Hustillverkare
Kyleman: Hej, Finns det någon på forumet som byggt eller har erfarenhet av husföretaget 1:A Villan? Dom jobbar tydligen bara i Skåne så kanske inte så känt.
Krille4: [citat] Tack för tipset och det är ju ett riktigt bra pris. Vi är dock lite bortskämda med utrymmen och upplever att ett våningsplan upplevs som lite "trångt" om det är mindre än ca 90 kvm. Så därför ser vi hellre ett större bottenplan som vi kan leva med under några år tills dess att vi inrett även övervåningen. Men som sagt ett riktigt bra pris och helt ok kvalitet. /Krille
Saalsa: Cellplast är ur ett miljöperspektiv inte så bra och har dessutom ofördelaktiga brandegenskaper med giftiga gaser som följd. Helst vill vi ha cellulosa-isolering, men det viktigaste är att det inte är cellplast. När det gäller plattan så finns det ju andra alternativ är betong, till exempel cellglas, men jag tror ändå det blir betong och då har vi ju inte så många alternativ när
tittibitti: Jag bor i ett Eksjöhus men har varit inne i både en smålandsvilla och i Älvsbyhus. Standarden är högre i smålandsvillan, men med alla tillval man önskar är man nästan uppe i samma prisklass som övriga tillverkares billigare husmodeller, värt att ha koll på. Älvsbyhus har dragit in på saker såsom smalare listverk, egentillverkat kök etc. Men planlösningen är ju fantastisk
Östlund: Klackfoder eller utsalningslister brukar man köra i badrum och andra utrymmen där det är kakel, om inte någon varit vaken och beställt rätt karm till respektive väggtjocklek.. Jag är själv snickare och det är allt för ofta inköparna (jobbar på en stor firma och har ett flertal inköpare som sitter vid ett skrivbord) beställer helt galet för smala karmar.. Eldosorna brukar vara
May: Hej, Vi gick för ett år sedan gått in i ett nybyggnadsprojekt i Tjuvkil i Kungälvs kommun. A-hus är husleverantör. Av olika anledningar har projektet dragit ut på tiden. I Kungälvs kommun har flera områden exploaterats på kort tid och ytterligare ett par är på gång. Vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter och ta del av andras.
Vanbeasten: En tvåårsbesiktning är helt frivillig att göra. Kallas också garantibesiktning; dvs syftet är att hitta fel eller skador som uppstått på huset under garantitiden som är Myresjöhus ansvar att åtgärda. Om du känner dig nöjd med huset och inte tror dig hitta något som ska åtgärdkas av Myresjöhus, så är det bara att låta bli att göra den. Byggfelsförsäkringen gäller i tio år
sevilla: [citat] Hej Cecilia. Tråkigt att höra att det inte ger sig. Jag har varit i kontakt med flera husägare som drabbats av detta och i synnerhet Mercurius Inkasso. Jag har en del info, du är välkommen att ta kontakt med mig (PM) ifall du vill ha mer info. Har ni hört något från dom efter brevet ni fick i början av april?
bstrand: Jag tänkte höra om det finns någon på forumet som byggt Trivselhus/Movehome i Östergötland? Vi funderar på att bygga ett nr 19 i Linköping men har inte hört några erfarenheter gällande säljare och hantverkare. Flera har uttalat sig positivt om Eksjöhus men de har inte något 1,5-plans hus som vi fastnat för på samma sätt som Movehome nr 19. Kan bjuda på tårta om någon vänlig
hempularen: Men har det framkommit någon anledning till att han säger nej? Du skriver att han säger "regler är regler", det är ju just det som är reglen, att OM han godkänner så får ni lägga den i tomtgräns. Som sagt, muntligt avtal gäller så har du vittne på att han gick med på det, eller i en diskussion kan få honom att erkänna att han sade ja tidigare (med vittne närvarande) så kan du
mike85: Det är nog svårt att hitta info om en så pass ny modell. När vi började titta på Hjältevadshus Spira 168 hade det funnits i 1 år och ändå var det jättesvårt att hitta något mer än en liten tråd här på forumet. Det finns ju många alternativ till det huset också om du inte redan kollat runt? Du har ju Spira som 2-plans, deras nya Sober. Myresjöhus har några i sin Smart serie.
mike85: Jag tycker också att huset ser bättre ut utan kupan, men vi ville ändå ha den extra ytan i allrummet uppe :) Vi kommer ha baksidan i söderläge, och därmed kupan också. Därför tog vi inga takfönster på framsidan. Vi får säkert in mycket ljus ändå från de 3 fönstren i kupan. Däremot kan det bli lite varmt mitt i sommaren :)
mike85: Mmm jag kollade på planlösningen för Sober nu på Hem & Villa som var på Elmia. Tycker det är nästan en kopia av Myresjöhus Smart serien. Vardagsrummet känns väldigt svårmöblerat med trappan som går precis där man kanske tänkt ha tvmöbler mm. Annars bra hus till små tomter.
Piddan77: Golvabias Lightwood som det heter kallar jag ett renoveringsgolv. Det är ju nästan samma pris att få ett 14 mm riktigt trägolv och då kan man slipa det om något händer. Det är stor skillnad på ett fanérgolv eller ett trägolv...samma skillnad är det mellan laminat och trä. Nä, lägg in ett 14 mm trägolv istället så ska ni se att ni blir nöjda.
PurreP: [citat] Jag har luskat tag på att detta rör sig om ett Åtvidabergshus. Nån som vet något om detta bolag, idag verkar de mest ägna sig åt taklyft och legotillverka efter kundspec...
hempularen: [citat] Fast "lagt undan alla pengar som dom kan tänkas få betala till villaägarna vid en förlust i målet" kan man nog snarare tolka som att de har sett till att i god tömma bolaget på alla pengar som ev. skulle kunnat användas till skadestånden. De har fler husföretag, så en vanlig bekvämlighetskonkurs av normal byggbranschmodell är ett mer sannolikt scenario. Men detta är en
CalleSpeed: Hej Beror på hur man beräknar det! Enligt skatteverket ska man bara räkna med yta som har frihöjd på 1.9m. Läs nedan! http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf //Calle
Marlen Eskilsson: Det huset har jag sett innan, var med i ett avsnitt av Husdömmar tidigare i år!
Stefano Crozzoli: Hej Vi håller på att ta in offerter och undrar om någon har erfarenhet och prisuppgifter per kvm när det gäller Intressanta Hus från Västerås? Vi skall bygga 2-plans hus. Om det gör det hela enklare så skulle ni kunna återkomma med ev hustyp och pris från deras sortiment. Tacksam om någon skulle kunna återkoppla på ovan. Tack på förhand/ Stefano
Erica Nordin Lundahl: Vi väntar på vårt Solid 168 som kommer i september. Vi valde länge mellan Hjältevads Solid, myresjöhus smart 168 samt Trivselhus dotterbolag movehome #21. Vårt hus med en massa tillval går till 2,5 miljoner. Det tycker inte jag är farligt med tanke på vad vi får. gå gärna in och läs vår blogg: www.nordinlundahlbygger.blogg.se
RoBo: Vet i alla fall att vissa husfirmor kan lägga in egna inköp i totalen. A-hus Stockholm med dom kan du köpa tex. ett eget kök, så lägger dom med monteringen i entreprenaden
Mich123: Det landar på 2.136.814:- och då har jag inte räknat med tomtpriset, anslutning vatten/avlopp och el. Priset är för helt nyckelfärdigt men eftersom vi kommer göra en del själva så kommer vi kunna dra av närmare 350.000:- från priset. Fiskarheden har en väldigt detaljerad kalkyl där man lätt kan räkna ut hur mkt man kan dra av per eget arbete. Perfekt!
Lutte: [citat] Ja det är jo mycket med Älvsbyhus! Men största problemet ligger i att folk smetar upp dom på någon blötmyr/dassig gammal sjöbotten. O så givetvis entreprenörerna, men folk har ju lyckats anlita hassans catering till husbyggen också! Så största problemet är beställar kompetens och sen entreprenörerna.
elmont: För alla som inte behöver "impa" på grannar och bekanta utan bara vill ha ett hus som fungerar och inte kostar en förmögenhet fungerar Älvsbyhus utmärkt. Men vill man ha "status" kanske man ska välja nått annat.
Tiwen: Jag fick pris från Myresjöhus modell Båstad fast med träfasad istället för puts. Bara material 1 460k och "totalentreprenad" inkl. grund, men ej tex pålning/sprängning på 2 934k. Vet inte om kök/bad är medräknat då...
Tiwen: [citat] Jag fick i alla fall ett pris för vad bara materialet skulle kosta, så jag antar att man kan beställa bara huset och sen göra allt arbete själv.
tittibitti: Hej. Vi bygger just nu med eksjöhus, prioett, inflytt 8/5 så vi är i slutskedet. Hittills är vi mycket nöjda. Ingen glädjekalkyl eller överraskningar som dykt upp längs vägen, det som vi varit snåla att räkna på var elen, men det beror på att vi satte in fler spottar än först tänkt, alltså självförvållat ;-). De har definitivt hållt sin budget hittills. Vi gjorde avrop före