Hustillverkare
Erik_Johansson: Vårt projekt var lite speciellt då det var ett samarbete mellan vår säljare på Älvsbyhus och företaget som äger marken och projekterar hela det område på totalt 25 hus som ska byggas. Det var alltså ett totalpris annonserat baserat sig på 3 avtal. Dels entreprenadavtalet med Älvsbyhus, avtal på markarbetet innanför tomtgräns med vår säljares bolag samt avtal på markarbetena
rickardg: Väldigt olika hur mycket man kan pruta,, på sävsjö hade de en grundrabatt på 50k, sen var det saker "på köpet" som gällde i övrigt (vi plussade på CD, en extra altandörr mm) som jag tror de flesta hustillverkare kör med, XN-villan erbjöd ett tort solcellspaket på köpet tex, Första gången vi pratade med ST så hade vi att göra med en annan säljare angående ett annat hus och med
andersmc: Välkommen till forumet! Byggherre är (eller har varit) väl de flesta av oss här på forumet. Det ligger liksom i forumets idé. Och det kan vara mer eller mindre jobbigt. Jag tror också att en överväldigande majoritet lånar pengar för att kunna bygga eller köpa ett hus. Så ur den aspekten har de flesta begränsad ekonomi.
Bygget112: Hej, Jag har erfarenhet av Eksjöhus efter som vi byggde ett för ett par år sedan. Huset har kantats av problem. Det man blir mest besviken på är Eksjöhus agerande när något är fel på det som de har levererat. Trots att det är garanti på huset möts man av fullständig nonchalans. Eksjöhus har ingen som helst förståels för kundens problem efter de fått betalt. Så visst gillar man
phälle: Tyvärr är säljarna oftast bekymret men det är inte svårt att förstå varför de agerar som de gör. De är inte anställda av husföretagen utan arbetar som handelsagenter. Avtalen är oftast helt provisionsbaserat och långt ifrån riskfria för handelsagenten/säljaren. Detta gör att handelsagenten=säljaren enbart är intresserad av att få sälja till dig. Lyckas han/hon dessutom lura
CalleSpeed: [citat] Hej Det borde vara är samma grund typ som Smålandvillan använder från tidigare Cellplast Direkt. Har bara frånlufts fläkten i grunden varit påslagen så borde det inte vara något problem. Frånlufts fläkten ska dra ned varmluft från huset och på det visset håll ett bra klimat i grunden. //Calle
grisen3: Hej! Jag har kikat runt en del, men inte hittat några hustillverkare som har några färdiga/halvfärdiga hus med två lägenheter i? Gärna en lägenhet per plan. Har funderingar på att bygga ett sådant för framtiden sas. Tacksam för förslag på ev. hustillverkare eller ritningar, andra som byggt mm. mvh Herr Gris
Alexander87: Hej. Någon som har byggt Pärlhyacint tänkte om priser nyckelfärdigt.
Khalid Fatih: Tjena go Folk!! Har en enkel fråga hoppas så många som vill/kan svarar: Det gäller Generalentreprenad eller Totalentreprenad, Vilken av dessa två hade ni valt när ni skulle bygga: 1. skola 2. hyreshus 3. småbyggnation förklara gärna varför, Tack ska ni ha
kimmo_thn: Jag är ute efter ritning på smv Ljungby med alla invändiga mått. Är det någon som har detta? Hittar ingen på smv:s hemsida
KnockOnWood: Jag kanske är naiv, men när vi byggde 2010 såg villkoren ut så här (enligt ABS 05): 10% vid kontraktsskrivning 20% inför byggstart 30% då byggnaden är under tak 30% färdigt utvändigt 10% efter utförd slutbesiktning Så ja, jag betalade 149.500 kr i "handpenning". Jag misstänker att småbyggare har väldigt svårt med leverantörskrediter från byggmaterialhandlarna. Många säljer nog
bjornligan: Vad är negativt med totalentreprenad förutom påslaget på priset? Om du inte är i svängen o vill välja hantverkare dvs
Emmy Persson: Hej! Jag och min sambo har nyligen skrivit kontrakt med Myresjöhus för att bygga ett Villa Växa - följ gärna vårt projekt på vår nystartade blogg http://varvillavaxa.blogg.se Vi delar med oss av tips och tricks längs vägen, och ni med erfarenheter får gärna ge oss råd i kommentarsfältet. Vi visar också de offerter vi fått på olika husmodeller. Mycket nöje ;)
oscarberlin: Hej någon som byggt stor maskinhall från lövångers bygg? Tänkte bygga platta, 80cm leca sten, 480cm väggblock, 25graders takstolar med 15 grader invändigt. Sen firma som isolerar allting. Väggar, tak, golv. Letar firmor som kan hjälpa till i Gävle? Vore kul om någon hade bra firmor här alltså. Elektriker, värme, vatten, gjuta platta. Sen ska jag göra mycket själv . Men vore bra
stigerik: Jag har skrivit här om mina erfarenheter. Så om du läser det kanske du kan avgöra hur du vill göra. Men mina erfarenheter är mycket dåliga. Så en varning är på sin plats, vill inte att någon skall uppleva samma som jag. Det låter fint o.s.v.
CicciM: Hej, Vi funderar på att bygga en Långvind med loft, skulle gärna vilja se lite bilder eller även om ngn kan tänka sig att visa sitt hus. Vi bor i Stockholmsområdet. Vänligen Cicci
Gylleneknorren: Har tittat på andra hustillverkare shus. Jag hittar inte ett hus med liknande utformning av takfot o.s.v. som just detta från Eksjöhus. Om ni gillar detta och kan ändra planlösning så att funktion, rummens läge i förthållande till tomten stämmer, ja då har ni kanske hittat just ert hus. Samtidigt är jag säker på att många andra hustillverkare kan ge er ett liknande hus om ni
kjf: Hej Har själv nyligen byggt ett omgjort Lommen. Har för mig att priserna du efterfrågar är: Lommen 2 800 000 Domherren 2 550 000 Lövsångaren 2 350 000
Revisorn_144: Vi gjorde vår tvåårs besiktning för ett par veckor sedan. Anlitade en besiktningsman som vi fått referenser på och gick inte genom garbo. Det kan vara bra att ha besiktingsmannen som påtryckning att åtgärda felen och bedöma om vad som är fel och inte fel (toleransnivåerna). Det är lätt att bli överkörd som husköpare om man är ensam mot "byggproffset"... Vi fick betala 9 000 kr,
ducc1: Du borde väl kunna få en prisuppgift ifrån A-Hus? Tänk då på att de antagligen klickar i billigaste valen och ni kanske vill göra lite dyrare val. Sen är det bara lägga på kanske 10% så kommer du säkert i närheten av vad det kommer att kosta. Den största osäkerheten i priset tror jag är markjobbet då det helt beror på tomtens förutsättningar. Vi drömde ett tag om att bygga
Neminina: Vi är precis i startgroparna för att skriva på en nybyggnation av ett Bovik med vinkel på ca 18 m2 hos Vårgårdahus och undrar nu om någon har erfarenheter från just Halmstadkontoret och /eller Fastbygg att dela med sig av? Som bubblare har Noabhus hoppat upp och vi ska träffa dem nästa vecka för att jämföra kalkyler så även erfarenheter av dem önskas.
Eva-lotta Jidesjö: [citat] Hej! Har ni något bra tips vart /hur man skall ha hallen i detta hus? Tar gärna emot tips på hur ni byggt ert hur och gärna bilder. Med vänlig hälsning Lotta / rjdesjo@hotmail.com
Spikin: Bra beslut . Ledningen har besserwisser attityd . Haaks Stenhus AB visar dålig ekonomi och är inte kreditvärdiga snarare konkursmässiga . Kolla på allabolag.se de har soliditet 1.12 %
Spikin: Varning för Emil Villa /Ramlösa Bygg AB i Ängelholm. De är Per Haak företag som har mkt dålig ekonomi. Levererar mkt fel och åtgärdar inte reklamationer . Konkursrisk.