Hej!
Kanske hamnar det här inlägget fel men jag provar här i alla fall. Har under hösten byggt ett Eksjöhus som blivit klart nu vid årsskiftet. Har precis haft slutbesiktning och flyttat in och ser en del saker (som jag antagligen borde uppmärksammat tidigare) som jag blir förvånad över. En sådan sak är att man satt fast invändigt fönstersmyg med dyckert. I mina ögon inte speciellt snyggt även om det inte blir så stora hål efter spikarna. Speciellt lite tråkigt då jag på de delar jag själv gjort varit noga att använda clips/lim för att få snygga spikfria smygar. Så min fråga är: Har jag bara haft otur med byggare eller brukar man montera fönstersmyg på det sättet?

Tack på förhand!

Vi har också precis flyttat in i vårat Eksjöhus men där är alla fönstersmygar skruvade och med täcklock över skruven, det ser riktigt bra ut!
Så det är nog olika vem som bygger huset.

Jo, det har man ju förstått. Tycker också att det skulle se mycket bättre ut med skruv/täcklock om man inte kunde montera spik/skruv fritt. Som det ser ut nu ser det riktigt fult ut :-(

Får väl försöka att måla över hålen så gott det går. Tyvärr är det bara en av hur många saker som helst man har gjort slarvigt eller rent ut sagt felaktigt.

Finns det felaktigheter borde väll detta ha uppmärksammats på slutbesiktingen och då skall ju Eksjöhus åtgärda dessa. Vissa saker kanske man själv tycker är felaktigt men i verkligheten enligt branchen så är det inte det. Det är vid dessa tillfällen som det uppstår tråkiga situationer.

För att besvara ursprungsfrågan
Har jag bara haft otur med byggare eller brukar man montera fönstersmyg på det sättet?
Jag tycker att du har haft lite otur.
I mina 13 fönstersmygar och 4 dörrsmygar finns inte en spik- eller skruvskalle.
Allt är monterat med sättlim.

Men huset är lösvirkesbyggt.
Ingen byggsats från någon husfabrik alltså, om det nu skulle göra någon skillnad.

Om du trycker i en liten klick vit mjukfog i varje spikhål så borde de väl nära nog "försvinna"?

Blev tyvärr missat en hel del på slutbesiktningen. Så pass mycket att besiktningsmannen gått med på att göra om hela besiktningen kostnadsfritt. Så nu när den största delen av felen finns med på papper blir det nog lättare att få dem åtgärdade. Hoppas jag.

Tyvärr så står det i Eksjöhus byggbeskrivning att smygar skall spikas så där är det inte så mycket att göra annat än att försöka åtgärda själv. Får kanske prova med mjukfog på något fönster och se om man kan få till det snyggt.

Vad trist med spikhål!
Vi har allt limmat och hålfritt. (Trivselhus) Tycker att Eksjöhus borde ha samma kvalitet.

Jo, kan tycka det också. Dock det minsta av våra bekymmer. Skall ha en ny "slutbesiktning" (nr 3 i ordningen) nu på torsdag för att se om vi kan komma till rätta med de fel som fortfarande inte är åtgärdade.

Jag förstår inte riktigt vad du frågar efter?

storsmurfen skrev:
Så min fråga är: Har jag bara haft otur med byggare eller brukar man montera fönstersmyg på det sättet?
storsmurfen skrev:
Tyvärr så står det i Eksjöhus byggbeskrivning att smygar skall spikas ..
Nästa gång de bygger ett likadant hus säger kunden antagligen att de skippat spikarna för att spara tid och pengar, att det kommer släppa så fort garantitiden gått ut..

Vill man veta mer om vad branschstandard säger borde detta finnas beskrivet i Hus AMA?

Det känns som att det egentligen är något annat du vill ha sagt? ;)

Självklart blir man ju nyfiken på varför det ska krävas 3st slutbesiktningar?
Varför går Eksjöhus med på detta? De borde vara nöjda med att ha fått ett protokoll med få anmärkningar? (kanske är det egentligen efterbesiktningar? Konstigt då att man kan få in nya punkter i protokollet?)

Jag är nyfiken på vad de övriga punkterna är. Är de också saker som du tycker borde vara fel eller är det "riktigt fel? (något hårt i tonen, men jag hoppas du förstår min intention med svaret)

Min fråga gällde ursprungligen fönstersmygarna. Brukar man spika eller inte. Det var innan jag hunnit plöja igenom byggbeskrivningarna från Eksjöhus och hittta hur man specat att dessa skall monteras. Inte så mycket att orda om gällande detta.

De andra punkterna är inte relaterade till ursprungsfrågan utan råkade nog bara glida in i diskussionen eftersom jag går och irriterar mig över dem. Gällande de tre besiktningarna är det en riktig sörja. Har efter att vi flyttat in framkommit att fogarna i badrummet inte "brunnit"(?). Så första gången vi skulle skura badrumsgolvet försvann fogen. Golvärmeslingor som blivit punkterade har inte lagats enligt leverantörens anvisningar varför försäkring inte gäller om en läcka skulle uppstå. Kablar som dragits för att förbereda för handdukstork blivit inkopplade så att vi haft spänningsatta ledare som stuckit ut ur väggen i badrummet mm mm. Man kan alltid tycka vi själva borde ha sett dessa fel och kontrollerat att allt stämt och om inte anmärkt på dem vid den första besiktningen. Men tyvärr så är det lätt att bara titta på de saker som besiktningsmannen tittar på när man aldrig varit med på en besiktning tidigare.

Låter inte kul alls. Har själv varit i kontakt med Eksjöhs om nybygge, men sådant här gör ju att man drar öronen åt sig även om det är en byggare i Västerbotten som gjort felen..

Hoppas det löser sig på "bästa" sätt ifrån var ni står nu..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.