Är det någon som har några tips till mig om jag ska köpa en symaskin? Vilket märke är bra? Pris? Vart ska man kolla?
Den ska vara så enkel som möjligt...behöver bara sy raksöm och sicksack! :)

Behövde liksom du bara en enkel, vanlig maskin (inga kosntiga sömmar som jag inte förstår) när jag köpte min, så det blev en singer som jag beställde i haléns faktiskt. Funkar helt ok! Kostade strax över 2000 kr tror jag.

Ett tips iallafall.

Lycka till!

Jag satte mej i butiken och provsydde på olika modeller.
Det är också min rekommendation till dej!

Det blev en PFAFF Tiptronic. Kanske lite "overkill" om man bara syr gardiner. Men den är robust och klarar kraftigare tyger tack vare övermatningen och lite mer än raksöm och zigzag finns, jag är supernöjd. (För 5 år sedan ca 10 000:- :P)

/Ulle

Kolla begagnatmarknaden. Det bästa är att ta sig in till någon symaskinsreparatör personligen och köpa direkt av honom. Då får man en genomgången, gammal maskin. Jag köpte själv en drygt 40-årig gammal Bernina hos en sådan. Ingen elektronik och ändå med olika stygnmöjligheter. Den gamla Husqvarna (speciellt den gröna) är också en långlivare för oss som vill ha en maskin som håller i generationer utan moderniteter. Dock är dessa maskiner inte 'självoljande' men motorskötseln är inte betungande. Dottern köpte för ett par år sedan samma Bernina som jag har (kan sicksacka och gör fantistiskt fina knapphål) och betalade för en genomgången maskin med 3 månaders garanti ca 1.000).

Samma här.
Jag köpte en begagnad Husqvarna maskin. Vi hade en likadan i skolan så man kunde en hel del om den. Den hade att antal år på naken men jag har aldrig haft några problem med dem.
Och så fick jag ändå ett års garanti på den.

Att tänka på, om man som ni (tycker jag det verkar) inte syr så mycket och därför inte tänker sig uppgradera sitt symaskinsköp med jämna mellanrum, är att köpa ett kännt märke så det går att få tag på reservdelar.
Det är ganska förargligt om tex spolar eller spolkapsel försvinner. Pressarfötter också för den delen. Då är man glad att man inte behöver köpa helt ny maskin.

Jag är textillärare och slår nog ett slag för Husqvarna, men jag vet att många skolor köper pfaff och Bernina.

Ett tips är också att byta nål ofta, lite uddstötta nålar "tuggar" och maskinen går orent, och smörj rörliga delar........
Kanske lite off topic men ändå..
/Aja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.