Hej!

Jag undrar om någon vet hur man skall bära sig åt när man beräknar takhöjden...
Vi skall bygga ett Trivselhus i funkisstil, bestående av två olika "delar". En tvåvånings högdel med ca 7 meter i takhöjd och en låg utskjutande del bestående av enbart vardagsrum med ca 3 meter i takhöjd.
Jag antar att man skall mäta höjden på båda delarna och sedan ta något slags mellanvärde?!

Vore mycket tacksam för svar...

Anna

Misstänker att du är ute efter ett mått på bygghöjden (om du inte är det kan du sluta läsa här :) ).

Bygghöjden (ej nockhöjd!!) bestäms vanligen som skärningspunkt mellan yttervägg och yttertak. Höjden beräknas från medelmarknivån (vid ex. etagehus).

Planbetämmelserna anger ofta max bygghöjd och om man vid plan mark runt huset har olika taksektioner som ligger olika högt brukar det vara den högsta bygghöjden (högsta sektionen) som avgör om bygget är förenligt med plan (sen kan man ju i vissa situationer få dispens...).

Eftersom det kan skilja en del mellan kommuner, framförallt i tolkning/definition av saker som bygghöjd, tycker jag du ska kontakta bygglovenheten i din kommun, de ska kunna svara på frågan.

Alter ego

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.