Varför funderar ??? man ens på att köpa ett "begagnat" hus. Vi var precis o tittade på ett 50 år gammalt hussom säkert kommer att kosta över 900 000, det hade satt sig ordentligt så det var sprickor i alla väggar, det var fukt i källaren, vitvarorna kommer väl att gå snart.

När man istället kan köpa ett helt nytt hus för 4 - 500 000 extra, månadskostnaden blir ungefär densamma, men underhållskostnaderna försvinner ju i 10 år iallafall.

Så varför inte...

Bra tänkt. ;)

Vi skall alla den vägen vandra... ;D

Hm. Är inte helt med på detta. Vi resonerade lika dant och ligger nu startgroparna för att bygga.

Husen i sig kostar självklart olika, 100 kvm Älsbyhus kostar mindre än 300 kvm Willa Nordic. Men generellt så tycker jag iallafall att det verkar som att köpa gammalt hus blir billigare på kort sikt. I områden där hus är dyra följer för det mesta tomtpriserna med. Vi har gjort några jämförelse på likvärdiga hus och det ser ut som att nybygge blir klart dyrare. Annars skulle väl alla människor bygga hus för omedelbar försäljning?

Å andra sidan så får man ju precis vad man vill ha och nöjet att bygga. Det är värt en del.

Berit

På kort sikt ja, men jag har väl tänkt att bo där en stor del av livet. Man kan väl inte köpa ett hus på kort sikt ???
Nu förstår jag inte hur du tänker.

I stockholm kanske, men i mitt fall om jag köper ett hus för 900 000 o renoverar som i Kurres fall för 500 000, då är jag uppe i 1 400 000. Det är 100 000 mer än vad jag skulle få ge för ett nytt hus.

På de 1 400 000 tillkommer fastighetsskatt på 20 - 25 000 på 4 år och för att inte tala om högre uppvärmingskostnader på minst 30 000 till. Min åsikt är o förblir att det måste bli billigare i längden att bygga nytt, så varför inte... ;)

Ja, eller så flyttar man ifrån Stockholm :) Vi hade gärna köpt en strandtomt på Värmdö, men då hade vi inte haft råd att bygga något större än ett dass! ;D

Jag kan inte förstå hur det går ihop att köpa en tomt för 1-2 miljoner ??? Och även om man har pengarna så känns det "onödigt". Alltså väljer vi att dra från storstan och för min del kan det även komma att innebära att jag måste söka nytt jobb.

Men det är drömboendet definitivt värt! ;D ;D ;D

Vad gäller att köpa "begagnat" så kostar det oss faktiskt en aning mer än att bygga ett nytt hus i samma storlek. Valet är enkelt ;D

När vi har tittat på äldre objekt har det alltid funnits något som vi velat åtgärda. Vi har inte tummen mitt i handen, men svårt att få den ur...
Det lämnar ett alternativ kvar för oss, nybygge. Å andra sidan är Q>1 där vi bor, vilket oxå har betydelse.
Jag tycker generellt att äldre hus har mer charm och själ än ett nybyggt.

/U

Fortfarande är läget den största kostnaden. Ett välvårdat begagnat hus på bra läge i någon centralort är oftast billigare än ett nybyggt av den enkla anledningen att obebyggda tomter inte finns.

Sedan tycker jag att många inlägg visar att det jobb nybyggare lägger ner på planering och bygge inte värderas annat än att man tycker det blir billigare att bygga själv. Engagemanget i ett nybygge kan näppe ta mindre än ett år i anspråk ... oftast längre. Det gäller alltså att bägge parter (såvida man nu är ett par) har både tid, ork och yrke/arbete som tillåter detta engagemang. För många är detta fullständigt omöjligt. Är det ett hyfsat begagnat hus kan man successivt renovera och bebo huset under tiden. Att inte heller förglömma att under nybygget har man faktiskt en boendekostnad på annan plats (såvida man inte äger husvagn ...). Jag påstår inte att endera alternativet är billigare - bara att det finns många aspekter såvida man skall göra en verklig ekonomisk jämförelsekalkyl.

Men låt då säga att ditt för egen hand ritade och planerade hus är så perfekt att du bara myyyser varje morgon du stiger upp ur sängen! Skräddarsytt för dig och din familj, helt enkelt! Alltifrån att den stora köttkniven äntligen får plats i kökslådan och att roddmaskinen får ett eget förvaringsytrymme till att rummen är perfekt placerade enligt familjens rörelsemönster.

Jag har tappat räkningen på hur många hus jag hittills bott i och inget av dem har jag känt mig 100 % tillfredsställd i... Vi är alla olika, men för mig finns inget alternativ till att bygga eget. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.