Hej,
Vi ska bygga hus inom snar framtid och har fastnat för villa skanör från eksjöhus. Huset passar oss perfekt utseendemässigt, hur det passar på tomten samt även planlösningen om vi spegelvänder. Vi fick prisuppgift för bygge i skåne på 2 950 000 nyckelfärdigt med puts. Vi har dock en budget på ca 2.5 för själva huset. Är det någon som har tips om hur man komma ner ca 500.000 i kostnad? Det måste inte vara Eksjöhus men liknande specifikation. Bygglovet ger rätt att bygga 1.5 plan i traditionell skånsk stil (puts, smal huskropp, små takutsprång, typ skånelänga..). Vi hade gärna byggt i lättbetong men det är väl ännu dyrare? Vi hade tänkt bygga på totalentrepenad och inte göra allt för mycket själva men alla tips är av intresse och nöden har ingen lag.

Vi har inte träffat Eksjöhus ännu men det känns som det är svårt att pruta ner 500.000.

Hej! Jag har dessvärre inget svar på din fråga, men blev nyfiken på vad som ingår i det priset från EH? Är det med bygg och grund? Blev bara lite intresserad eftersom vi själva bygger EH. Ursäkta om jag gick ifrån din fråga... Mvh Frida

Fråga en lokal snickare vad han ska ha, på ett ungefär. Sen ritar du egna bygglovshandlingar, ber en lokal konsult rita stommen och sen bygger du lösvirke, på löpande räkning.

Det kan inte bli billigare än så. Inga overhead-kostnader, inga säljare som ska ha betalt, inga stora husfabriker, inga arkitektarvoden osv.

På mitt bygge så ligger materialkostnaden för huset på ca 650 kkr, och under miljonen när all inredning som kök, badrum och garderober är inkluderat. Husfirmor ligger mellan 1,3-1,6 MSEK i MTRL för precis samma hus!! Detta är när snickaren köper in allt virke från det lokala byggvaruhuset.

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
fridays skrev:
Hej! Jag har dessvärre inget svar på din fråga, men blev nyfiken på vad som ingår i det priset från EH? Är det med bygg och grund? Blev bara lite intresserad eftersom vi själva bygger EH. Ursäkta om jag gick ifrån din fråga... Mvh Frida
Priset gäller nyckelfärdigt hus inkl schakt & grund med putsad fasad,

Vill ni kapa priset tror jag ni inte kan ha totalentrepenad.
Ni kan säkert komma ner 50.000-100.000 i kostnad för att skriva kontrakt med varje enskild entrepenör, istället för att låta husföretaget göra det.

Men 500.000 låter mycket tycker jag.

Jag vill nog också rekommendera ha "vingelmån" uppåt, bara tanken på att verkligen "pressa in huset i budgeten" låter riskfyllt.

Fast ni kanske har den vingelmånen i er budget.

167 kvm på totalentreprenad med grund för under 3 miljoner? Låter billigt redan som det är! Ca 18.000 per kvadratmeter. Säker på att du inte missuppfattat något i prisuppgiften? Typ av grund tillkommer.

Ska du komma ner till 2.5 inkl grund får du nog tänkta om angående egen insats (entreprenad-form / jobba själv) eller husmodell. Jag påstår att det är extremt svårt att få något på totalentreprenad för de pengarna.

Mitt förslag: Tag kontakt med en lokal snickare. Fråga vilken husleverantör han har bra erfarenhet av och diskutera budget och önskemål med honom. Låt honom stå för kontakten och inköpet av material-satsen istället för att du själv går till husleverantören.

Hur går det för dig, blev det en fortsättning med Eksjöhus?

Kyleman skrev:
Hur går det för dig, blev det en fortsättning med Eksjöhus?
Jag fick ju några fina tips här. Tack! De flesta verkar vara överens om att man kan spara pengar genom att jobba med en lokal byggfirma så vi får begära in lite offerter. Kanske kan man jobba med delad entreprenad och lämna samordningsansvar till byggfirman? Jag tror det är den punkten framförallt jag skulle vara osäker med. Det kan ju börja kosta rejält om samordningen inte fungerar.

Kan man använde husföretagets prisförslag som underlag för offert?

Det går absolut att avtala med byggfirman att dom skall vara samordnande, då har dom säkert också tips på andra entrepenörer dom gärna samarbetar med.

Kan varmt rekommendera att avtala bort arbetsmiljöansvar till respektive entrepenör också.

Synd att bygglovet kräver putsat annars kunde du ha sparat 2-300 000 kr där.

Hur mycket schakt ingår? Lite luddigt det där, du kanske får betala mycket för markarbetet ändå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.