Byggahus.se

Hus med glasveranda på ena sidan

1. V
    Medlem Nivå 2
    Jag vill gärna ha ett hus där glasverandan sitter till vänster eller höger på långsidan. Det verkar vara svårt att hitta exempel, de flesta har ju den i mitten av huset. Allmogehus har ett sånt hus, "Alma" men där är planlösningen inte bra. Har också tittat på Grosshandlarvillan från Karlsonhus och gillar allt utom storleken och därmed priset. Nån som sett ett liknande hus nånstans?

2. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Re: Hus med glasveranda på ena sidan

Varför ändrar du inte bara planlösningen på något av de hus du hittat? Alternativt att du ritar upp ditt drömhus och skickar runt till lite olika husleverantörer. Det tror jag är det bästa om man vill ha sitt drömhus. Så gjorde vi och är jättenöjda:)

3. V
    Medlem Nivå 2

Jo, jag har skissat lite själv. Fast det vore intressant att se flera liknande hus på bild eller ritning. Hur proffsig ritning gjorde ni? Ritade ni även utsidan på huset?

4. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Vi visste att vi ville ha mansardtak men inte valmat, och så ville vi ha 2 plan (eller 1,5el 1 3/4 alla benåmner olika) och så ville vi ha stående panel (som det är på deflesta hus av denna typ. Men det vi gjorde var egentligen bara att rita upp exakt hur vi ville ha det invändigt och var vi ville ha dörrar och fönster och vilken storlek. Så vi ritade bara 2 planskisser dvs ingen utvändig skiss.

Sen lämnade vi runt ritningarna och eftersom de flesta leverantörer har kataloghus med mansardtak så utgick de från dem men sen ritade de om dem exakt efter våra ritningar och önskemål med fönster och dörrar osv. Utsidan ger sig ju självt då man på planskisserna ritat in fönster och dörrar.

Sen ritade vi till takkupor och balkonger också.

Så ni skulle kunna göra precis som vi och sen bara rita till glasverandan där ni vill ha den.

Vi ritade vår skiss i skalan 1:100 på ett vanligt a4 papper.
    Det vi gjorde innan vi började rita skissen var att gå igenom hur många rum vi ville ha och vilken typ av rum vi ville ha. Sen gick vi rum för rum och gick igenom hur stort rummet skulle va, vad vi ville få plats med och ungefär hur det skulle möbleras. Sedan ritade vi upp rummen för sig och sen blev det lite pusslande för att få ihop rummen till en helhet, och då fick man ju kompromissa lite för att det skulle funka. Men det blev ganska exakt som vi ville ha det och det har inte ändrats mycket alls på den slutgiltiga ritningen.
    Så det är ju ett tips att istället för att börja med helheten och rita utefter den, börja med varje del och försök sedan atrt få ihop det till en fungerande helhet.

Det finns några, Maria och Robert som bygger ungefär ett sånt hus ni är ute efter, deras blog tror jag ligger på www.husihelvete.se har jag för mig annars kan du säkert söka efter dem på forumet. De har en glasveranda på sidan av huset.

Lycka till

5. snackan68
    Medlem Nivå 6

Hejsan!

Vi ritade oxå vårt hus själva! :) Fick det precis som vi ville! Läs mer på vår hemsida

http://members.chello.se/snackan

Vill du ha ett hus med glasveranda, så kommer hustillverkaren att ge dig förslag. Kontakta fler leverantörer och se vilken som tillmötesgår dig som kund bäst.

Lycka till!

// Snäckan

6. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Vad kul att det refereras till oss. Adressen är precis som jessicaodanne skriver www.husihelvete.se.

Tyvärr har vi lite problem med bilderna på bloggen sedan vi flyttade till egen domän men maila till oss (adressen finns på bloggen) så kan vi skicka några.

7. K
    Medlem Nivå 1

Hej Victoria
    Har hört att Allmogehus anpassar planlösning och fasad helt enligt kundens egna önskemål. Dom har en just arkitekt som heter Håkan. Dessutom tar dom inte extra betalt för ändringar.
    Mvh Kavlanda ::) ::)

8. snackan68
    Medlem Nivå 6

Helt rätt Kavlanda! Vi köpte vårt hus av Allmgehus, fick det precis som vi ville och betalade inte mer än de större företagens standardhus!

Se på vår hemsida vad fint hus vi får!

// Snäckan

9. V
    Medlem Nivå 2

Helt rätt Kavlanda! Vi köpte vårt hus av Allmgehus, fick det precis som vi ville och betalade inte mer än de större företagens standardhus!

Se på vår hemsida vad fint hus vi får!

// Snäckan
    [/quote]

Hej Snäckan! Vilket fint hus ni bygger! Bra hemsida också! Är ute efter ett hus i samma stil som ert. Hur mkt är vägglivet förhöjt på övervåningen? Vilken takvinkel har ni på huset? Skulle ni rekommendera Allmogehus till andra? Vad jag förstått har ni haft en del problem med entreprenörerna, men det verkar ju ha löst sig nu.

10. A
    Medlem Nivå 2

Här är mycket glas men inte på långsidan som du ville ha.
    Villa Falsterbo
    http://www.olssongerthel.se/arkitektur/index.php

Såg ett spännade hus i Hus& Hems senaste nummer.
    Men glaset i mitten där också.

Går ju också att ha en vinterträdgård typ från Sannex m.fl i anslutning till ena sidan.

11. V
    Medlem Nivå 2

Jag har tänkt mig en mer gammeldags veranda. Men tack för tipsen iallafall.

12. J
    Medlem Nivå 1

Jag kan varmt rekommendera Allmogehus. Deras arkitekt Håkan ritar huset precis som ni vill ha det. Vi bygger namnet till trots ett funkishus med dem ;-) Kika gärna in på vår blogg...

www.nyahuset.blogspot.com

13. snackan68
    Medlem Nivå 6

Hej!

Vägglivet är 1.5 meter på övre plan. Totalt är takhöjden 2.5 meter på den våningen. På entréplan är takhöjden 2.7 meter. Takvinkeln är 38 grader, vilket var en begränsning i detaljplanen, som vi fick anpassa oss till.

Vi kan varmt rekommendera Allmogehus - vi är jätte nöjda med vad de levererar, hur de har bemött oss när vi haft frågor. De håller mycket hög kvalitet jämfört med de stora husleverantörerna.

Det problem - och det enda - är entreprenören som ansvarat för stomresningen och färdigställande av de utvändiga snickerierna. Entreprenören har inte gjort sitt arbete på utlovad tid, dessutom gjort ett felaktigt arbete rent byggtekniskt. Vi tycker att vår samordnare borde reagerat tidigare. Nu har han tagit in andra snickare som slutfört arbetet. Det har inget med Allmoge att göra.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

// Snäckan

14. J
    Medlem Nivå 1

Jag kan tillägga att vi har samma entreprenör som Snäckan men är väldigt nöjda med honom så här långt. Dock har vi andra snickare vilket kan förklara en del....

15. V
    Medlem Nivå 2

Ja, man kanske ska höra med Allmogehus också då när det börjar bli dags att bygga (förhoppningsvis i vår). Är för närvarande lite insnöad på Karlsonhus men det är ju alltid bra att ha flera alternativ. De mest intressanta just nu är Karlson, Allmoge, Sävsjö och Willa Nordic. Minst lika viktigt som husleverantören är ju vilka som bygger upp huset. Även fast man får bra referenser är det ju inte säkert att det är just de byggkillarna som kommer att bygga ens hus. Det känns som att jag efter en hel del funderande kommit fram till en bra planlösning och jag vet hur jag vill att utsidan ska se ut så det ska bli spännande att diskutera vidare med husfirmorna.  
    Måste tillägga att jag ändrat mig vad beträffar glasverandan och har ritat in den i mitten av huset. Det blir mer symetriskt och stiligare så tror jag.