2 033 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ang nyckelfärdiga hus
Hejsan! Jag och min sambo har varit på så många husvisningar att vi har tappat räkningen. Därför har vi börjat fundera på bygga nytt istället. Dock har jag svårt att veta vad det skulle kosta att bygga. Min fråga är egentligen om det är möjligt att bygga nytt om man är skuldfri och har ett eget kapital på 400.000 kr? Brukar banken vara lite snällare om det är bolån till nybygge? Vi kan leka med tanken att bi har hittat en tomt för 800.000 kr. Allt jobb med tomt, va jobb, stensättningar osv gör jag själv och garage är inte prioterat i dagsläget. Går detta lösa med det kapitalet vi har idag? Tacksam för svar 😃 mvh Jimmy
Hej.
Min personliga uppfattning är att det är helt från bank till bank, och även från bankkontor till bankkontor.
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus för tre månader sedan. Gjorde allt själv utom, grund, vs och el.
Våran bank var jättepositiv till det hela, och ifrågasatt inte mycket. Dock hade vi hela kontantinsatsen färdig, och jag är själv snickare. Så det kanske var en lugnande faktor för banken
Banken tar ju en ganska stor risk när dom lånar ut pengar till svälvbyggare, helt utan referenser..
Era 400.000 räcker knappt till ett hus med en totalkostnad på 3.000.000kr
Jag är inte så insatt i vad hustillverkarna vill ha betalt för nyckelfärdiga hus.
Men börja med att kolla in Älvsbyhus. Vad jag har läst så kostar ett nyckelfärdigt sådant runt 1,5.
Sedan är det massor av kostnader som tillkommer. Är V-A inräknat i tomtprisen? Kontrollansvarig, utsättning, bygglov, sprängning/pålning, byggström mm.
Min personliga uppfattning är att det är helt från bank till bank, och även från bankkontor till bankkontor.
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus för tre månader sedan. Gjorde allt själv utom, grund, vs och el.
Våran bank var jättepositiv till det hela, och ifrågasatt inte mycket. Dock hade vi hela kontantinsatsen färdig, och jag är själv snickare. Så det kanske var en lugnande faktor för banken
Era 400.000 räcker knappt till ett hus med en totalkostnad på 3.000.000kr
Jag är inte så insatt i vad hustillverkarna vill ha betalt för nyckelfärdiga hus.
Men börja med att kolla in Älvsbyhus. Vad jag har läst så kostar ett nyckelfärdigt sådant runt 1,5.
Sedan är det massor av kostnader som tillkommer. Är V-A inräknat i tomtprisen? Kontrollansvarig, utsättning, bygglov, sprängning/pålning, byggström mm.
Tack för svar Östlund. Tror jag får boka möte med banken och höra mig för, tänkte mest om det va något jag hade missat för jag vet flera som har sämre ekonomi än vad vi har som har byggt nytt så jag blir så klart nyfiken 😃 mvh Jimmy
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Försök ta fram priser på vad hus i området säljs för. Kanske be banken ställa upp på en förhandsvärdering för det huset ni vill bygga. Då är det möjligt att ta 85% som hypotekslån av det värdet, som blir tex byggnadskreditiv. Säljs nya hus för 3,5mkr så har ni 3,5mkr*0,85%+0,4mkr = 3,375 Mkr att bygga med.
Om banken stirrar enbart på produktionskalkylen som grund för byggnadskreditiv . Gå till annan bank.
Om banken stirrar enbart på produktionskalkylen som grund för byggnadskreditiv . Gå till annan bank.
Klicka här för att svara