Byggahus.se

Vill inte specificera entreprenadpriser

1. B
    Medlem Nivå 1
    Jag kommer att bygga mitt hus med generalentreprenad och är precis i färd med att utvärdera olika anbud.
    Generalentreprenören kommer i sin tur att anlita entreprenörer för att utföra exempelvis VVS, El, Målning.
    Jag har nu vid flera tillfällen fått erfara att generalentreprenören i sin offert enbart vill
    uppge det totala priset för entreprenaden och vägrar att uppge vad de olika delentreprenaderna kostar.
    Är det någon här som vet anledningen till att man vill dölja detta?

2. V
    Medlem · Nivå 9
    GE kanske inte vill redovisa sitt arvode/påslag.

Varför vill du veta dessa kostnader?

3. R
    Medlem · Nivå 12
    Det är väl ointressant. Det totala priset är ju det viktiga.

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Av samma anledning som du inte får reda på vad bilhandlaren ger i inköp för sina bilar, eller hur mycket lanthandlaren betalar till bonden för mjölken.
    Man vill helt enkelt inte redovisa vilka påslag man har på sina priser, vilket är helt normalt i de flesta fall av försäljning.

5. B
    Medlem Nivå 1
    Är det ett vanligt förfarande att inte specificera delentreprenaderna?
    Ni som använt er av generalentreprenad, har ni kunskap om vad de olika entreprenaderna kostade?
    Det kan ju vara enklare att avgöra om totalpriset är rimligt om delentreprenaderna specificeras.

6. R
    Medlem · Nivå 12
    Är det inte så att man vill veta vad man i slutänden betalar totalt. Det är väl det man jämför när man väljer vem som skall få uppdraget. Om du nu skulle få alla priser och en verkar lite lågt räknad och en annan högt. Vilken hade du klagat på ?

7. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Nä varför skulle företaget blotta dom priserna?? Får väl snarast ses som en affärshemlighet.

Det är möjligt att det finns företag som redovisar detta, men jag ser inte skälet.
    Tror inte att något företag är intresserat att sätta sig i en diskussion om huruvida deras underentreprenörer är för dyra eller inte.

Vill du ha kontroll över dessa kostnader bör du välja en annan entreprenadform.

• Laddar…