Hustillverkare
J_P: Än så länge har vi bara fått pris på 185:an med oinredd övervåning, men med diverse tillägg som fönster, takkupa, trapp, köksö och braskamin. Då kostar det 2,5 miljoner inklusive ett schablonbelopp för pålning på 200 000 kr, som givetvis är rörligt beroende på markförhållandena.
Abbebe: Vad gäller för generationsboende, kan man bygga ett extra "minihus" på tomten och dela el/va och bara betala en fastighetsavgift?
dansussie: Är det någon här som har inrett en övervåning på ett Movehome-hus alternativt byggt ett 1,5-plans Move home-hus med oinredd övervåning? Vi funderar på om rördragning (VA, el m.m.) är förberett/uppdraget till övervåningen? Enligt vad vi har hört är inget alls förberett, men måste man typ riva upp massa väggar osv då för att få upp ledningarna? Det låter i så fall märkligt
katten1234: Hej Movehome har skapat ett nytt hus som dem valt att kalla movehome lab. Tanken är att detta ska vara framtidens boende och man ska kunna välja "addons" för att sätta karaktär och prägel på sitt egna hus. http://www.movehome.se/lab/start Golvytan ser ut att vara 170 m^2 och priset 3,5 MSEK (dvs 20 kkr/m^2) Deras addons, dvs öppna bokhyllor som man väljer till ser ut att kosta 65 och 75
earlo: Tack för all input. Detta tillsammans med arkitektens förslag gör att vi känner oss tillfreds med förslaget. Jag har startat ytterligare en tråd rörande olika planlösningar. Kom gärna med synpunkter även där. https://www.byggahus.se/forum/planlosningar/285082-hjalp-med-principplanlosning-vid-nybygge.html#post2581788
Husmanskost-ua: Har ingen erfarenhet med dom, men vad är billigt? Jag bygger i Uppsala själv.
HandySmurf: Det verkar som det blev endast ytterväggar. Det finns en bild i denna tråd. Förmodligen är det någon som försökt göra reklam för en polsk byggfirma. Webbsidan ligger nere nu.
Stajz70: Som jag tidigare skrivit så skall alla undvik C4 hus, det är ett rikigt ett bolag fullt med skojare som inte har koll och det ifrån vd'n till projekt ledare och säljare. Däremot så är snickarna bra, men det hjälper inte när skojarna som jag tidigare nämnde. Nä passa er jag kan inte rekommendera C4 hus utan avråder er att välja detta bolag
klaskarlsson: [citat] Det är ett bra inlägg. Jag valde plintgrund av flera skäl: - Har sluttande tomt så det innebärmindre schakt än tex platta - Byggde grunden själv med handverktyg och liten cementblandare (i.e. billigt) - Det är en relativt säker grundmetod, välventilerad och låg risk för felkonstruktion/fuktskador - Jag kan komma in lätt under grunden och hålla koll så det inte blir skador
sarahopidde: Jag vet inte exakt faktiskt vad grundpriset är, det beror på att vi först valde en annan husmodell och sen bara satte in de tillvalen vi gjort där på priofyra. Min rekommendation är att ta i huskalkylen! För man vill göra tillval och det springer lätt iväg. Huset är jättefint men skulle rekommendera att välja annan byggare än den EH föreslår samt annan besiktningsman. De uppfattas
KnockOnWood: Har ni redan tomt? Hur stor är den? Efter att ha byggt ett enplanshus (visserligen med förrådsvind och litet gästrum där uppe, skulle jag aldrig mera flytta in i ett 2- eller 3-planshus. Men om tomten är liten så...
vanhaniemi: Jag har inte jämfört så mycket mot just dom du visar upp men bygger med Eksjöhus. I mitt tycke är det mer prisvärt med Eksjöhus än med vissa andra. Ta en sak som isolerade innerväggar och massiva innerdörrar, är det standard hos alla andra eller är det tillval? I Eksjöhuspriset så kan du ta bort dörrarna och få tillbaka 100% och välja en billig skräpdörr som hos vissa andra
kahnilainen: Nu har vi hittat en tomt som vi båda gillar, får prata med mäklaren imorgon. Jag har också kontaktat Eksjöhus för en träff i nästa vecka. LB-hus träffade vi förra veckan och de hade riktigt trevliga planlösningar. Som någon skrev tidigare så är Smålandsvillans planlösningar ibland lite knepiga.
ett_em: För en vecka sedan flyttade vi in i vårt nybyggda Eksjöhus, och jag kan bara säga att vi är 110% nöjda med allt! Budgeten stämde på kronan med vad vi fått från säljaren, tidsplanen höll (slutbesiktning blev tom några dagar tidigare än vad som först var bestämt), inte ett enda strul med den delade entreprenaden - kändes snarare som att Eksjöhus hade totalentreprenad. Säljaren
marcem: Är det någon som vet vad gape hus är, har hört att det är populärt i Norge och i Dalarna, ska tydligen va byggt i timmer och va typ ett vindskydd. Skulle gärna vilja ha någon bild på ett sådant.
hempularen: Historia... https://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/184108-huscompagniet-5.html?perpage=15#post2408561 Det är ju inte direkt i förhistorisk tid som de tydligen inte sköter sig.
Kallebo: [citat] Våtrumsintyg kan du skriva själv. Finns flera trådar om detta. Jag har samma krav i mitt startbesked men vid tekniskt samråd så sa inspektören vid fråga att jag kan skriva det själv, måste dock följa säkert vattens instruktioner... Likaså eldstaden, nu kommer vi ha den färdig till slutbeskedet, men inspektören påstod att det var vanligt att man sökte bygglov och
PerOF: Hej Etnica! Jag vet inte om det finns någon speciell standard eller avtalsviilkor för gerade lister. Men enklaste sättet är nog att besöka en referensbyggnad. Man ser direkt vilken utförande det handlar om. Men det skadar inte att ta lite bilder och göra minnesanteckningar. Mvh, PerOF
Husqvarna220Ac: När vi byggde för 5år sedan kostade VA 120', sen vart det tydligen dagvatten avgift, så kostar över 200'. Vi byggde inkl tomt och hus och alla avgifter för 2,7 sen tillkommer färdigställande av tomt, asfalt, altaner mm, gräs. Varför så rädd för 3milj? Vårt hus värderat över 4.5milj, grannar har skilt sig och sålde för 4.7milj. Om du köpet ett hus från 60-talet kostar detta
OXYD: [citat] Sverige har alldeles för dålig konkurrens på husbyggen. Delvis därför vi har så dyrt husbyggande. EU har varit på Sverige flera ggr om att det måste förbättras.
Husbygge nr 3: Jag bygger en variant av deras villa Ljugnhusen. Priset jag fick var 3.200.000 Jag har fått en annan en lokal tillverkare att göra något liknande och fick ned priset med 500,000.
klappatsomklart: Det är Schüco International, jag såg den loggan på en jacka som en låsmöntör hade köpt på http://www.arbetskladerna.se/ och sen fyllt med små logotyper från massor med företag, rätt coolt faktiskt.
steve5432: [citat] Tyvärr spanar fortfarande, visningshusen låg alldeles för långt bort. /S
Tjoa: Jag bygger med Älvsbyhus. PM:a mig din mailadress kan du få min fullständiga kalkyl så ser du vilka poster och pengar det handlar om. Det är ett excel blad som går att ändra i.
NorthernLiving: Verkligen så få som använder "byggahus" som bygger skidstahus.
eoo: Rörvikshus har ett par stycken: http://www.rorvikshus.se/varmdo/ http://www.rorvikshus.se/tofteryd/
Fontur: [citat] Hej Henrik. Finns lite att läsa följande trådar: https://mobil.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/234093-nagon-som-byggt-med-dast-eller-provinshus.html#post2038535 https://mobil.byggahus.se/forum/hustillverkare/157513-referenser-dast-ab.html#post2529202
Lewdis: Vad uppskattar ni att kostnaden blir för att bygga kaptensgården? Ett väldigt vackert hus enligt mig.