Tjena!
Nu är det så att jag och min sambo ska flytta till en lägenhet som är ganska liten (58,5)och har en öppen planlösning, problemet eller vad man ska kalla det är vart man ska placera tvn utan att det ser fult ut eller förstör öppenheten i rummet.
Är det någon som ser en bra lösning?

• Planritning av en liten lägenhet med öppen planlösning och inglasad balkong, visande kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag kan bara se ett ok alternativ och det är att du ställer soffan i mitten av rummet och har tvn på väggen mot sovrummet.

• Gilla
annsofian och 3 till
  • Laddar…
T
Jag tänker att den kan sitta i hörnet mot hallen om du skaffar ett stativ så du kan dra ut/vinkla den mot soffan när ni tittar på TV. Finns ju stativ som tillåter att man drar ut den rätt långt så vinkeln blir "okej".

BirgitS
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan bara se ett ok alternativ och det är att du ställer soffan i mitten av rummet och har tvn på väggen mot sovrummet.
Och om man byter ut soffan mot några bekväma stolar/fåtöljer som går att flytta kan man normalt ha dem vända mot TV men ställa dem på ett annat sätt när man har gäster så att det känns mer öppet och enklare att röra sig.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Skit i TV i vardagsrummet och ha den i sovrummet istället. Då är man på rätt plats när man somnar framför TVn.

Annars är ett bra vridbart stativ lösningen och ha TV i vinkeln kök/hall.

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Möblera inte efter var tvn sitter. Sätt sittplatser riktade mot varandra och en bit ut från väggarna. Du kommer uppleva att rummet känns större om du kan "gå runt" exvis soffan. Ska du ha tv i vardagsrummet så göm den i eller bakom något.

En liten lägenhet med en 80 tummare på väggen och inga böcker luktar intellektuell fattigdom.
I all välmening❤️

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Påminner om mitt vardagsrum/kök.

• Vardagsrum och kök i öppen planlösning med soffa, TV, kamerautrustning på bordet, trappa till övervåning och dekorativ belysning.
    Skapa konto
Nu är det ju inte helt enkelt m.t.p. att det saknas mått, info om strl på tv etc. men den rel. smala väggen ut mot ballen snett uppåt höger från köksbordet.

Under förutsättning att tv'n får plats där så sätter ni tv'n på ett väggfäste. Då går det att ha den infälld mot väggen när den inte används för att märkas så lite som möjligt och sen kan ni vinkla den både mot soffan (förstås) och mot köksbordet så ni kan kolla frukostnyheterna utan att sitta och äta frulle i soffan. Om ni är som mig som tycker att en tv är en ganska ful pjäs kan ni gömma tv'n bakom en gardin eller ett snyggt hängande tygstycke som kan bli en trevlig inredningsdetalj.

EDIT: kanske skulle funka med en liknande lösning fast på väggen mellan hallen/v-rummet. Men det händer ju förstås lite på storlek på tv, avstånd till tv etc.

Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
En liten lägenhet med en 80 tummare på väggen och inga böcker luktar intellektuell fattigdom.
I all välmening❤️
Var hittar du info om att TS har en 80" tv? Och hur drar du slutsatsen att det inte finns några böcker i lgh. baserat på en bild av planlösningen? Du kände kanske att du ville verka lite överlägsen. I all välmening ..... förstås!

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ännu en i mängden idiotplanlösningar... Jag skippade flera lgh just pga sånt där.

Hej och välkommen till forumet @Simsan2!

Frågan är väl om det inte är allra bäst att ha TVn i sin orginal kartong i förrådet och använda lägenheten till vila och umgänge?

• Haha
Testarn
  • Laddar…
C
Enda rimliga placeringen om det är den möberingen som gäller och man vill kunna sitta i soffan och titta på TV är väl enligt nedan?
Torde vara ca. 90 cm utrymme, så man får väl inte in någon jätte-tv, men...
Planritning av lägenhet med röd pil som visar möjlig TV-placering i vardagsrum nära köket; ca 90 cm utrymme för möblering och en balkong intill.
Skapa konto

Tv i detta hörnet är bästa stället. Öppenheten behålls, strömlinjad passage från sovrum till badrum/kök och från hall till balkongdörr.
Möjlighet att göra fler platser vid bjudningar. Planskiss med markerat hörn i vardagsrummet för TV-placering; visar passage från sovrum till badrum/kök och från hall till balkongdörr.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Röstar för tv på golvstativ

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.