Inredning
M@ZE: 30% på Iniara skjutdörrar, 15% på inredning på Fredells. Vi beställde Iniara .. kanonfina.
Ceja: Jag tror att frågan har tagits upp redan och fått massor med svar... tror att strängen finns under "Övrigt" om jag inte minns fel.
KarlXII: Han försöker köra en riktig fuling. 2-3000...my ass. Möjligen i material....men med jobbet inräknat är det betydligt mer. Allmogelister är trevligt. Klart du ska ha allmogelister! :)
byggimpert: Kolla på den här tråden, där får du massor med förslag på trycken som passar till "funkis" ;) MVH/Christina. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1093422974
Aja: Att tänka på, om man som ni (tycker jag det verkar) inte syr så mycket och därför inte tänker sig uppgradera sitt symaskinsköp med jämna mellanrum, är att köpa ett kännt märke så det går att få tag på reservdelar. Det är ganska förargligt om tex spolar eller spolkapsel försvinner. Pressarfötter också för den delen. Då är man glad att man inte behöver köpa helt ny maskin.
martar: Hej Skulle inte heller tro att det finns någon standard. Kolla att man kan hänga långa rockar och ha plats för skoställ under. /Martar
lastkaj: Om du är riktigt noga och slösig med primen så kan fukt ha svårt att passera det skiktet. Därför kan det vara bra att späda ut primen med vatten.
Tor: Menar en "vanlig" ljusslang, en massa lampor i en slang som är c:a 10mm i diameter. Dock så ser man till att göra en bra installation så att man slipper se kabeln - låt en elektriker sköta detta i värsta fall. Slangen skall dock inte vara av typen som säljs på typ Silvanbygg, utan en av bättre kvalitét. På de enklare varianterna dör en hel meter om en lampa går, på de bättre så
stensture: Vi funderade också på att bygga in under trappan så att vi kunde ha klädkammare där. Men som tur var så bestämde vi oss ej innan, utan tänkte att det kikar vi på när vi ser trappan och hallen. Vi gjorde det inte då vi älskade den öppna planlösningen i hallen. Hade vi byggt in hade det blivit en helt annan hall (mörkare o trängre). Så ett litet tips är att om man bygger nytt,
Immobil: Spiraltrappa, en våning = två man en dag, om det inte kluddar till sig.;-) Har man gjort det förut, klarar man det på 5 timmar.
pappskallen: [citat] Coolt eller inte, tråkiga möbler gör dom iallafall :P (fast dom é ju billiga :-/)
m1nn13: Trä eller netall...? Metall hade jag tänkt mig men trä kanske är snyggare? Vet inte riktigt...??? ??? ???
Snowblade: Kakburkar, så har tilltugg till kaffet också;) Kolla bara så att de är tillräckligt stora så att de håller lampans säkerhetsmått.
Immobil: Ska ni ha öppet under trappan tycker jag att en öppen trappa passar bättre. Det blir mycket ljusare och luftigare utan sättsteg. ;)
Perotti: Finns en snygg tidningshållare på : www.persform.se
FlitigaLisa: [citat] Attans osis! Det skulle jag tänkt på innan vi tapetserade... ;) Men IKEA fototapet som fond är oxå ok!
Gummigum: Nu så - här är ytterligare en till samlingen; http://www.grongava.com/merinfo.php?pid=103
Chief_Ryback: Det där har jag gjort många gånger med varierande resultat :) Jag körde med någon trälasyr bruten till dörren. Problemet är att när dörrarna slits så försvinner den ursprungliga lacken och du får ett ojämnt sugande underlag. Där det suger mer blir det mörkare. Då skulle man kunna tänka sig att man lägger på en klarlack först för att mätta ytan. Men inte funkar det, där
Annas: Jag tycker inte gardinerna ser konstiga ut. Så där skall den sortens gardiner se ut och jag tycker absolut det passar i ett matrum! Dock känns det som de är lite för långa - slår i golvet...men det kanske är en synvilla. Man kan lägga tygder, som radband, i den nedre fållen som tynger ned så får gardinerna ett fint fall. Tycker den färg dy har valt lyfter det bruna kring fönstrena
jani003: Ballingslöv gör dörrar i rätt mått, hittade dom hos Beijer. Dock var ju inte priset lika rätt som på IKEA's dörrar men det var viktigare med måtten ;)
Gummigum: Hej hopp, Har i heminredningeböcker sett ytterligare en variant där 'sängstommen' är en mycket låg byra istället så att det inte är en sängstomme alls utan en byrå, ovanpå detta bygger man sitt kontinentalsängstorn :D Håller med omdammerierna - den funderar jag med på. Mina föräldrars kontinentalsängar som jag fortfarande grunnar på hade ju hjul och var mycket låga - och mycket
Brianna: Det är Beslagsbodens handtag som passar, Habos går inte att skjuta ihop mer... Då får man ta fram bågfilen och det känns ju jobbigt. Men som sagt, med beslagsboden var nemas problemas.
Qudan: Ett tips på där det finns många handtag att välja på är: http://www.habo.com/swe.asp kikade där ikväll och det fanns mycket att välja på. Hittade för övrigt min ringklocka som jag sökt under ett års tid där :D
Fasting65: Det beror ju helt på vad det är för dörr. Vid en sån här dörr: [bild] [bild] Såga sönder spegeln, den är ju fastsatt i spår i dörren. Därefter får du såga/fräsa bort ena sidans not. Sätt sist i en ruta och spika en glaslist där noten satt. Har du en sån här dörr [bild] Blir det näst intill omöjligt för det är en billigare fanérdörr.