7 374 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Innerväggar i Smålandsvillan
Hej!
Vi funderar på att bygga hus med Smålandsvillan och undrar om någon som byggt med dem nyligen har erfarenheter att dela med sig av.
Vi funderar just nu mycket på deras innerväggskonstruktion. Som säljaren förklarade för oss senast så har de bara någon typ av förstärkt gipsskiva, och inte någon spånskiva eller OSB bakom. Det skulle gå bra att fästa vad man vill i väggarna ändå, sa han, men vi har hört andra som säger att man aldrig kan lita på gips på samma sätt. Är det någon som har detta, som vet hur det funkar?
Sen undrar vi också om man tycker att det är tillräcklig isolering i väggarna.
Tacksam för svar!
Vi funderar på att bygga hus med Smålandsvillan och undrar om någon som byggt med dem nyligen har erfarenheter att dela med sig av.
Vi funderar just nu mycket på deras innerväggskonstruktion. Som säljaren förklarade för oss senast så har de bara någon typ av förstärkt gipsskiva, och inte någon spånskiva eller OSB bakom. Det skulle gå bra att fästa vad man vill i väggarna ändå, sa han, men vi har hört andra som säger att man aldrig kan lita på gips på samma sätt. Är det någon som har detta, som vet hur det funkar?
Sen undrar vi också om man tycker att det är tillräcklig isolering i väggarna.
Tacksam för svar!
Det är väl inget större problem med att bara ha vanlig enkelgips(12mm) om det nu är det du menar med förstärkt gipsskiva. I hus med några år på nacken(60-70talet) är enkelgips det klart vanligaste. Hade man fått välja så hade man föredragit kraftigare väggar.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Är osb eller plywood ett möjligt tillval bakom gipset? Det ska bo folk i många år i huset, och så fort något ska fästas på väggen (sänglampor, tavlor, speglar, klädhängare, högtalare) slipper man böket med metallexpandrar.
Det tar säkert 40-80h för ett hus att montera skivorna + material.
Men jag hade betalat för det om det var möjligt. (Har själv bott i många enkelgipsboenden, det funkar men är inte optimalt).
Det tar säkert 40-80h för ett hus att montera skivorna + material.
Men jag hade betalat för det om det var möjligt. (Har själv bott i många enkelgipsboenden, det funkar men är inte optimalt).
Barnrikehuset skrev:Är osb eller plywood ett möjligt tillval bakom gipset? Det ska bo folk i många år i huset, och så fort något ska fästas på väggen (sänglampor, tavlor, speglar, klädhängare, högtalare) slipper man böket med metallexpandrar.
Det tar säkert 40-80h för ett hus att montera skivorna + material.
Men jag hade betalat för det om det var möjligt. (Har själv bott i många enkelgipsboenden, det funkar men är inte optimalt).
Nej, det går inte att välja till tyvärr.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Då slapp ni det dilemmat och sparade in ett par hundratusen eller vad det nu kan kosta med med OSB, skruv och arbetstid för ett helt hus (OSB 36SEK/m² på Byggmax)Ashe skrev:
Men innerväggar utan isolering, är det bara enkelgips, 45 eller 70mm regel, enkelgips? Ingen isolering eller dubbla skivor? blir det inte lyhört (har ingen erfarenhet sälv).
Redigerat:
Klicka här för att svara