (+11 cm), vilket är något jag verkligen vill ha. Men jag är osäker på om det blir tillräckligt stabilt då bokhyllorna inte står direkt på golvet.

Alternativ 2: Bara Billy

I denna variant är det Billy bokhyllor från golv till tak. Två stycken 40x28x237 med ytterligare påbyggnadshyllor till jag kommer upp till 285 cm på vardera sida. Insatslådor i nedre delarna upp till ca 75 cm. I mitten mellan hyllorna fästs i skrivbordshöjd en lite djupare skiva, ca 70x40x4 som blir skrivbord. Den kommer alltså att sticka ut ca 12cm från övriga delar på djupet. Ovanför skrivbordet sätts mellan bokhyllorna hyllplan på 70 cm upp till taket (alt. tredje hylla med längre hyllplan). Allt monteras i vägg enligt Ikeas råd.

Detta alternativ känns sämre pga att det blir ingen riktig underdel med mer djup, men däremot vilar bokhyllorna direkt på golvet vilket känns stabilare.

Mycket tacksam för synpunkter på vad ni tror vore bäst.

• Tom långsmal hall med kala väggar, grått kakelgolv och en dörr till höger i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord i storlek 70 x 40 cm är ju i princip oanvändbart. Vad är tänkt att ha på den ytan?
Räcker det inte att ställa dit ett vanligt höj- och sänkbart skrivbord på 140-150 cm med en rullhurts under och sedan ha hyllplan på väggen ovanför skrivbordet?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Arbetsbord i storlek 70 x 40 cm är ju i princip oanvändbart. Vad är tänkt att ha på den ytan?
Räcker det inte att ställa dit ett vanligt höj- och sänkbart skrivbord på 140-150 cm med en rullhurts under och sedan ha hyllplan på väggen ovanför skrivbordet?
Tack för input! Det är egentligen bara till för att få plats med en liten laptop, så behövs inte så mycket utrymme. Jag förstår hur du tänker, men tror det kommer vara svårt att få det att se platsbyggt ut?

H Hugo Qvinth skrev:
Tack för input! Det är egentligen bara till för att få plats med en liten laptop, så behövs inte så mycket utrymme. Jag förstår hur du tänker, men tror det kommer vara svårt att få det att se platsbyggt ut?
Testa vilket benutrymme du får med 40 cm djup.
Om förvaring är huvudsyftet hade jag satt bokhyllor på hela bredden och skippat arbetsplatstanken.
Men om det är viktigt med arbetsplats hade jag gjort enligt något av nedan 2 förslag. Båda förslagen med höj- och sänkbart skrivbord 70-80 cm djupt. Bokhyllorna kan vara 30-40 cm djupa.
Två förslag på rumslayout med bokhyllor och höj- och sänkbart skrivbord, varierande djup på bokhyllorna och placering av hurts.
Skapa konto

• Gilla
Hugo Qvinth
  • Laddar…
Tack för tips och hjälp! Jag körde med djupare bänkskiva, det blev bättre (63 cm). Undertill blev det kapade Metod-skåp och Billy-hyllor ovanpå.

• Inbyggd arbetsplats med djup bänkskiva och kombinerade Metod-skåp och Billy-hyllor.
    Skapa konto
  • Gilla
ZoomZz och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.