Vi har fått två offerter på ett 1.5plans hus på både tegel och puts.
Tegel är ung 100k dyrare än puts i offerterna och vi funderar verkligen om det kan vara värt att betala lite mer för att få ett tegelhus.
Värt att nämna är att tegel som är offererat är i röd färg.

Fördelar och nackdelar med Puts vs Tegel?
Värde på huset?
Isolering - Är det nån skillnad?
osv osv....

Vore tacksam och höra era åsikter gällande puts vs tegel.
 
Tegel slipper du måla och putsa om. Rätt gjort behöver du inte göra några större underhållsåtgärder alls (möjligtvis tvätta om den blir smutsig och fylla i någon enstaka fog) under din egen livstid.

Puts behöver du göra om helt efter gissningsvis 20-30 år beroende på hur utsatt det är. (Jämför man avskrivningstider så ska omputsning kalkyleras att ske efter 30 år och tegel inte behöva bytas under husets hela livslängd)

Tegel isolerar ju mer än puts, å andra sidan ska en tegelfasad vara ventilerad vilket tar bort en hel del av isolerförmågan.

Ett hus med tegelfasad är ju givetvis värd mer men om inte huset är gammalt är det väl tveksamt om det ger ett sånt genomslag att du kan räkna hem pengarna om det inte ligger i riktigt bra läge.
 
För 100kkr hade jag definitivt övervägt tegel!
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Tack för svar!

Vi planerar att bygga hus med antigen puts eller tegel.
Jag är bara lite fundersam på att det bara är 100k uppkostnad för tegel jämfört med puts från denna leverantör.
Jag har även begärt offerter på tegel från andra hus-leverantörer och då är det en uppkostnad på 200-300k i jämförelse.

Så vad är det man behöver tänka på vid bygge av tegel främst?
Material, färg, isolering e.tc?
 
Jag misstänker att vi pratar om trähusstomme med fasad av puts eller tegel.

Sådana hus har oftast någon form av skiva som putsas, denna lösning har såvitt jag förstått dålig värmelagringsförmåga vilket gör att alger etc lättare bosätter sig där. Vilket snabbt ger en tråkig fasad.

Tegel lider inte alls av detta, däremot så vet jag att grannarna där jag är uppvuxen (Trelleborg, hus byggda -86) haft problem med dåligt bränt tegel som lätt får frostsprängningar.
 
Om det ryms inom din budget så är svaret givetvis tegel, särskilt inte om man ska bygga i Skåne. Säljare snackar om självrengörande putsfasader med "Lotus Effect" men jag ger inte mycket för det. Jag och min fru funderade först på puts men efter att åkt runt till nästan samtliga nybyggda områden i västra Skåne och tittat på putshus från de dyrare leverantörerna så kunde vi bara konstatera att de flesta var otäckt gröna. Där vi håller på och ska bygga kan man dessutom redan se vart smutsigt vatten runnit trots att husen inte ens varit putsade i mer än 4-6 månader. I ett annat område som bara har några år på nacken har redan tre hus bytt färg till svart.

100.000 extra för tegel låter dock väldigt billigt så kolla vad det är för kvalité och färger som ingår. I vårt fall så kostade bara det slagna teglet 600 SEK / kvm + moms sedan tillkommer arbetet och andra kringkostander.
 
Redigerat:
Kramla
Hej!

Det finns mycket att tänka på när valet är mellan de två alt o när skillnaden i pris inte är större, nu säger inte jag att det är något fel men värt att ta upp!

Grundkonstruktion som kan ta lasten ifrån tegel.
Väggkonstruktion som e rätt utförd med tegel som fasad.

Det behövs mer info om huset!
Stenhus? Trähus med puts/tegelfasad?

Du kan skicka pm till mig om du inte vill lägga ut ritningar här!
 
Redigerat:
Kvaddis: Men är generellt sett inte dessa områden bygga med puts på cellplast-skiva? De "lider" ju betydligt svårare av påväxt och smuts.
 
Det finns en del trådar här där folk vill ändra tegelfasade till trä. Jag har en tegelfasad som har så fula (dessutom målade) tegel att jag vill gärna lägga slätputs på de. Problemet är om man frågar tre hantverkare får man fem svar hur det ska göras. Någon därute som kan ge mig tips?
 
Kramla
Hej Thomas!
Skapa en ny egen tråd för ditt ändamål så kan vi försöka hjälpa dig, gärna med bilder från start då det blir lättare att ge råd!
Mvh Kramla
 
13th Marine: Dem jag syftade på är torde vara byggda med luftspalt med tanke på att de är ganska nya. Däremot håller jag med dig om att husen som är byggda med den teknik du syftar på är än värre (t.ex. de som byggdes i Svedala och var föremål för en långdragen rättsprocess).

Kramla: Är det något särskilt du tänker på gällande konstruktionen av trähusstomme med tegel? Som jag förstått det torde dagens konstruktion med luftspalt och fuktskydd fungera även om det inte är lika bra som stenhus.
 
Det jag syftar på är att moderna hus med puts ofta byggs på trästomme med cellplast eller mineritskiva, dessa material håller inte alls värme lika bra som Lättbetong/Betong/Tegel, detta gör att de har en större benägenhet att få påväxter, om konstruktionen har luftspalt eller inte kvittar.
 
Jag måste bara, även fast det kanske blir OT svar på OT inlägg.

Jag har tegelfasad och jag skulle ALDRIG vilja byta bort den mot puts eller träfasad, faktum är att jag kikar och funderar på att byta träfasaden på "ekonomidelen" här hemma (garage, tvättstuga och arbetsrum) mot tegel bara för att det är så mycket bekvämare med tegel i underhåll. Hade jag målat tegel skulle jag snarare ta offerter på att blästra bort färgen och foga om teglet utfall det behövdes! Visst det är inte billigare på kort sikt men det är bekvämt i längden! Bortsett från att några fogar kan behöva göras om så är det så gott som underhållsfritt, vårt hus är från 1964 och det enda som är gjort på fasaden är att göra om några fogar och då är det vid några av de stora fönsterpartierna där armeringen legat för ytligt. Kommer ihåg träfasaderna mor och far har, måla var 5 år någonting. Hua roligare saker kan man göra!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Tegel är ett alldeles underbart material. En fasad i tegel är i stort sett underhållsfri, och blir bara vackrare med tiden i takt med att den naturligt patineras.
 
Precis som de andra här sagt, tegel är det "smartare" valet. Du kommer att få missfärgningar och ev. sprickor i en putsad fasad, så är det bara. Den kräver underhåll och reparationer samt ev. ommålning om 15-20 år. Beroende på utförande kanske t.o.m. omputsning.
Så om 20 år har du säkerligen lagt ut de extra kostnaderna som tegel kostar...

Sen då om man diskuterar utseende, ja, smaken är som baken och jag tycker tegelfasad är fult, riktigt fult. Jag har själv rödtegel och har funderat på att putsa eller slamma och nu senast ev. att lägga stora kakel över eländet...

Men, tegel är underhållsfritt, jag behöver inte göra någonting åt det och det kommer att se likadant ut om 50 år, eller 100 för den delen...

Ser man till ekonomi i en ev. försäljning tror jag att ett putsat hus tilltalar långt mycket fler än ett tegelhus. Tegel känns så 70-tal och jag tror många tänker "snyggt" snarare än "smart" när de ska köpa hus... Undantag finns och de kommer säkert snart att skrika här i tråden... :)

Jag skulle valt putsat och levt med nackdelarna för att om jag bygger ett hus vill jag att det ska vara snyggt och jag vill inte se tegelfasaden och tänka att, "nej, fasen, varför putsade vi inte huset..." varje dag när jag ser det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.