Hustillverkare
danne_08: Rätt hus på rätt plats är viktigt. Det finns en tråd om ett par riktigt dyra hus i Vårby, samma sak fast tvärtom.
johan29j: Vi har byggt Kornet (2014) totalt ca 2,8mkr vi var också inne på att göra endel av jobbet själva. men dom prisavdragen du får för ex. kök ca 48tkr hela övervåning ca 108tkr (där ligger ett stort bardrum) gör att det inte blir rimligt att göra arbetet själv, vilket jag på något vis kan köpa då hantverkare redan är på plats med material och maskiner. Att måla utvändigt var helt
tittibitti: Googlade lite och det verkar vara LB-hus. Enskiftesvägen - tegelhus.
Asson: Vårt Fiskarhedenvillan är snart inflyttningsklart, byggt av en lokal firma där vi bor. Vad är er erfarenhet så kanske vi kan jämföra?
snowballtwo: Vi håller precis på att bygga ett Prio Två, om någon är intresserad av att kika så ligger min blogg på priotva.wordpress.com
helrob: [citat] Men det gäller nog bara om man vill få plats med en uteluftventil bredvid, inte om man har FTX. Vi har plats med 195+150+glespanel+gips utan problem.
GunId: Hade du möjlighet att skicka bilder Hoppas? Skulle gärna vilja få in trappan som du beskrev men har svårt att få till det med planlösningen... hade varit till stor hjälp att se hur ni har löst det.
Nyfniken: [citat] Nej, det stämmer. Ska man bygga hus behöver man inte vara duktig på att göra hemsidor. Men en gnutta sunt förnuft är ett krav. Citat: "Jouren är öppet dygnet runt och du når oss via vår jour telefon: 0405"
Ronerik: På senare år har det blivit möjligt att konfigurera hus, dvs. att online göra tillval och varianter av existerande bashus. Trivselhus MoveHome kom 2012, och ifjol startade A-hus Online. Det finns även andra hustillverkare som har varianter av huskonfigurering. Jag gissar att detta kommer att öka, eftersom de tekniska möjligheterna ökar. Har kollat lite på tyska sajter och tyckt mig se
brunnbytarn: Jag har sett det också. Det behöver inte vara något konstigt men hela upplägget med att anställa folk till ett bolag som inte är samma som huvudbolaget känns lite konstigt för min del.
M4JK: [citat] Du får hemskt gärna lägga upp en ritning! Jag har valt Bärnstenen med en hel del ändringar. Deras http://www.fiskarhedenvillan.se/imagevault/PublishedMedia/sq8de0es02xiiy1787da/B-rnstenen_plan1.jpg Jag är just nu i skedet med artitekten och håller på och finputsar in i det sista, såsom vägg på rätt ställe, planering på toan m.m.. Som det ser ut just nu :
ginnfilt: Hej! I min värld så använder du en del begrepp lite märkligt. Du ställer totalentreprenad (TE) mot prefab i rubriken? "Prefab" är ju ett samlingsbegrepp som innebär att delar av huset (byggelement) är förhandstillverkat på annan plats och levereras mer eller mindre sammansatta till byggplatsen. Detta ska jämföras med vad man brukar kalla "lösvirke", där allt byggs på plats "från
Divando: Finns det någon här som byggt Eksjöhus Solängen och kan dela med sig av sina erfarenheter? Söker egentligen inte så mycket erfarenhet kring husleverantören utan snarare kring husmodellen. Är ni nöjda eller missnöjda? Finns det något man skulle ha ändrat på, gjort annorlunda osv.Smarta egna lösningar? Tacksam för svar.
rickardg: De är dyrare men det är bättre kvalité ja, sen kan man fundera på om det är värt det. Vi tyckte det var värt det när det gällde stommen men inte för "möbler" (bad/kök/garderober) så vi var väldigt tydliga med det från början att vi ville ordna det själva och det var inga problem. När vi jämförde med olika tillverkare var sävsjö billigast för den kvalitétsnivån, även
wittsjo: Kolla här: http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/161924-husrapport-och-tips-om-hustillverkare.html
KnockOnWood: Ingen egen, personlig erfarenhet, nej. Men bilder har du i massor här: https://www.google.com/search?q=j%C3%A4rnvitriol&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CbW7VKSiBYGeygPAx4HYBQ&ved=0CDkQ7Ak&biw=1093&bih=725
meghin: Ny här, har just hittat hit :) Funderar på att bygga men har begränsad budget. Nu har jag hittat en tomt, där jag skulle kunna sätta ett av deras fritidshus Harmoni 72 http://www.vastkuststugan.se/house/109.html. Jag har beställt lite material från dem just för att bara få en känsla för vad allt kostar, men det hann givetvis inte komma i fredags... så nu sitter man här ännu en helg
Robert-san01: [citat] Jag funderar på samma sak. Har skickat en förfrågan till Iso Timber som byggde Attefallshus på Äntligen hemma då det ser ut att kunna vara ett alternativ för mig som också funderar på en rest stomme att bygga själv på (eller med UE).
Lars2: Vi ska bygga ut huset med 42 kvm i vinkel med nuvarande byggnad, bygget lämpar sig väl för att bygga med en husmodul eller prefabricerade huselement som kan lyftas på plats från gatan. Dock har jag haft svårt att hitta tillverkare som är villiga att offerera på tillbyggnaden, bor i Stockholmsområdet. Tillbyggnaden ska vara i trä med reveterad fasad. Några bra tillverkare ni kan tipsa
pappskallen: Nä varför skulle företaget blotta dom priserna?? Får väl snarast ses som en affärshemlighet. Det är möjligt att det finns företag som redovisar detta, men jag ser inte skälet. Tror inte att något företag är intresserat att sätta sig i en diskussion om huruvida deras underentreprenörer är för dyra eller inte. Vill du ha kontroll över dessa kostnader bör du välja en annan
huggan: Du vet att artikeln är gammal? Eller vill du bara påminna oss om att det närmar sig?
Ewald: Sen kan man välja vilken byggsätt som helst (trähus, tegelhus, osv.) när man bygger ett passivhus. Det är bara energikravet och kravet på lufttäthet som måste uppfyllas respektive krävs det vissa max. tillatna U-värden. Det finns en del exempel och rekommendationer på hur man kan bygga respektive på hur en vägg kan se ut osv. i kompendiet som ges ut av PHI. Men sen är det ju alltid
rickardg: [citat] Snart tre år sen senaste aktivitet av sweli (om man kollar i profilen) så det är en viss för uteblivet svar. Angående pris så vill jag tipsa om att det är bra är att inte bara stirra sig blind på priset. Jag fick storleksordningen samma pris för stenhus (prefab sandwichelement), men det var en väldigt liten firma så jag vågade inte gå på det utan det blev samma hus som
andeholm: Tack Martenw! Vad menar du med "tätt tak"? Menar du bara uppifrån eller menar du även att ventiler vid nock och luftinsläpp nere vid takfoten också ska täppas igen? Med "varma sidan" antar jag att du menar nedåt mot våningen under där vi har normal rumstemperatur eller...? Vänliga hälsningar, Andreas