1 931 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vem vågar man bygga med?
Hej!
Vi funderar på att bygga på en tomt vi äger, det finns flera hustillverkare som ser ut att erbjuda det vi söker men vem vågar man egentligen bygga med...?
Söker man på de flesta av de tillverkare vi varit i kontakt med så vimlar det av "åsikter", "erfarenheter" och "uppfattningar" där det handlar om dåligt genomförda entreprenader, extrem nonchalans vid reklamationer, slutbesiktningar som går igenom utan att uppenbara fel upptäcks men som ger stora ingrepp efteråt. Fasader som läcker, plattor som är felgjutna, golv som är fel lagda etc. etc.
Det finns ju än så länge inte en enda tillverkare som har genomgående gott anseende känns det som.
Köper man ett befintligt hus riskerar man ju inte mer än sin besiktningskostnad - men nybyggnation känns som ett vågspel...? Felet man gör är kanske att man lägger FÖR mycket tid på att undersöka, läsa på forum och liknande som var omöjligt före internet.
Nu har vi varit i kontakt med;
Hur sållar man egentligen bland alla trådar, svar och andras erfarenheter?
Kanske handlar det till mycket stor del om vilken ort man skall bygga på eftersom det är den ortens underentreprenörer som i själva verket till största delen ligger till grund för bra eller dåligt resultat?
Då är frågan vad ni har för råd när det gäller Trestadsområdet?
Referenser är ett annat marigt kapitel... det är ju jättelätt att få från varenda tillverkare, men självklart bara de referenser de vet redan är mycket nöjda! Vilket värde ger då det?
Hoppas någon kan skriva några handfasta tips och tankar kring detta för jag vet många som funderar i samma banor!
Väl mött!
TMC
Vi funderar på att bygga på en tomt vi äger, det finns flera hustillverkare som ser ut att erbjuda det vi söker men vem vågar man egentligen bygga med...?
Söker man på de flesta av de tillverkare vi varit i kontakt med så vimlar det av "åsikter", "erfarenheter" och "uppfattningar" där det handlar om dåligt genomförda entreprenader, extrem nonchalans vid reklamationer, slutbesiktningar som går igenom utan att uppenbara fel upptäcks men som ger stora ingrepp efteråt. Fasader som läcker, plattor som är felgjutna, golv som är fel lagda etc. etc.
Det finns ju än så länge inte en enda tillverkare som har genomgående gott anseende känns det som.
Köper man ett befintligt hus riskerar man ju inte mer än sin besiktningskostnad - men nybyggnation känns som ett vågspel...? Felet man gör är kanske att man lägger FÖR mycket tid på att undersöka, läsa på forum och liknande som var omöjligt före internet.
Nu har vi varit i kontakt med;
- Eksjöhus
- Mjöbäcksvillan
- Trivselhus
- Götenehus
- A-Hus
Hur sållar man egentligen bland alla trådar, svar och andras erfarenheter?
Kanske handlar det till mycket stor del om vilken ort man skall bygga på eftersom det är den ortens underentreprenörer som i själva verket till största delen ligger till grund för bra eller dåligt resultat?
Då är frågan vad ni har för råd när det gäller Trestadsområdet?
Referenser är ett annat marigt kapitel... det är ju jättelätt att få från varenda tillverkare, men självklart bara de referenser de vet redan är mycket nöjda! Vilket värde ger då det?
Hoppas någon kan skriva några handfasta tips och tankar kring detta för jag vet många som funderar i samma banor!
Väl mött!
TMC
Mina tips är: Du bestämmer vem som utför alla besiktningar. Aldrig betala ett öre innan varje moment är 100% för att skapa tryck på säljaren.
Eller så bygger du ett lösvirkeshus med lokala firmor och hanterar bygget själv. kräver väldigt bra planering och tar mycket tid men blir absolut billigast och bäst resultat.
Eller så bygger du ett lösvirkeshus med lokala firmor och hanterar bygget själv. kräver väldigt bra planering och tar mycket tid men blir absolut billigast och bäst resultat.
Min teori är att det egentligen inte spelar någon roll vilket husföretag man väljer utan det hänger på vilka hantverkare som reser huset!
Som huggan skrev så gäller det att inte betal för tidigt!!!
Jag har en bekant som precis "byggt" en Fiskarheden villan och snickarn som dom fått rekomenderad av Fiskarheden har varit jätte bra under bygget MEN dom betalade slutfakturan innan besiktningen och när det sedan vart anmärkningar på besiktningen var Snickarn plötsligen omöjlig att få tag i
Som huggan skrev så gäller det att inte betal för tidigt!!!
Jag har en bekant som precis "byggt" en Fiskarheden villan och snickarn som dom fått rekomenderad av Fiskarheden har varit jätte bra under bygget MEN dom betalade slutfakturan innan besiktningen och när det sedan vart anmärkningar på besiktningen var Snickarn plötsligen omöjlig att få tag i
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag instämmer helhjärtat i detta!huggan skrev:
Och samtidigt ger det ett inflytande på byggprocessen som känns svårt att undvara.
Med rätt byggare så blir man delaktig i alla beslut när det gäller val av utförande i smått och stort.
Det kräver naturligtvis mycket kunskap, men ger samtidigt mycket tillbaka i form av kontroll över hur bygget förlöper och vad resultaten blir
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Besitter man själv inte kunskap om byggkonstruktioner etc, så skulle jag sneglat på de företag som har total entreprenader. Det brukar kosta 15%mer, men då har du bara en motpart dvs husleverantören. Din ka kan göra flertalet inspektioner innan delbetalningarna så du vet att allt har gått rätt till. Det finns idag väldigt fina prefab hus och jag vet ej varför folk har fördomar mot dessa. Monteringstiden är avsevärt kortare och behöver inte vara nödvändigt dyrare än lösvirke. Man skall aldrig välja det billigaste, man skall gå efter magkänsla med kombination av ekonomi
.
Klicka här för att svara
