I
icho: Precis som ovan skriver är det inklusive allt från mark till färdigmålat.
48 svar · 26,1k läst
·
IdalaJocke
IdalaJocke: Jag och min sambo vill bygga något liknande en västerbottengård. vi har ganska klart för oss hur det ska se ut både inne och ute och försöker nu hitta något liknande hos någon husleverantör. men har inte hittat något som fallit i smaken alls. kollade på ett myresjöhus - Lindgården idag. fick en adress av en säljare och for förbi. allt ser ju så bra ut på hemsidorna, men
0 svar · 1,1k läst
J
Jocke_Villaägaren: Hallå, vi ska bygga hus och vi har nu skalat ned det till de företagen som nämns i rubriken. Jag vill ha era synpunkter på de olika företagen, för och nackdelar, egna erfarenheter när det gäller bygge i Östergötland, Linköping, Linghem. Om ni byggt i denna trakten så har ni säkert arbetat med de snickarna vi kommer råka ut för och kan rekommendera eller avråda oss nu innan det är
0 svar · 3,3k läst
T
twoody: Ser bra ut lite slarv med vind duken bara men det är tyvärr vanligt och nog ingen fara
63 svar · 61,9k läst
·
Spiderman
Spiderman: Här finns många priser specificerade... men inte Kvadratroten :( Jag har dock fått ett hum och gissar på 2.400 ovan grund. http://www.hemnet.se/bygga-hus/hustyper
1 svar · 4,3k läst
S
satellit: Alltid lika intressant att titta igenom gamla trådar... Ser att jag faktiskt inte svarat på alla de inlägg som kom på denna. Jag tog till slut ut en takfirma från Huddinge. De kunde konstatera att det var konstruktionsfel redan från början. De som byggde huset hade gjort ett alldeles för stort hål i taket för skorstenens rörgenomföring. Takfirman gjorde om och gjorde rätt och efter
6 svar · 7,8k läst
C
Cicaro: Hälften rätt, inte höghus (var en 2 plansvilla med källare) men ja stor spännvidd för hela hjärtväggen som skulle tas bort :-o
14 svar · 5,2k läst
·
R
Rebsve: Hej! Hittade det här husföretaget som verkar vara relativt nyetablerat. Hittade inget på det här forumet men det kanske finns någon här som har byggt med dem eller ska bygga med dem? Är nyfiken på att höra vad ni tycker i så fall. Mvh Rebecka
0 svar · 2,2k läst
Bergkamp
Bergkamp: Bumpar den här tråden då jag börjar planera för fönsterbyte i ett hus från samma tillverkare och givetvis med samma problemställning:confused:. Får man fråga hur ni gjorde vid fönsterbytet verktygsgurun? Speciellt nyfiken på hur ni gjorde vid två- eller treluftfönster. Kan man kapa mittposten och sätta in två eller tre smalare fönster? Rev ni ut de gamla karmarna helt?
6 svar · 15,8k läst
P
PerOF: Ett tag byggde man hus med kök i norr. Norr ger nämligen överlägsna möjligheter att förvara mat i skafferi. Exempelvis bröd, frukt och potatis, som inte trivs i kylskåp. Men det kräver då att man har en någorlunda öppen planlösning, med ljusinsläpp från söder. Och på den tiden hade man inga anlagda uteplatser att ta hänsyn till, förutom själva trädgården. Så alternativet
23 svar · 7,7k läst
·
S
surfarn: Jag vet inte så mycket mer än att de bygger mycket i Värmdö kommun. Husen ser trevliga ut och materialen kommer från ansedda lokala leverantörer. Dock vet jag inget om finish eller kundnöjdhet
2 svar · 2,7k läst
K
katten1234: Pris på bygget?
3 svar · 3,9k läst
Z
zimtec: Tomten är väldigt bred mot gatan, så det känns konstigt att ställa gaveln mot vägen. Sen önskar vi inte att titta in hos grannarna från vardagsrummet/matsal, men tack ändå för tipset!
8 svar · 4,0k läst
·
larsbj
larsbj: Du skriver samtida och pratar om hus som är 30-50 år gamla, är dom samtida? Eller menar du nya hus nu? Hus som får ett normalt underhåll håller utan problem + 100 år. Till och med det sämsta som byggts som tex en villa från -70 med bara 4" reglar och oisolerad platta kommer säkert att hålla så länge. Ditt exempel med krypgrund vet man redan att den är renoveringsbar, då detta
1 svar · 2,3k läst
BirgitS
BirgitS: Ungefär så här ser min svägerskas kök ut och jag tycker det har varit väldigt lättjobbat och känts nära till allt när vi har varit där och lagat mat. [bild] Den arbetsyta som används mest är den till höger om hällen, där lägger man det som man plockar från kylen och ska till hällen eller till matbordet. När man har skalat potatisen eller sköljt grönsakerna bara vänder man
48 svar · 10,4k läst
·
F
F_man: Ni behöver fundera över mycket. Jag rekommenderar att först och främst fundera över era resurser i fråga om tid och kunskap att vara delaktig i processen att få ett hus byggt. Kan ni ingenting om någonting, eller inte vill lägga tiden på det, bör ni fundera på Totalentrepenad, då begränsas urvalet av hustillverkare en aning. Sedan behöver ni fundera på vilken typ av hus ni vill ha
2 svar · 1,9k läst
L
Lindasäve: Från 2015 iof.. men vad bestämde ni er för? Blev det BM Hus? Är själv inne och tittar på deras Lovisa :)
1 svar · 1,7k läst
J
Jk99: [citat] Av just den anledningen frågade jag hur dom som byggt hur deras priset blev. Ja jag ser ju på hemsidan att det står ett pris men stämde de överens med verkligheten? Sen fattar jag ju att det skiljer kommun från kommun tomt för.tomt. Men jag ville ändå se hur det blivit för alla andra.
8 svar · 2,7k läst
V
vanhaniemi: Du har fått ett pris på 14500 / m2 av fiskarheden och 18500 av eksjöhus. När jag begärde in offerter från båda företagen så hamnade båda husen på 16500 per m2 trots 2 totalt olika hus. Man får vad man betalar för, det enda jag antar att du utgått ifrån är en planlösning i dagsläget, du bör nog maila säljarna och be om offerter där du kan jämföra vad som ingår i husen.
3 svar · 6,4k läst
P
pfv: [citat] Några år senare... Fick du någon klarhet i EBEC?
1 svar · 4,1k läst
D
davidevo: Jag vet att det kanske låter konstigt, men jag vill bygga ett prefabricerat/färdigt hus utanför Sverige och eftersom det är utanför Sverige är det nästan ett måste att alla rör och kablar redan är installerade i huset. Det måste också vara ett hus gjort av trä, i fjällhus-style så att jag kan möta byggnadsregler/restriktioner. Är det någon som vet några firmor/företag som
0 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Använd sökfunktionen uppe i högra hörnet här på forumet, det ger en hel del träffar. Jag såg att ett av inläggen jämförde med Karlssonhus, numera i kk, men återuppstått med nya namn. Håll dig långt borta ifrån Karlssonhus och allt som har med dem att göra (sök på det också).
1 svar · 4,1k läst
Y
yndig: Vi har hittat drömhuset hos Mjöbäcksvillan men vet så lite om dem som leverantörer. Nu vill vi veta allt från er som har erfarenhet av dem, både bra och dålig. Tack!
0 svar · 3,5k läst
E
Emmy Persson: [citat] Hej! Förlåt att jag har lite dålig koll, men du menar att man köper materialet av Myresjö men monterar det själv? I så fall har vi tyvärr inget svar att ge dig, då vi inte tagit in några offerter på sådana lösningar.
2 svar · 3,3k läst
I
icho: Kan bara hålla med Asson. Vi bygger just nu med Fiskarheden, och det är absolut inget som tillkommer. Det är däremot inte fören man suttit där och gått igenom alla val och tillval som man kan få ett riktigt pris. Riktigt bra bemötande har vi fått när vi haft frågor också då vi bygger allt själva. Detas konstruktionsavdelning har svarat samma dag, eller dagen efter då det varit
9 svar · 5,8k läst
C
cpalm: [citat] Du skojar? Känns som det går 20 sådana på dussinet :D Dyker i princip alltid upp på visningarna när det är större renoveringsobjekt till salu i bra lägen. Fastighetsutveckling som det så fint heter nuförtiden. Sett i backspegeln har det nog varit bra business, särskilt om det är en byggfirma som kan ha sin egen personal springande på bygget när det är luckor i
1 svar · 8,2k läst
Robbery
Robbery: [citat] Så har det varit på stugorna som vi byggt med. Men det funkar super! Varma och sköna året om!!
11 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.