A
andeholm: Tack Martenw! Vad menar du med "tätt tak"? Menar du bara uppifrån eller menar du även att ventiler vid nock och luftinsläpp nere vid takfoten också ska täppas igen? Med "varma sidan" antar jag att du menar nedåt mot våningen under där vi har normal rumstemperatur eller...? Vänliga hälsningar, Andreas
2 svar · 3,9k läst
L
lauden: Jag kan tipsa om Tobias Karlsson! Mycket bra KA som är noggran och intresserad av att bygget går rätt till. Vi har anlitat honom till vårat eget bygge, och han har varit till stor hjälp för oss. www.klpartners.se
3 svar · 2,7k läst
G
gunbjorn: Självklart vill man som köpare veta vilka husföretag som är oseriösa, respektive seriösa. Det spar både tid och pengar åt kunderna, för att inte tala om energi och ork! Vill tillägga att när kontraktet skrivits och affären var i lås, berättade min husförsäljare på Smv (en gubbsjuk man 50+) om en semesterresa där han sett tonårsflickor dansa omkring topless på en bar... Jag kan
3 svar · 3,1k läst
B
Barnrikehuset: [citat] Då slapp ni det dilemmat och sparade in ett par hundratusen eller vad det nu kan kosta med med OSB, skruv och arbetstid för ett helt hus (OSB 36SEK/m² på Byggmax) :). Funkar ju som sagt men är inte bäst livskvalitet. Men det är klart kan man lägga dom pengarna på ett isolerat garage istället så kommer det i en annan dager (även om man skulle svära över sin "snålhet" många
6 svar · 7,4k läst
H
huggan: [citat] 1 3/4 hus blir kanske svårt med 7m men man får ha flakt tak.
14 svar · 7,7k läst
B
blivandehallänning: Hej Vi är igång och ska bygga i Stensjö/Steninge med Varbergshus och är än så länge nöjda. De svarar snabbt och har varit smidiga under vår planeringsprocess. Vi har haft kontakt med Maria ifrån Falkenbergskontoret.
1 svar · 3,0k läst
G
Gnesta: Alltid intressant att följa arbetsamma människor som vågar göra saker själva så jag kommer hålla ett öga på er blogg! God Jul o Lycka till med bygget :)
1 svar · 3,3k läst
·
J
Jonas Modig: Inte i Halmstad men bygger i Växjö så har du generella frågor om Eksjöhus så kanske jag kan svara.
1 svar · 5,2k läst
haavard
haavard: Good luck...
1 svar · 1,1k läst
J
JerkaE: Jeff är bara pengakåta pajasar! vill bara varna alla som googlar på jeff.Är just nu i process med dom ang massa garanti åtgärder samt självklara saker som ej är åtgärdade och dom fullständigt skiter i oss som köpt av dom.Stor varning för JEFF.Antagligen konkar dom snart igen och startar upp ngt nytt.
11 svar · 4,6k läst
S
Sturolv: Tackar! :)
2 svar · 2,4k läst
B
byggu: (Postade detta först i Juridik, men passar kanske bättre här.) I slutet av sommaren bokade vi ett hus (nyproduktion, bygge ännu inte påbörjat) hos Riksbyggen i Göteborgsområdet. Nyligen fick vi kontraktet som de vill att vi skall skriva på skickat till oss. Det är formulerat som att de anger ett preliminärt tillträdesdatum (om ungefär ett år) och att vi skall få ett definitivt fyra
0 svar · 1,1k läst
K
Kingcool: [citat] Kul! :) Förbesiktning på onsdag, så det närmar sig! :)
35 svar · 12,1k läst
R
RodKar: Hej! Vi sitter just nu i valet och kvalet med att starta ett nybygge med C4-hus. Eftersom detta är vårt första husbygge i Sverige, känner vi oss inte helt hemma i området. Trots att vi gått igenom ett antal hustillverkare, var C4-hus okända för oss. Huset som vi funderar över är ett Cayenne-hus som ska byggas norr om Stockholm. Vi tar tacksamt emot alla tips och erfarenheter ni har
0 svar · 2,4k läst
J
JWidell: Tack för svar revisorn_144! Det lät vettigt och ska ta upp detta med min bank 😃
5 svar · 2,0k läst
O
Odjuret: Hur mycket billigare är dessa tyska husbyggare mot våra svenska?
3 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Men var det inte Trivselhus som skötte kontakterna med den dyra markentreprenören? (Skall tillägga att även om jag är moderator så kan jag inte rensa bort sådant).
21 svar · 10,1k läst
L
Lasse B: Tydligt svar på din fråga är NEJ NEJ NEJ Har varit gift med en grekisk kvinna levt vardagsliv där och sett hur det (inte)funkar. Som "rik" svensk är det uppenbart att du kommer att åka på diverse "extra" kostnader. Grekisk lag vad gäller fastigheter är mycket krånglig. Du måste ha en advokat som gör allt åt dig, han kommer att skicka en kopia dit och en dit och frågar du varför
10 svar · 2,7k läst
ginnfilt
ginnfilt: Vi byggde med TH 2012-2013, vi flyttade in den 28 mars 2013. De första tre frågorna du har i din punktlista tycker jag att du ska ställa till TH. Då lär du få bäst svar, istället för en massa mer eller mindre chansartade svar här i forumet. TH:s tillvalskatalog finns väl tillgänglig på deras webb? Den brukar ge en god inblick i vad som erbjuds. När det gäller deras "byggstandard"
6 svar · 3,3k läst
MB77
MB77: Dessa har bygget några riktigt fina ladugårdar.
3 svar · 5,3k läst
J
johan29j: Jag kan dela med mig av mina erfarenheter kring totalentreprenad via Myresjöhus vi har byggt i syd/östra Sverige. Att myresjöhus väljer att underhålla viss information innan avtalet är på skrivet är nog inget unikt för just dessa skojjare...Vad kan då hända om man väljer totalentreprenad jo det första och kanske det viktigaste är att du inte har några möjligheter att ta in andra
5 svar · 7,6k läst
T
TMC: Hej! Man hittar nästan lika många nöjda som missnöjda familjer när man söker efter referenser på nätet inför valet av husleverantör och byggare. De riktigt tydliga mardrömsexemplen brukar ju vara de som märks tydligast, men så är det ju alltid - en nöjd kund är inte lika noga med att sprida sin erfarenhet som den som kämpar och strider i ett misslyckat projekt. De flesta
0 svar · 1,8k läst
S
Sara_S: Vårat tak sitter inte riktigt så som erat. Vårat sitter längre ner och känns som att det är mer rundat. Första gången vi såg taket när det låg inne i garaget trodde vi det var ett skämt. Några stålrör och en plåtskiva, va inte alls vad vi hade tänkt. Nu när det sitter uppe och vi har bott ett tag så tycker vi om det. Mycket mer praktiskt en ett glastak som många har. Men
21 svar · 19,2k läst
·
A
aniwani: Vi har tänkt ett standard enplans vinkelhus på 148 kvm.
2 svar · 3,2k läst
A
avocadoo: Fick ett pris på 2 720 000 kr på optimal 31 från LB-hus, men blev så nyfiken när jag såg LB-hus 1,5-planshus 223. Skulle egentligen passa oss bättre faktiskt. Otålig som man är orkar jag inte vänta med att höra cirkapris på det huset... Någon som har fått ett pris på detta hus? Eller har tankar om dessa två hus när de ställs mot varandra? Är det någon som vågar bygga med
0 svar · 2,1k läst
R
Robert-san01: Trevligt! Jag återkommer per PM när jag vet hur det går med tomten vi kollar på.
31 svar · 10,8k läst
R
Revisorn_144: Besitter man själv inte kunskap om byggkonstruktioner etc, så skulle jag sneglat på de företag som har total entreprenader. Det brukar kosta 15%mer, men då har du bara en motpart dvs husleverantören. Din ka kan göra flertalet inspektioner innan delbetalningarna så du vet att allt har gått rätt till. Det finns idag väldigt fina prefab hus och jag vet ej varför folk har fördomar mot
4 svar · 1,9k läst
T
ThereseF: Hej! Funderar på att köpa ett begushus från -74. En-plans med källare. Någon som har erfarenhet från ett sådant hus eller en-plans hus med källare? Fördelar och nackdelar! Tacksam för svar!!! :)
0 svar · 3,3k läst
J
Jonas Modig: Ok. Ja kan vara svårt att välja. Många faktorer man ska väga in.
11 svar · 4,3k läst
M
Mellanbarn: Sutteränghus med 1m höjdskillnad över 30m??? Hur tänker du nu? På ett hus på 10m blir det ca 30cm, inte mycket till sutteränghus. Hur man ska tänka med huset. Åk till tomten och provsitt. Vilket håll vill man titta åt, var kommer vägen, grannar med insyn, väderrstreck. Berg i dagen kan var jättesnyggt eller otroligt irriterande. Om jag skulle placera garaget så handlar det lika
4 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.