Är det någon som har eller vet hur man kan få tag på ritningar till det danska DANAhuset? Har letat på internet, men verkar inte som om företaget finns/är aktivt mer.

Hej, tack för svar, tror dock inte att det är dessa. Det jag tänker på är ett fritidshus som jag tror mest byggdes under 70-talet (min far hade ett).

JanneL skrev:
Är det detta du funderar på? [länk]
[länk]

Hittade även denna sida om den nu kan vara till någon hjälp: [länk]

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Vi köpte för två år sedan ett fritidshus, DANA IV byggt 1974. DANA husen fanns i fem storlekar II-VII och byggdes som prefabhus i Eskilstuna av Trähusaktiebolaget. Som jag har hittat så tillverkades husen från mitten av 1960-talet till början av 1980-talet. Varumärket finns fortfarande registrerat.
Kännetecknande för husen var helglasade gavelpartier och spetsigt sadeltak som gick långt ned. (lätt att rensa hängrännorna!) Vid köpet fick vi av säljaren en originalbroschyr över DANA II-VI, bygglovsritningar samt en sammanställningsritning över vägg- och takkonstruktion med specifikation. (inga konstruktionsritningar) Bifogar ett foto av vårt hus.
Renovering Skaven 099.JPG
Skapa konto

• Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
Gesällen skrev:
Vi köpte för två år sedan ett fritidshus, DANA IV byggt 1974. DANA husen fanns i fem storlekar II-VII och byggdes som prefabhus i Eskilstuna av Trähusaktiebolaget. Som jag har hittat så tillverkades husen från mitten av 1960-talet till början av 1980-talet. Varumärket finns fortfarande registrerat.
Kännetecknande för husen var helglasade gavelpartier och spetsigt sadeltak som gick långt ned. (lätt att rensa hängrännorna!) Vid köpet fick vi av säljaren en originalbroschyr över DANA II-VI, bygglovsritningar samt en sammanställningsritning över vägg- och takkonstruktion med specifikation. (inga konstruktionsritningar) Bifogar ett foto av vårt hus.
[bild]
Glömde lägga in ett foto på första sidan av Dana hus broschyren fån 1974, en orgie i 1970-tal!
DANA hus försäljningsbroschyr 1974.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.