Hmmm...... jag kan inte se vad det är för fel på dina gardiner, om man gillar den typen av gardiner förstås, öljettlängder ser ju ut så där och är dessutom tyget enfärgat, ljusbeige så går det ju inte att få så himla annorlunda.
Vidhåller iof. förslaget med hissgardiner, antingen Åhléns variant i smalrandigt rött/vitt eller som du själv föreslog IKEA´S "Jutta rand" och panellängder i tex. IKEA´s "Vinde" det ger ett fräschare, tuffare och "stunsigare" intryck tycker jag, det där beiga ser för tamt och en smula intetsägande ut (åtminstone för min smak) och dessutom skulle ert matrum må väl av en färgklick, men det är ju som sagt en smaksak

Alla bildexempel kommer från IKEA, de två översta passar utmärkt till hissgardin (den översta är lite lik Åhléns variant som dock är mer smalrandig), den understa passar utmärkt till paneler då de tunnare partierna i väven silar ljust snyggt och den runda formen tar upp mönstret i din tapet samt är en fin kontrast/komplement till det randiga i det andra tyget.
//Christina.