2 654 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Villa i Aten (Grekland)?
Hej!
Heter Gunnar Larsson och bor i Alingsås och lever på ålderns höst, är snart 74 år gammal.
Har varit lärare hela mitt liv, så har sett mycket i mitt liv, allt från barnagga till barnens makt över lärarna
Men något som jag har lärt mig under dessa 74 år är att man måste ha respekt för varandra om man vill må bra, då menar jag respekt för varandra oavsett hudfärg och ras. På så sätt kan vi nå långt i våra liv, och de enda som behövs är ett enda hej!
ett hej kan göra många underverk, glöm aldrig bort de.
Hur som helst, har sistonde satt mig och funderat över att köpa en villa i Aten i greklands huvudstad. Själv har jag aldrig varit där, men när man ser internet priserna för en enkel villa så är priserna rätt bra, men de som återstår är lite hjälp av personer som kanske har villa där eller har bott där under ett längre tid så man kan fråga dem.
Om nu dessa befinner sig i denna fourom blir jag tacksam!
hör av dig
mvh gunnar, en greklands fantast
Heter Gunnar Larsson och bor i Alingsås och lever på ålderns höst, är snart 74 år gammal.
Har varit lärare hela mitt liv, så har sett mycket i mitt liv, allt från barnagga till barnens makt över lärarna
Men något som jag har lärt mig under dessa 74 år är att man måste ha respekt för varandra om man vill må bra, då menar jag respekt för varandra oavsett hudfärg och ras. På så sätt kan vi nå långt i våra liv, och de enda som behövs är ett enda hej!
ett hej kan göra många underverk, glöm aldrig bort de.
Hur som helst, har sistonde satt mig och funderat över att köpa en villa i Aten i greklands huvudstad. Själv har jag aldrig varit där, men när man ser internet priserna för en enkel villa så är priserna rätt bra, men de som återstår är lite hjälp av personer som kanske har villa där eller har bott där under ett längre tid så man kan fråga dem.
Om nu dessa befinner sig i denna fourom blir jag tacksam!
hör av dig
mvh gunnar, en greklands fantast
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nu är det inte svar på din faktiska fråga, och jag har egentligen väldigt dålig koll på hur Grekland är.
Men OM man vill investera en avsevärd summa pengar i det landet, så kanske man bör fundera lite på vad som kan hända ekonomiskt. Rent generellt tror jag att nästan alla internationella investerare som investerat i Grekland de senaste 100 åren, har förlorat pengar.
Personligen skulle jag nog titta på vad som kan hända om Grekland lämnar Euron? Och anta att det samtidigt sker en devalvering med 50 - 90%. Grekland är ju i övrigt känt för en extremt hög grad av korruption, och ett tvivelaktigt rättsväsende (kanske finns ett samband). Den kombinationen talar också mot investeringar.
Men OM man vill investera en avsevärd summa pengar i det landet, så kanske man bör fundera lite på vad som kan hända ekonomiskt. Rent generellt tror jag att nästan alla internationella investerare som investerat i Grekland de senaste 100 åren, har förlorat pengar.
Personligen skulle jag nog titta på vad som kan hända om Grekland lämnar Euron? Och anta att det samtidigt sker en devalvering med 50 - 90%. Grekland är ju i övrigt känt för en extremt hög grad av korruption, och ett tvivelaktigt rättsväsende (kanske finns ett samband). Den kombinationen talar också mot investeringar.
Har inte själv någon erfarenhet av att bo i Grekland men så här tänker jag:
Har du pengarna och hälsan - go for it. Spara inget till graven. Det kan gå åt helvete med värdeutvecklingen men är det ingen annan investering än i livskvalitet så kör på.
Fegis alternativet är ju naturligtvis att hyra en lägenhet eller hus under en tid och testa på innan du löper linan ut. Samtidigt så lär du ju känna staden och dess olika områden och karaktärer.
Min pappa dog när han var 64 och han hade en jävligt lång lista på saker han skulle göra efter pensionen...
Har du pengarna och hälsan - go for it. Spara inget till graven. Det kan gå åt helvete med värdeutvecklingen men är det ingen annan investering än i livskvalitet så kör på.
Fegis alternativet är ju naturligtvis att hyra en lägenhet eller hus under en tid och testa på innan du löper linan ut. Samtidigt så lär du ju känna staden och dess olika områden och karaktärer.
Min pappa dog när han var 64 och han hade en jävligt lång lista på saker han skulle göra efter pensionen...
Det känns lite tveksamt att kasta sig in i ett köp av villa om man aldrig ens besökt Aten :wow:
Varför inte hyra??
Om du då tröttnar eller av åldersskäl finner att det är tex bättre sjukvård i Sverige eller närmre till nära och kära vill återvända till Sverige så är det mycket enklare.
Om man hyr är det dessutom lätt att flytta till annan ort om man tröttnar på Aten
.
Varför inte hyra??
Om du då tröttnar eller av åldersskäl finner att det är tex bättre sjukvård i Sverige eller närmre till nära och kära vill återvända till Sverige så är det mycket enklare.
Om man hyr är det dessutom lätt att flytta till annan ort om man tröttnar på Aten
har någon bott där mer än ett år åtminstonde eller har ni bara varit där på semster?
annars tackar jag för varje svar ni har gett!
MVh gunnar
annars tackar jag för varje svar ni har gett!
MVh gunnar
Redigerat:
Rekommenderar dig att besöka http://www.kalimera.se
Tror att du får dina svar i deras forum.
Lycka till. Aten är trevligt men för oss det får räcka med några dagar på in/utresan innan färden går vidare eller en kortsemester för/senvinter och då rör vi oss mest i innerstan Plaka och kringområdena.
Tror att du får dina svar i deras forum.
Lycka till. Aten är trevligt men för oss det får räcka med några dagar på in/utresan innan färden går vidare eller en kortsemester för/senvinter och då rör vi oss mest i innerstan Plaka och kringområdena.
Tusen tack Anders!
Skrev ett inlägg i fourmet, hoppas att någon svarar på min fråga!
Skrev ett inlägg i fourmet, hoppas att någon svarar på min fråga!
En sista försök och undrar om någon kan eller vet något ???
MVH Gunnar
MVH Gunnar
Var skrev du din fråga på Kalimera?
Det finns inget under Leva och bo i Grekland eller under Aten utifrån datum när du fick mitt råd.
Och där finns redan en hel del råd om vad det innebär att flytta till Grekland.
Det finns inget under Leva och bo i Grekland eller under Aten utifrån datum när du fick mitt råd.
Och där finns redan en hel del råd om vad det innebär att flytta till Grekland.
Tydligt svar på din fråga är NEJ NEJ NEJ
Har varit gift med en grekisk kvinna levt vardagsliv där och sett hur det (inte)funkar.
Som "rik" svensk är det uppenbart att du kommer att åka på diverse "extra" kostnader.
Grekisk lag vad gäller fastigheter är mycket krånglig. Du måste ha en advokat som gör allt åt dig, han kommer att skicka en kopia dit och en dit och frågar du varför får du svaret därför att man ska göra det. Risk finns att du får muta dig till att få t.ex vatten OCH faktura på vattnet Det hände mitt ex och då hade hon ändå en flygöverste (farbror) som gjorde allt lokalt. Ovan på allt detta normala trix o fix pratar vi om ett land i ekonomiskt kaos.
Som allti när man ser något som är billigt, fråga vad som är haken. Billigt kan bli väldigt dyrt
Har varit gift med en grekisk kvinna levt vardagsliv där och sett hur det (inte)funkar.
Som "rik" svensk är det uppenbart att du kommer att åka på diverse "extra" kostnader.
Grekisk lag vad gäller fastigheter är mycket krånglig. Du måste ha en advokat som gör allt åt dig, han kommer att skicka en kopia dit och en dit och frågar du varför får du svaret därför att man ska göra det. Risk finns att du får muta dig till att få t.ex vatten OCH faktura på vattnet Det hände mitt ex och då hade hon ändå en flygöverste (farbror) som gjorde allt lokalt. Ovan på allt detta normala trix o fix pratar vi om ett land i ekonomiskt kaos.
Som allti när man ser något som är billigt, fråga vad som är haken. Billigt kan bli väldigt dyrt
Klicka här för att svara
