4 828 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Hjälp mig inreda!
Sida 1 av 2
Vi har precis lagt nytt golv och tapetserat vår hall/matplats och även om vi blev nöjda med både tapet och golv blev det alldeles för strikt....ingen myskänsla alls! Eftersom tapeten har en "svår" färg slutade det med att jag hängde upp svarta manchestergardiner och det blir ju inte mer färgglatt av det direkt.....
Hur kan jag göra för att få det mer hemtrevligt och mysigt? Mattor på golvet vill vi inte ha och tapetsera/måla om är ju heller inget alternativ som ni förstår. Man kanske kan mysa till det med accessoarer på nåt vis men jag har inga bra idéer tyvärr....
Vad ska vi ändra på? Alla tips mottages tacksamt!
Bilder och en ritning med förklaring vart bilderna är tagna finns här:
http://sydnet.net/soderqvist/hjalp.htm
Hur kan jag göra för att få det mer hemtrevligt och mysigt? Mattor på golvet vill vi inte ha och tapetsera/måla om är ju heller inget alternativ som ni förstår. Man kanske kan mysa till det med accessoarer på nåt vis men jag har inga bra idéer tyvärr....
Vad ska vi ändra på? Alla tips mottages tacksamt!
Bilder och en ritning med förklaring vart bilderna är tagna finns här:
http://sydnet.net/soderqvist/hjalp.htm
Ni har väl inte så värst "omysigt"
, Jättefin tapet och inte alls en svår färg, åtminstone inte som den ser ut på bilderna, även om jag själv inte skulle ha valt allt det svarta till, men nu sitter det ju där och som sagt, att måla om det i ljusare nyans är väl knappast aktuellt 
Men först och främst bort med de svarta gardinerna
och inga mer svarta detaljer.
Lägg till ytterligare en färg som ni tycker om, personligen skulle jag gå på rött, det ger värme och mys och minskar samtidigt striktheten i det svarta.
Sy eller låt sy veckgardiner eller "rullupp" gardiner i något snyggt tyg som innehåller vitt, väggens grå/beige och rött alt. "ticking stripe" i rött/vitt, men oavsett vilket mönster du väljer så se till att du har vit botten/vit rand så det inte blir så mörkt i rummet.
Byt ut stolsitsarna till samma tyg som i veck/rulluppgardinen.
Och fast ni absolut inte ville ha det så säger jag ändå
lägg dit en matta, inte under bordet utan som gångmatta gärna en läcker plastmatta i samma accentfärger som det övriga tex. rött/vitt, se exempel nedan, kanske "prickmattan" inte är så dum den tar upp formen som finns i mönstret på er tapet.
Ta bort gullrankan på den där svarta ställningen och sätt dit en färgglad tavla i snygg ram som tar upp färgerna i rummet(inte svart), låt ev. samma sorts ram rama in spegeln också eller måla den (furu?) vit som hyllorna eller annan glad accentfärg.
Ang. tavlan så behöver det absolut inte vara nån dyr "äkta" vara utan det går lika bra med en fin affisch, det finns en konstnär som heter Sylvia Edwards och flera av hennes verk har tryckts upp som "affischer" på fin papperskvalité, det är kanonfina bilder med de härligaste, glada färger och med en snygg ram till så blir det kanonfint.
Personligen skulle jag också se mig om efter en annan lampa över matbordet och kanske även se över belysningen så att ni får fler mysljuspunkter.
MVH/Christina.
Men först och främst bort med de svarta gardinerna
och inga mer svarta detaljer.
Lägg till ytterligare en färg som ni tycker om, personligen skulle jag gå på rött, det ger värme och mys och minskar samtidigt striktheten i det svarta.
Sy eller låt sy veckgardiner eller "rullupp" gardiner i något snyggt tyg som innehåller vitt, väggens grå/beige och rött alt. "ticking stripe" i rött/vitt, men oavsett vilket mönster du väljer så se till att du har vit botten/vit rand så det inte blir så mörkt i rummet.
Byt ut stolsitsarna till samma tyg som i veck/rulluppgardinen.
Och fast ni absolut inte ville ha det så säger jag ändå
Ta bort gullrankan på den där svarta ställningen och sätt dit en färgglad tavla i snygg ram som tar upp färgerna i rummet(inte svart), låt ev. samma sorts ram rama in spegeln också eller måla den (furu?) vit som hyllorna eller annan glad accentfärg.
Ang. tavlan så behöver det absolut inte vara nån dyr "äkta" vara utan det går lika bra med en fin affisch, det finns en konstnär som heter Sylvia Edwards och flera av hennes verk har tryckts upp som "affischer" på fin papperskvalité, det är kanonfina bilder med de härligaste, glada färger och med en snygg ram till så blir det kanonfint.
Personligen skulle jag också se mig om efter en annan lampa över matbordet och kanske även se över belysningen så att ni får fler mysljuspunkter.
MVH/Christina.
Tack för ditt snabba och utförliga svar Christina!
Oh vad jag gillar det röda tyget med ovalerna på! Vart hittar man det?
Tapetens färg syns nog inte så bra, men den är grå/beige/brun-aktig på nåt vis (även om den är cool förbannar jag mig för att ha valt en så "svår" tapet...) och det spelade ingen roll vilken färg på gardin jag håller upp mot den så ser det äckligt ut.
Jag "måste" ha en gardin mellan fönstren eftersom det sitter fula kontakter där mitt på väggen (urdumt) som jag vill dölja, men jag kanske ska följa ditt råd och göra något rödaktigt som hissgardin t ex och sätta mellan längderna.
Tavla istället för gullrankan har vi funderat på och eftersom du förslog samma sak så blir det nog så! Nu gäller det bara att hitta en tavla.......
Vad menar du med allt det svarta? Krukorna och gardinerna? (Gullranksställningen är grön....
) Dörrfodret och listerna är mörkbruna tyvärr och om vi skulle bytt färg på det skulle vi behöva byta ut hela dörrkarmarna och därmed lister och foder i angränsande rum.....blörk!
En matta...tja...rent visuellt skulle jag väl inte ha nåt emot en matta, men det är ju den mest trafikerade delen av lägenheten och jag är en snubbelfot.....jag kanske kan måla en matta på golvet....hahaha.
Köksmöblerna passade jättebra i förra lägenheten men nu är det faktum att de är blå bara negativt......man kan väl inte ha blå stolar och röda dynor????? (Hur mycket jag än har tjatat på min man om att byta ut köksmöblemanget så har han inte gett med sig tyvärr!)
Gillar inte hörnskåpet heller....det är ju fint i sig, men det ser bara gulaktigt ut mot golvet...det passade bättre innan vi renoverade. Frågan är vad man har i ett hörn om inte ett hörnskåp?
Usch vad jag är avundsjuk på alla som bygger sina egna hus...jag har surfat runt på era hemsidor och det är ju hur snyggt som helst! Jag vill också börja om från början.....ska köpa ett gäng trisslotter tror jag.....
Oh vad jag gillar det röda tyget med ovalerna på! Vart hittar man det?
Tapetens färg syns nog inte så bra, men den är grå/beige/brun-aktig på nåt vis (även om den är cool förbannar jag mig för att ha valt en så "svår" tapet...) och det spelade ingen roll vilken färg på gardin jag håller upp mot den så ser det äckligt ut.
Jag "måste" ha en gardin mellan fönstren eftersom det sitter fula kontakter där mitt på väggen (urdumt) som jag vill dölja, men jag kanske ska följa ditt råd och göra något rödaktigt som hissgardin t ex och sätta mellan längderna.
Tavla istället för gullrankan har vi funderat på och eftersom du förslog samma sak så blir det nog så! Nu gäller det bara att hitta en tavla.......
Vad menar du med allt det svarta? Krukorna och gardinerna? (Gullranksställningen är grön....
En matta...tja...rent visuellt skulle jag väl inte ha nåt emot en matta, men det är ju den mest trafikerade delen av lägenheten och jag är en snubbelfot.....jag kanske kan måla en matta på golvet....hahaha.
Köksmöblerna passade jättebra i förra lägenheten men nu är det faktum att de är blå bara negativt......man kan väl inte ha blå stolar och röda dynor????? (Hur mycket jag än har tjatat på min man om att byta ut köksmöblemanget så har han inte gett med sig tyvärr!)
Gillar inte hörnskåpet heller....det är ju fint i sig, men det ser bara gulaktigt ut mot golvet...det passade bättre innan vi renoverade. Frågan är vad man har i ett hörn om inte ett hörnskåp?
Usch vad jag är avundsjuk på alla som bygger sina egna hus...jag har surfat runt på era hemsidor och det är ju hur snyggt som helst! Jag vill också börja om från början.....ska köpa ett gäng trisslotter tror jag.....
Ähh.... misströsta inte du har ju ett jättebra utgångsläge i ditt matrum 
Man har inte råd att byta ut hela möblemanget när man bygger nytt heller, särskilt inte då.
Med "allt" det svarta så menade jag att det såg ut som svart på bilderna, jag kanske tittade slarvigt men både lister och ställning mm ser svart ut tom. möblemanget ser svart ut på en av bilderna men när jag tittar noggrannare igen så syns det att den är blå på den ena bilden
Om du nu inte kan byta ut möblemanget vilket jag fö. inte alls tycker är nödvändigt, det blir jättefint om du målar stolarna och bordets underrede i vitt som den lilla IKEA-pallen, men låt skivan vara, den är tåligast som den är, spec. om ni har barn.
Hörnskåpet skulle jag bära ut om jag var du, hörnet blir tom. bättre tomt.
Men jag skulle def. ta bort de där svarta gardinerna om du absolut vill/måste ha längder så ta nåt ljust/vitt tyg, kanske nåt med "ausbrenner"teknik där man har tunna partier i det vita som silar ljuset snyggt och ha sen tex. röd/vitrandiga rulluppgardiner under. Åhléns har fina färdigsydda rulluppgardiner i röd/vit "miniticking" som är lätta att sätta upp och bra i både kvalité och pris. Dessutom finns samma tyg som metervara till tex. stolsitsar
Allt som syns på bilderna i föregående inlägg är mattor och de kommer från "Pappelina" http://www.pappelina.com/ allihop, jag har själv såna i kök och hall och de är suveräna, sköna att gå på och ligger absolut still på golvet så halk och snubbelrisken är minimal
dessutom lätta att hålla rena.
Ang. tavlan så kan du läsa mitt förra inlägg igen, jag har gjort lite tillägg där ang. den
MVH/Christina.
Man har inte råd att byta ut hela möblemanget när man bygger nytt heller, särskilt inte då.
Med "allt" det svarta så menade jag att det såg ut som svart på bilderna, jag kanske tittade slarvigt men både lister och ställning mm ser svart ut tom. möblemanget ser svart ut på en av bilderna men när jag tittar noggrannare igen så syns det att den är blå på den ena bilden
Om du nu inte kan byta ut möblemanget vilket jag fö. inte alls tycker är nödvändigt, det blir jättefint om du målar stolarna och bordets underrede i vitt som den lilla IKEA-pallen, men låt skivan vara, den är tåligast som den är, spec. om ni har barn.
Hörnskåpet skulle jag bära ut om jag var du, hörnet blir tom. bättre tomt.
Men jag skulle def. ta bort de där svarta gardinerna om du absolut vill/måste ha längder så ta nåt ljust/vitt tyg, kanske nåt med "ausbrenner"teknik där man har tunna partier i det vita som silar ljuset snyggt och ha sen tex. röd/vitrandiga rulluppgardiner under. Åhléns har fina färdigsydda rulluppgardiner i röd/vit "miniticking" som är lätta att sätta upp och bra i både kvalité och pris. Dessutom finns samma tyg som metervara till tex. stolsitsar
Allt som syns på bilderna i föregående inlägg är mattor och de kommer från "Pappelina" http://www.pappelina.com/ allihop, jag har själv såna i kök och hall och de är suveräna, sköna att gå på och ligger absolut still på golvet så halk och snubbelrisken är minimal
Ang. tavlan så kan du läsa mitt förra inlägg igen, jag har gjort lite tillägg där ang. den
MVH/Christina.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Du behöver inte alls måla om dörrfoder osv! Måla bara listerna, ja det låter kanske konstigt men vi gjorde så i vårt förra hus och det var helt OK. Välj en "nästan" vit färg som går i tion med tapeten. Det kan säkert färgaffären hjälpa dig med. Till de flesta tapeter finns det listor på färgkulörer som passar till. Rött vore nog snyggt som gardiner, kanske linne. De ger en snygg struktur när ljuset silas igenom. De blå köksmöblerna kanske du kan måla om? Går säkert att lämna för sprutmålning om du vill ha en tåligare yta. Varför inte ta samma kulör som listerna, om du målar om dem! Och då skulle det bli jättebra med röda dynor till. Hörnskåpet... personligen tycker jag de är skitfula (ta inte illa upp). Frågan är vad du har i det, behöver du det, kan du rensa bort det som finns i det? Kanske något litet bord eller en liten köksö? IKEA har två små, Bekväm och Förhöja. Då får du oxå ett avställnings bord om ni är många som ska äta. Kanke en lampa över? Och byt taklampan, något i vitt glas eller metall. IKEA har många prisvärda.
Vad sägs om gardiner i IKEAS VINDE RUND? (Vet inte hur man lägger in bilder här...?) och kanske JUTTA RAND som jalusi-gardin? Eller är jag helt ute och cyklar då?
3 ramar med konstkorten KORT med blommorna på istället för gullrankan kanske.....?
Lampan kan jag nog heller inte tjata mig av med tyvärr (men gissa om jag ska försöka!)...likaså hörnskåpet får jag nog stå ut med (men jag håller med....det är inget vidare....). Platsen är dock värdefull eftersom vi har ett miniminiminikök.......hörnskåpet sväljer en massa glas och stora skålar.
Om vi målar om de blåa delarna på köksmöblerna till vitt, skulle det inte bli FÖR vitt då? Spaljen och hyllorna är ju vita......
3 ramar med konstkorten KORT med blommorna på istället för gullrankan kanske.....?
Lampan kan jag nog heller inte tjata mig av med tyvärr (men gissa om jag ska försöka!)...likaså hörnskåpet får jag nog stå ut med (men jag håller med....det är inget vidare....). Platsen är dock värdefull eftersom vi har ett miniminiminikök.......hörnskåpet sväljer en massa glas och stora skålar.
Om vi målar om de blåa delarna på köksmöblerna till vitt, skulle det inte bli FÖR vitt då? Spaljen och hyllorna är ju vita......
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Inte vita köksmöbler utan ta upp en färg som finns i tapeten, läs mitt tidigare inlägg!
Jag tycker att du ska bryta det vita litegrann för att det inte ska bli hårt, definitivt inte kritvitt (0500-N) utan ngn. form av "tonad" vit, men jag skulle inte måla i så pass grå-beige-brunt som tapeten ger intryck av att ha utan istället mot den tonen men betydligt ljusare.Snigel skrev:
Om det nu inte är så att du planerar att inom kort helt göra dig av med möblemanget så tycker jag inte att du ska måla fast dig i exakt den nyans som just denna tapet har för då blir det antagligen lika fel igen, den dag ni flyttar till större.
Ta istället en svagt bruten ton på det vita åt ett håll som du gillar, hips-vips så kanske du har köksmöbler som du tycker jättemycket om och som håller i många år till oavsett var du bor
Jämför tex. med MIO´s "Wilma" serie som ju inte är exakt lika din men ändå i ungefär samma stil, där har du exempel på ett köksmöblemang som kommer att stå sig genom många,många år under förutsättning att man gillar den stilen. Men som sagt lämna bordsskivan och stolsitsarna som de är, otroligt mycket tåligare, spec. om man har småbarn och faktiskt riktigt snyggt tycker jag.
Dina gardinförslag från IKEA låter jättebra tycker jag
MVH/Christina.
Hej Susanna!
Alla välsorterade konsthandlare bör ha kataloger över de verk av olika konstnärer som tryckts upp i affischvarianter, jag har köpt mina för snart 15 år sedan på min lokala konsthandel som sen ramade in dem i en ganska "maffig" guldram som passar utmärkt till dessa underbara färger. Bilden nedan är en av de jag har, fast färgerna är mycket klarare i verkligheten, dessa köptes ursprungligen till en korridor i ett tidigare hus då vi inte hade råd med annat än affischer och dessutom skämdes för att säga att det var just affischer och ursäktade oss med att de skulle väck så fort vi hade råd med "riktiga" tavlor
, nu har jag med ålderns rätt blivit lite "klokare" och dessa affischer hänger fortfarande med och pryder vårt nuvarande arbetsrum och "skäms" inte alls för sig
och jag har numera inga planer på att skiljas ifrån dem.
MVH//Christina.
*EDIT* OBS! det är viktigt att du, om du köper och ramar in dem, ser till att du har "syrafri" passepartout och baksida, annars gulnar med tiden själva affischen och ser inte alls kul ut, mina är "konstmässigt" inramade och ser än i denna dag ut som nyköpta.
Alla välsorterade konsthandlare bör ha kataloger över de verk av olika konstnärer som tryckts upp i affischvarianter, jag har köpt mina för snart 15 år sedan på min lokala konsthandel som sen ramade in dem i en ganska "maffig" guldram som passar utmärkt till dessa underbara färger. Bilden nedan är en av de jag har, fast färgerna är mycket klarare i verkligheten, dessa köptes ursprungligen till en korridor i ett tidigare hus då vi inte hade råd med annat än affischer och dessutom skämdes för att säga att det var just affischer och ursäktade oss med att de skulle väck så fort vi hade råd med "riktiga" tavlor
MVH//Christina.
*EDIT* OBS! det är viktigt att du, om du köper och ramar in dem, ser till att du har "syrafri" passepartout och baksida, annars gulnar med tiden själva affischen och ser inte alls kul ut, mina är "konstmässigt" inramade och ser än i denna dag ut som nyköpta.
Snigel,
Känns som du har fått en massa bra tips här, men jag kommer med några till ändå...
Jag håller med om att det är väldigt mörkt. Kanske är det just det som gör att det känns lite "omysigt". Jag tror inte att det kan bli för vitt. Om du använder en lite bruten vit så kommer det bli väldigt fint mot tapeten.
Skulle också måla stolarna och underredet i vitt samt även hörnskåpet eftersom du behöver det utrymmet.
Ser att du har en del lila saker på hyllan. Tror att den färgen (varmt lila) eller vinrött skulle kunna lyfta hela matrummet.
Mairo har ett underbart tyg som heter paisley (large eller small). Den tror jag skulle passa fint till er tapet, men det är svårt att säga då man inte har det framför sig. Den kan man kombinera med enfärgat och använda till både gardiner, kuddar och annat i köket. Tycker också att gardinerna skall gå ned till golvet så man döljer en del av rören som ni har där. Ger dessutom fönstren ett mer långsmalt intryck, högre i tak.
Tavla istället för blomman blir super!
Krukor som harmonierar med tapeten i stället för kontraster lyfter nog köket. Kanske skall ni ha än mer frodiga blommor i fönstret och ngt stileben.
Skulle också satsa lite på belysning som gör otroligt mycket.
Jag tror inte ni behöver en matta för att få till det. Golvet känns varmt och inbjudande - det är det mörka som drar ned intrycket.
När ni får tid så skulle jag också måla om dörrforderna - men man får ta lite i taget.
Hoppas det går bra och att du känner att du fått lite inspiration att börja övertyga... ;-)
Lycka till och glöm inte sätta in bilder då du gjort lite förändringar....
Vänligen,
anna
Känns som du har fått en massa bra tips här, men jag kommer med några till ändå...
Jag håller med om att det är väldigt mörkt. Kanske är det just det som gör att det känns lite "omysigt". Jag tror inte att det kan bli för vitt. Om du använder en lite bruten vit så kommer det bli väldigt fint mot tapeten.
Skulle också måla stolarna och underredet i vitt samt även hörnskåpet eftersom du behöver det utrymmet.
Ser att du har en del lila saker på hyllan. Tror att den färgen (varmt lila) eller vinrött skulle kunna lyfta hela matrummet.
Mairo har ett underbart tyg som heter paisley (large eller small). Den tror jag skulle passa fint till er tapet, men det är svårt att säga då man inte har det framför sig. Den kan man kombinera med enfärgat och använda till både gardiner, kuddar och annat i köket. Tycker också att gardinerna skall gå ned till golvet så man döljer en del av rören som ni har där. Ger dessutom fönstren ett mer långsmalt intryck, högre i tak.
Tavla istället för blomman blir super!
Krukor som harmonierar med tapeten i stället för kontraster lyfter nog köket. Kanske skall ni ha än mer frodiga blommor i fönstret och ngt stileben.
Skulle också satsa lite på belysning som gör otroligt mycket.
Jag tror inte ni behöver en matta för att få till det. Golvet känns varmt och inbjudande - det är det mörka som drar ned intrycket.
När ni får tid så skulle jag också måla om dörrforderna - men man får ta lite i taget.
Hoppas det går bra och att du känner att du fått lite inspiration att börja övertyga... ;-)
Lycka till och glöm inte sätta in bilder då du gjort lite förändringar....
Vänligen,
anna
1. Jag skulle satsa på 2 mattor en i hallen och en under matbordet i beige- varmröda färger.
2. En golvlampa eller skön men inte stor fatolj tror jag istället hörnskåpet (om du inte behöver den för förvaring självklart).
3. Jag hade sytt långa gardiner och satt de på paljetter (heter de så ringar som gardingstång går igenom) så att tyget blir lite draperad på modernt sätt i antingen beige(lite jusare än tapeter) eller beige( en aning mörkare än tapeter).
4. Jag hade sett dina fina tapeter i verkligheten. Gillar de jätte mycket, men de tar ifrån köket ombunadskänsla. Mera tyg i köket ! Lång löpare på bordet av samma färg som gardiner.
5. Fatolj eller skärm till golmlampa bör ta upp den färg som kommer att finnas på mattan/or. Om mattan är beige med varmröd, välj röd.
Lyka till.
/Galina.
2. En golvlampa eller skön men inte stor fatolj tror jag istället hörnskåpet (om du inte behöver den för förvaring självklart).
3. Jag hade sytt långa gardiner och satt de på paljetter (heter de så ringar som gardingstång går igenom) så att tyget blir lite draperad på modernt sätt i antingen beige(lite jusare än tapeter) eller beige( en aning mörkare än tapeter).
4. Jag hade sett dina fina tapeter i verkligheten. Gillar de jätte mycket, men de tar ifrån köket ombunadskänsla. Mera tyg i köket ! Lång löpare på bordet av samma färg som gardiner.
5. Fatolj eller skärm till golmlampa bör ta upp den färg som kommer att finnas på mattan/or. Om mattan är beige med varmröd, välj röd.
Lyka till.
/Galina.
1. Jag skulle satsa på 2 mattor en i hallen och en under matbordet i beige- varmröda färger.
Någon matta kanske vi borde prova med....om man hittar någon som inte kanar omkring som Bambi på hal is!
Under bordet gillar jag inte att ha matta dock.
2. En golvlampa eller skön men inte stor fatolj tror jag istället hörnskåpet (om du inte behöver den för förvaring självklart).
Skulle det inte se konstigt ut med en fotölj i "köket" (det är ju visserligen inte ett kök, men väl matplats....) Väggen mot köksdelen är bara 70 cm, så den måste väl vara väldigt liten för att inte sticka ut i dörrhålet...?
3. Jag hade sytt långa gardiner och satt de på paljetter (heter de så ringar som gardingstång går igenom) så att tyget blir lite draperad på modernt sätt i antingen beige(lite jusare än tapeter) eller beige( en aning mörkare än tapeter).
Det tipset gillar jag! Ska till IKEA på måndag och ska försöka hitta någo tyg som passar i beige. (Ge mig gärna förslag! Jag tvivlar verkligen på min egen smak nu för tiden....)
Golvlampa skulle vara snyggt, men dessvärre finns inget uttag i närheten, och är det något jag avskyr så är det en massa sladdar dragna överallt!
Fick ett tips av en kollega att köpa nån sorts lyktor för värmeljus på Indiska och hänga upp på lämpligt ställe. Frågan är var...?
En sak är i alla fall klar: Gardinerna åker ner, och blomman byts mot en tavla. Kanske krukorna byts ut mot beiga eller liknande också......
Någon matta kanske vi borde prova med....om man hittar någon som inte kanar omkring som Bambi på hal is!
2. En golvlampa eller skön men inte stor fatolj tror jag istället hörnskåpet (om du inte behöver den för förvaring självklart).
Skulle det inte se konstigt ut med en fotölj i "köket" (det är ju visserligen inte ett kök, men väl matplats....) Väggen mot köksdelen är bara 70 cm, så den måste väl vara väldigt liten för att inte sticka ut i dörrhålet...?
3. Jag hade sytt långa gardiner och satt de på paljetter (heter de så ringar som gardingstång går igenom) så att tyget blir lite draperad på modernt sätt i antingen beige(lite jusare än tapeter) eller beige( en aning mörkare än tapeter).
Det tipset gillar jag! Ska till IKEA på måndag och ska försöka hitta någo tyg som passar i beige. (Ge mig gärna förslag! Jag tvivlar verkligen på min egen smak nu för tiden....)
Golvlampa skulle vara snyggt, men dessvärre finns inget uttag i närheten, och är det något jag avskyr så är det en massa sladdar dragna överallt!
Fick ett tips av en kollega att köpa nån sorts lyktor för värmeljus på Indiska och hänga upp på lämpligt ställe. Frågan är var...?
En sak är i alla fall klar: Gardinerna åker ner, och blomman byts mot en tavla. Kanske krukorna byts ut mot beiga eller liknande också......
Jag får inte ordning på gardinerna i matplatsen! Jag köpte ett beigt tyg på IKEA, sydde i sånadär ringar och hängde upp en längd.....ser ju inte klokt ut! Passar inte alls i en matplats....det ser mer ut som vardagsrumsgardiner. Kolla in bilderna och hjälp mig!
Första bilden är inringad där jag "måste" ha något som täcker (det beror alltså på att fönsterlampornas sladdar hänger där). Andra bilden visar varför jag helst vill ha något som täcker i mitten av fönstren....och tredje bilden visar hur det såg ut när jag hängde upp ring-längden.....
http://sydnet.net/soderqvist/gardiner.htm
Första bilden är inringad där jag "måste" ha något som täcker (det beror alltså på att fönsterlampornas sladdar hänger där). Andra bilden visar varför jag helst vill ha något som täcker i mitten av fönstren....och tredje bilden visar hur det såg ut när jag hängde upp ring-längden.....
http://sydnet.net/soderqvist/gardiner.htm