B
by2: Gammal tråd, men fortfarande aktuell. Han utger sig numera för att vara privatperson som köpt byggsats, men pga ändrade förhållanden vill sälja denna på blocket. Han använder två olika namn (Bo och Thomas), lovar mycket, men är totalt opålitlig. Jag har egen erfarenhet och vill varna andra
6 svar · 5,2k läst
P
Pean73: Allt har gått supersmidigt .
3 svar · 3,4k läst
·
P
S
Storstadsbo: Du har fått ett PM med lite detaljer från vår huskalkyl, de flesta tillval vi gör står separat med belopp. Vi lägger nog totalt över 500.000 kr på tillval, även om vi också samtidigt valt bort en hel del som försvinner från grundpriset,
9 svar · 4,3k läst
R
RebeckaLilly: Finns det någon där ute som håller på o bygger prio 4? Funderar på att bygga?
0 svar · 2,4k läst
R
RebeckaLilly: Finns det någon där ute som håller på o bygger prio 4?
0 svar · 2,0k läst
G
Gylleneknorren: Vilken fin tomt ni verkar ha! När vi byggt (2 ggr) lyckas vi alltid med att bli utan skön kvällssol. Av olika skäl. Södersol är härligt, men även att sitta o njuta i kvällssol. Spontana tanken blir, går det att skjuta huset mer åt öster? Vad tänker ni göra med tomtutrymmet i vinkeln mellan hus o garage, öster om huset? Ok, kan bli utrymme för planteringsbord o.s.v., men kan också
4 svar · 1,5k läst
·
K
katten1234: Nja det kommer nog inte bli billigare eftersom du då redan har blandat in a-hus och dem fått sin del av kakan. Det du ska göra är att rita av huset i sketchup, lämna in och sök bygglovet utifrån det. Sen ber du en konsult göra sektions/stomritning. Denna ger du sedan till någon betrodd lokal byggfirma och låter dem bygga på löpande räkning, timme för timme och bräda för bräda.
1 svar · 3,2k läst
K
Kvaddis: Vi bygger ett Eksjöhus med generalentreprenad och så här långt känns det helt ok. Eksjöhus brukar som tidigare sagts, upphandla själva entreprenaden och således även ta ett stort ansvar för att den utförs korrekt. Det finns ett aktuellt fall med en familj som bygger ett Eksjöhus där det inte gick riktigt som det skulle vad gäller själva uppförandet av huset. Om jag minns rätt så
4 svar · 7,1k läst
I
icho: Det låter ju onekligen som att säljaren borde ha hört av sig, men med tanke på att sommaren är högtid på husbyggen så är det antagligen väldigt mycket att göra nu, så det kan vara så att ni blivit bortprioriterade till fördel för pågående uppdrag. Sen är jag av den åsikten att vill man boka in ett möte, eller att man inte vill ta risken att försvinna bland alla mail så
1 svar · 2,5k läst
C
Christoffer Olsson: Det stämmer nog rätt bra med vår offert också innan tillägg/avdrag. Vi beställde huset 2015 och huset låg på lite över 2,2 miljoner i Östersund. Huset gick upp lite i pris när vi beställde och fick valet mellan att beställa den "äldre modellen" med 3+2 fönster i vardagsrum eller den "nyare modellen" med 3 större fönster i vardagsrum. Vi valde den nyare modellen och jag tänkte
6 svar · 9,4k läst
plaggis
plaggis: Helt korrekt.
4 svar · 4,2k läst
S
Storstadsbo: De tillverkare vi valde att jämföra var: Götenehus, Rörvikshus och Eksjöhus, även Mjöbäcksvillan och Myresjöhus var med i ett tidigare skede av vår process. Läs t ex mer i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/269752-hur-bygga-stort-hus-billigt.html
5 svar · 2,3k läst
B
byggarebo2: Hejsan alla! Jag undrar vilken leverantör myresjöhus använder sig av för deras pelare, runda, som är till exempelvis deras ocean living koncept? Någon som vet får gärna dela med sig av detta eller har förslag till tillverkare med lika pelare. Kollat lite olika bland annat Spikab.
0 svar · 1,3k läst
N
NorthernLiving: Dykt upp några mer efter dessa år?
4 svar · 7,8k läst
Gula Villan2
Gula Villan2: kolla in Villa Nystuga som byggt med VillaVarm http://villanystuga.blogspot.se/
22 svar · 13,7k läst
·
L
LiZ8125: Hej! Vi har just köpt en tomt för att bygga fritidshus. Har fastnat för Willa Nordics ONV Bolig 1-planshus. Någon som har erfarenhet av Willa Nordic i allmänhet och ONV Bolig i synnerhet? Vi har inte kommit långt alls i våra tankar och planer så vi vet inte ens vad priset är på husen. Optimalt vore Bolig A5L med fyra sovrum men det betor på hur stort vi får bygga ( tomt utanför
0 svar · 3,3k läst
G
geoham: Hur mycket schakt ingår? Lite luddigt det där, du kanske får betala mycket för markarbetet ändå?
10 svar · 6,0k läst
G
geoham: Erbjud att ha ditt hus som visninghus, vi gick med på att ha två visningar, för detta drog de bort 30.000kr på husets pris.
5 svar · 4,9k läst
G
geoham: Tyvärr är det oftast svårt att hitta ett visningshus med samma planlösning som man själv är intresserad av. Vi kikade på ett visningshus och pratade med de som bor där mest för att se kvalitén på bygget. Sen så fick vi lite råd av de som bodde där.
11 svar · 3,2k läst
H
Husbyggarnisse: Hej Vi bygger just nu med HM Hus, du är välkommen att komma och titta om du vill.. Bygget är i Kärna, typ 20min från Säve
1 svar · 1,9k läst
Kramla
Kramla: Ursäkta sent svar Kvaddis! Det jag direkt tänkte på vid trästomme med tegel som fasad är, att det missas i plattan för upplag av tegelfasad. Det är inte lämpligt att använda kantelement av cellplast, utan antingen platsgjuten kantbalk eller färdig balk typ Leca/betong. Mvh Kramla
20 svar · 11,0k läst
mg765
mg765: Mycket trist situation som uppkommit. Gällande fuktskadan som uppkommit i badrumet efter läckan, har ni tagit det med försäkringsbolaget? De kanske också kan ge rådgivning hur ni ska lösa problemet. Gällande misstänkt mögel i krypgrunden, det känns inte rimligt att det uppstått på så kort tid. Om det verkligen är mögel måste det nästan ha funnits på virket från början. För
31 svar · 40,2k läst
·
P
pojje: Blev lite OT det här men har kollat upp den nya Qubino 0-10V, perfekt! Tack för tipset!
22 svar · 16,4k läst
L
Lingonhuset: Är det någon som har färsk erfarenhet från säljare av Värsåsvillan, i Stockholm?
0 svar · 1,9k läst
K
katten1234: Vi har varit i kontakt med JB ett antal gånger och min erfarenhet är: 1) Långsamma på att svara/ge offerter 2) Lång leveranstid av hus (upp till ett år) 3) Ganska låg utgångsstandard, exempelvis är det tillägg på aluminiumbeklädda fönster, OBS i mellanväggar, målade gipstak, rullbackar/lådor i köket, inbyggda vitvaror, induktionshäll, spottar osv osv 4) Bra pris, men dem har
1 svar · 7,8k läst
J
JohanLun: Jag vet inte om jag håller med om detta med utrymmen... Moderna hus har ofta inte den förvaring som gamla hus har i källare och på vindar... Öppna det fristående garaget på ett gammalt hus och där står en bil. Öppna garaget på ett modernt hus och där står prylar från golv till tak. På gamla hus finns ofta detta utrymme innuti huset... Kattvindar rymmer mycket. Vinden (om sådan
7 svar · 6,8k läst
S
Stallis: Jag funderar också över ARN:s kompetens i ett fall som vårt. Att huset inte såg ut i sitt färdiga skick som bygglovsritningen visade tyckte ARN inte var speciellt viktigt. Det var en stor och påtaglig utformning som hade betydelse både för skorstenens dragning genom taket och en viktig exteriör betydelse. Som sagt, det sket ARN i.
13 svar · 20,4k läst
C
Cadman: Hej på er! Antar att ni också har svårt att uttala namnet på A-hus nya hus?! http://www.a-hus.se/vara-hus/1-5-plan/hallo Vad tror ni om det? Både jag och min tjej blev helt begeistrade när vi såg det! Jag har alltid varit emot trähus och tyckt att de kräver för mycket underhåll (måla) och kan mögla med mera. Jag var egentligen ute efter att bygga ett stenhus.. Men varför ska man
0 svar · 4,1k läst
A
andersmc: Någon borde också hjälpt dem med tipset att aptrahus.com inte är ett så lyckat namn i Sverige.
3 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.