Har kommit överens med en hustillverkare om att beställa hus.
Entreprenadformen är generalentreprenad.
Jag skriver alltså ett kontrakt med hustillverkaren och det är det jag ska underteckna nu, detta för materialleverans.
Sedan ett kontrakt med "byggaren".

Betalningsvillkoren är enligt följande:
Vid köpavtal/avtalsritningar 5%
Stomleverans 70%
Stomkomplettering 20%
Slutbesiktning 5%


Är detta standard? Kan man förvänta sig annat?
Reagerade på att 5% var vid slutbesiktning, eftersom det brukar vara 10% eller?
 
Det är en helt korrekt betalplan vid materialleveranser. Det är vid entreprenader som du ska hålla inne 10%.
Kolla vad Konsumentverket skriver här
 
Enligt AB och ABT brukar man innehålla 10% på varje faktura tills innehållet belopp uppgår till 5% av kontraktsumman.
 
plaggis skrev:
Enligt AB och ABT brukar man innehålla 10% på varje faktura tills innehållet belopp uppgår till 5% av kontraktsumman.
Ja, enligt AB/ABT, som gäller mellan företag. Inte tillämpligt i avtal mellan konsument och företag.
 
Helt korrekt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.