Hustillverkare
Per i Hamrånge: Tänk på koordineringen med el och vvs. Firman som sätter gips vill kunna jobba rationellt, inte vänta på någon elektriker eller rörmokare dyker upp och sätter upp någon dosa. Jag gjorde en hel övervåning själv, ink el och vvs, parkett, tapet, kakel i dush osv. Dvs komplett färdig övervåning. Totalkostnad ca 400.000 bara i material. Bara så ni vet var det kommer sluta.
Raskus: Jag kan meddela att Ultimatemarket återigen har gjort konkurs. Jag intresserade mig för en av deras stugor och ringde den svenska kontaktpersonen, och han meddelade att de kursat i november 2015.
Kalle_Kiander: Nån som har erfarenhet av Kustvillan? http://www.kustvillan.se/
MathildaTilee: Någon som byggt med linden villan under de senaste året? Några tips att tänka på? Allt gått bra?
andersmc: Eftersom varje husförsäljning är unik är det helt omöjligt att säga i förväg vad som lönar sig eller inte. Det är inte som när kan köper aktier eller guld, att det finns en i praktiken oändlig mängd att välja mellan, och alla är helt identiska. Enda sättet att värdera ditt ryggåstak är att ha 100 identiska villor, varav en skiljer sig genom att ha ryggåstak. Sedan får 100
bart112: [citat] För min egen del så är det för att jag är genuint intresserad, huruvida folk har råd eller inte är inte min ensak. Jag utgår ifrån att man har en kalkyl som håller. Även fast jag inte tänker bygga just nu, så blir det någonstans "statistikgrundande" för min egen del. Om/när det väl är dags sen så har man en hyffsad bas att stå på. Men jag skulle heller ej för den
KumlaEkeby: Fått svar från Gunnar på Hjältevadshus och det skall vara lungt. Ska tydligen inte behövas varken balk eller hanbjälkar. Skulle få lite mer info mailat till mig.
sommarosol: Det gör de inte i Göteborg. Byggherren betalar bygglovet. Det står med i produktionskalkylen men det betyder inte att de betalar bygglovet. Inte för oss i alla fall..
Yasse_: VI har nu kollat bland en del husleverantörer och hittat några hus som fallit in oss i smaken. Vi har fått offert på några men en del av dessa har vi inga priser på. Nedan är en lista på de husen som vi har kollat lite extra noga på: Priser är NF hus inklusive byggkostnader och puts på fasad 1.plans Prio2 Eksjöhus 2.340.000 Båstad - Myresjöhus 1.5plans Helst med inredd
Budski: Vi byggde vårt Rörvikshus 2009 i Stockholm. Vi är nöjda med huset och vi fick mycket för pengarna. Jag tror dock att de flesta tillverkare har bra produkter, det viktigaste är att du hittar en bra entreprenör som bygger det.
Semiproffset: Jag skulle tro att de allra största gör affärer direkt med Nobia som har de största varumärkena som Marbodal (Myresjökök) HTH, Norema, samt även lyxmärken som Poggenpohl. Dessutom är det (väl) Nobia som levererar stommar till IKEA. Vilket varumärke det blir i husen har nog mer med image och generell prisnivå att göra. Jag skulle inte tro att en stor hustillverkare betalar mer för
Ronja Hall: Vi går i husbyggarplaner och hoppas kunna börja bygga inom ett år. Har precis kommit igång med att gå på säljmöten, och de första vi besökte var Fiskarheden då vi fastnat för deras hus Näktergalen. Vi ska bygga i Småland (på landsbygden) men bor för tillfället i Göteborg. Säljaren påstår det är svårt att uppskatta entreprenad priser på annan ort, men vi kan ju knappast
Odjuret: Det känns lite som att fråga hur långt är ett snöre :) Allt beror på omständigheterna
Alexandra Karlsson: Jag skulle säga, först så sammanställer ni vad som är viktigast för er vid husbygge, vad prioriterar ni. Ex vi ville ha Bergvärme med platta och glovvärme, garage, en övervåning som vi själva kan inreda. Utifrån det så tog vi in offerter och hamnade tillslut på Movehome #19 :) Det var mest prisvärt för vår del med de kriterier vi hade! Lycka till
Alexandra Karlsson: Vi bygger i Lekeberg, tomt på 295000 inkl VA. 2.9 är inkl allt :)
AlfredJ: Här kan nu kika in hur grannens Spira 175 blev monterat; http://spirahundrasjuttiofem.blogg.se/
AlfredJ: Här kan ni kika in lite bilder på hur grannens Spira 175 ser ut. Blev uppsatt idag; http://spirahundrasjuttiofem.blogg.se/
Aspö Skarpan: Jag kan rekommendera ett litet detaljplanerat område (18 hushåll) i härlig jordbruksbygd, med 10 min. promenad till Mälaren. Allt framdraget till tomtgräns, VA, el, tele, väg med belysning. Prisskillnad vid byggnation mellan S-holm kan röra sig om miljoner.
CIW: Vi byggde en Villa Nybro i våras. Vi jämförde några hustillverkare men fastnade för Smålandsvillan och dess säljare som gav ett väldigt bra intryck. Detsamma gäller grundentreprenören som var ut och tittade på tomten och gav oss ett ungefärligt pris på grundarbetet innan vi bestämde oss. Vi gjorde ytskikten (målningsförberett) själva och vitmålade allt så när på nån vägg
katten1234: [citat] Vill du ha ett prisvärt alternativ så ta kontakt med en lokal snickare och låt honom platsbygga huset? På så sätt betalar du "endast" vad saker och ting faktiskt kostar, allt från virke, fönster, kök och arbetstimmar.
GIX: Myresjöhus har visning I Norrtälje I helgen, se här: http://www.myresjohus.se/visningar/visningshus-smart-150-norrtalje/
JPA666: Glömde att säga att då är huset i standardutförande utan tillvall.
Andreas_Evelina: Kanske ska tillägga att det inte gäller alla innerväggar. Innerväggar som angränsar mot bad/wc/klädvård är naturligtvis isolerade.
Berri: Hej Martin , Den är för smal för att få upp huset i alla fall dom färdig byggda. . Myresjöhus sa att dem kunde bygga får se vad eksjöhus o hjärtevadshus säger för något. ... tomten är 815 kvm dock mycket är en väg upp o där själva huset ska stå är långt smal.
Berri: Jag har varit nu i kontakt med ett par olika levernatörer med nyckelfärdiga lösningar. Har ni förslag på några bra företag som man kan kontakta som kan göra grunden åt oss? Jag har även varit i kontakt med kommunen och tagit fram exakta måttet på tomten och plankarta på vad som gäller och vad man får göra på området.... Kan man fråga någon tomtkunnig om vad exempelvis tomten
F_man: Tror svaret beror på hur mycket ni kan lägga ner själva i form av kunskap och tid, när det gäller att bygga. Det beror också på hur exklusivt ni vill ha det. Totalentrepenad med "nyckelfärdigt", dvs. att ni bara behöver flytta in och bo, tror jag kan bli svårt om ni inte bygger rätt så litet hus. Kan ni kompromissa med lyxigheten, finns det ju "budgetproducenter" som Smålandsvillan