Hustillverkare
jonwal: http://www.ottsjonssnickeri.com/ har mycket bra priser. men du måste komma med egen ritning/skiss. de levererar huset tätt eller vad det nu kallas (takpapp och fönster och dörrar på plats) samt bärande väggar på plats /Jonas
torparnorpan: [citat] Skulle pressen på arbetarna på fabriken vara mindre då menar du? De har väl minst lika mycket press då fler hus att tillverka väntar runt hörnet och pressen från adminstrativa delen av firman ligger på för att få ut sålda hus så snabbt som möjligt. Allt handlar om vinstmarginaler där med...eller hur?. Jag har sett och arbetat både ute i regn o rusk samt inne på fabrik med
flundra: Vi har valt Vimmerbyhus oc hittills har jag inget att anmärka på. Vi hade kontakt med Trivselhus och Götenehus i början men de föll bort av olika skäl.
unigas: Vi har precis byggt 1 1/2 plan + källare dock oinredd övervåning ännu (isolerad och klar i övrigt men inte gips osv.) Vi har en liten tjej på 9 mån och är ännu inte allt för oroliga över trappor osv. vi har tänkt som så att vi har allt vi behöver på bottenplan och attman sen utökar till övervåningen när det passar. Storlek? 97+97+76 kvadrat //Markus
Nutti: Hej, Det har gått bra, vi har skickat bygglovs handlingarna som väntas bli klar senast i börja på jan. Vi har ännu inte lagt någon order på huset med det gör vi så snart vi fått bygglovet. Jag vet inte vart ni skall bygga? Men det som kan tänkas var det negativa är väl att när man tex beställer köket så är det HTH i falun som man har kontakt med. Spontatn tycker jag att det hade
Tempra: Tack Pewi för informationen. Nu får jag kolla om IVT har golvsensorer också. Tempra
Tobias: Jag är mitt uppe i egenhändigt byggt hus. Jag vill passa på och varna dig för att ge dig på något dylikt då det tar upp all ledigt tid i form av kvällar och helger om man ska ha chans att bli klar inom överskådlig tid. Vi gjorde markarbeten, pålning och grunden själva men hyrde in folk till det som vi ej klarade av själva. Vi lät sedan husföretaget resa stommen så att huset blev
LB: "Vi valde även extriör-paketet (spröjs, gavelkors, och liggande panel under fönster) för ca 10'. " Bah!! Sånt var standard för två år sedan, kanske inte spröjsen men de andra. Ni som är lite mer nyfikna kan klicka er igenom mina inlägg sen tidigare. Jag har byggt själv, Jordugglan.
dadid: Jag är intresserad av tips på prisvärda snickerier i nordvästra Götaland dvs på rimligt avstånd från Strömstad. De skall kunna leverera väggsektioner utan fönster och ytterpanel, samt bjälklag och takkassetter. Alla tips är av intresse! /Dadid
Lowzie: Yihoo! :D På torsdag ska vi träffa en säljare på Trivselhus. Ska bli riktigt spännande! Vad händer första gången man ses? Det första mötet brukar vara på tomten, men då det har gjorts en geologisk markundersökning och vi har bilder på tomten, så tyckte hon att vi kunde vänta med det. Så... vad har jag att förvänta mig?
Mickelin: Är det någon här som byggt det eller annat hus från Fiskarhedenvillan? Pris? Standard? Möjlighet till tillval o ändringar? Reflektioner tack!!! Mvh Mickelin
tony_westling: Hej Vi ska bygga ett Svenska Familjehus och jag håller inte med om att det är dyrare än ett Bra Hus. Det verkade till en början vara 300 000:- dyrare men när vi tittade på vad som ingick i offerterna och i vilka prisklasser det som ingick låg i (t.ex kakel/klinker för 200:- vardera) och andra kostnader som kanske inte är redovisade i andra offerter (fyllningsmassor 120 istället för 80
torparnorpan: Jo vi får se vad de säger...Skall de hålla de priset så kan de se sig i stjärnorna efter våra pengar..så mycket kan jag säga :-.) Finns andra lämpliga hus som e mycket billigare för våran del.Ett vi kikat på är hägern från Fiskarhedenvillan.Lite annorlunda planlösning men med lite ändring så blir det oxå perfekt.
Alter_ego: Misstänker att du är ute efter ett mått på bygghöjden (om du inte är det kan du sluta läsa här :) ). Bygghöjden (ej nockhöjd!!) bestäms vanligen som skärningspunkt mellan yttervägg och yttertak. Höjden beräknas från medelmarknivån (vid ex. etagehus). Planbetämmelserna anger ofta max bygghöjd och om man vid plan mark runt huset har olika taksektioner som ligger olika högt
Hoppis: Vi ska bygga till vårt hus. Bygglovet är i princip klart så nu börjar vi fundera på hur och vem som ska bygga. Vi kommer göra som en egen huskropp med en länk till det gamla huset. Det känns bra för då kan man bygga den nya delen helt klar innan man gör något ingrepp i den befintliga byggnaden. Så har ni några idéer om hur man gör??? Kan man gå till någon av hustillverkarna och
morfar: hej min far är tysk och vi har kollat på tyska hus och priser. Det är inte billigare än i Sverige.Snarare dyrare eller samma priser men däremot så kan jag rekomendera polen...
Roy_Kazz: Hej, Mina erfarenheter sträcker sig inte längre än att vi skulle köpa tomt av JM. Tyvärr så revs bokningskontraktet för att de missat att kolla med komunen. Då fick vi löfte om att välja en annan tomt på ett annan nytt område. Men även det verkar inte bli av, ekonomin går inte ihop... Detta har hänt under det gångna året: skrivit bokningskontrakt på tomt, betalat bokningsavgift,
Stoffe_byggare: Svårt att råda, oftast spelar ekonomin in. Men som sagt, lägg hellre pengar på sånt som är svårt att ändra, uppvärmingssytem, puts, innerväggskvalité m m. Vitvaror är alltid enkelt att byta ut. Mvh
Timaoes: Hej! Jag är tillsammans med mina kompanjoner på gång att bygga ett tvåfamiljshus i Göteborgs skärgård. Vi har diskuterat framåt tillbaka mellan lösvirkeshus och prefabhus, men lutar just nu åt det senare. Ett alternativ som jag själv är inne på är ett s.k. TEEG-hus, och min fråga till forumet är förstås vilka erfarenheter som finns av dessa? Hur är de att bo i? Är verkligen
designingenjor: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1100426482;start=0]Övrigt[/link] av Marlene Eskilsson.
RoJ: Hej igen! Tomten har vi köpt gm kommunen för 340000 kr. Mvh RoJ
Cribo: Hej Anna! Låter jättebra att ni är nöjda. Vad har ni gjort för eventuella tillval? Har ni ändrat något i planlösningen? Hur mycket kostar det i så fall? Hur mycket gör ni själva? Har ni totalentreprenad? (Oj, blev rätt så många frågor ;D)
Byggahus-nisse: A-hus har byggt en del hus i luleå, men som jag förstått så hade de stora leveransproblem och stora förseningar för några år sedan... vet inte hur det är idag. Representanten i luleå har slutat med a-hus och säljer myresjohus nu i a f... /nisse
experten: Är det någon som känner till om Casa House (Danskt företag) har någon representant i Sverige? Hittade deras hemsida på nätet och de har några minst sagt spektakulära husskisser som väkt min nyfikenhet /Experten
fredstu: [citat] Är du säker på detta ??? Brukar vara Bruttoarea,dvs storleken på plattan....
jade: Vi står nu precis i startgropen för att påbörja Nf bygge av en Pärluggla. Har en del funderingar ang ändringar som man vill göra och undrar om ngn har erfarenhet av dessa. Ska byta ut innerdörrarna, men vill även byta handtagen, har ngn gjort detta? Ville även byta ut ytterdörr, men fick tillsvar att den levereras fr fabriken, så den kan man inte byta ut?? Innertrappan som är i furu,