Hustillverkare
experten: Diskussioner huruvuda delad- eller totalentreprenad är det bästa kommera alltid att föras. Livet är inte så enkelt att det ena alltid är svart och det andra per automatik är vitt!! Jag vill påstå att det i båda entreprenadsformerna förekommer det både byggfusk, lurendrejeri och missnöjda kunder. Allt handlar om hur seriösa partners du allierar dig med snarare än vilken juridisk
kibba: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643515;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
peddap: Konstigt...efter som Pera frågade var i Borås jag skulle bygga och jag svarade Hestra borde ingen missuppfatta detta...om man följt tråden vill säga ? Sen finns det ju många som kommer med kommentarer utan att följ tråden i forumet...bara för kommenterandets skull...är du en av dom..hehe ;-)
Rythm: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105713644;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
lynxen: Jo iofs men man kan ju beställa det tätt o göra allt annat själv så bör man ju kunna komma ner i pris , synd att man inte känner nån inom vitvarubiten+kök. drygt 1.7 mille för 120 kvadrat e ju inget tokbilligt pris precis.Dessutom är det alldeles för litet.
Solana: Pillan, menar du byggytans kvm eller hela husets inkl övervåningens kvm?
DragonLady: Det dröjer minst 3 månader tills vårt hus kommer men när man tänker på att det e ju rätt snart ändå så är pirrandet där, undrar hur det då blir dagen innan ;D Hoppas allt blir bra med huset o grattis till att väntan äntligen är ÖVER.. :D
Norpan: Verkar vara en diskussion som aldrig tar slut... ;) Det är nog bara att konstatera att alla har vi olika prio, förutsättningar och uppfattningar om det här med val av hustillverkare. Och tur är väl det! Eller hur? ;) Bra att det finns hus för alla smaker och plånböcker, för den kräsne, för den enkla, för den lyxiga, för den som vill lägga mindre pengar på sitt boende och för den
carlssoni: Denna frågar av Rythm har väl hamnat under fel sträng.....? Men, den är för allmänt ställd för att kunna besvaras. Beror ju på var man tänker bygga, husets storlek och standard, grundförhållanden m.m. m.m. Välj ut några lämpliga hustyper och ta kontakt med några av leverantörerna för fördjupade diskussioner.
cannonball: Ja, vi har också slutbesiktning den 15 nov. och det blir en del att klaga på. Ärligt talat så skulle jag inte rekommendera någon att köpa ett Älvsbyhus. När snickarna, t.ex., lämnade huset såg det ut som en svinstia, köksluckor var repiga, snusdosor, tidningar och annat skräp (totalt en hel sopsäck) låg och skräpade etc. INGEN på företaget har heller varit vänliga och
Jesca_j: Ring upp dem och prata med Håkan så får du svar på dina frågor. De är väldigt trevliga och försöker inte sälja på dig ett hus när du ringer och frågar.
General_Failure: Som regel kostar det mer att låta ett enda företag sköta allt. Bygger man till exempel med totalentreprenad så kan totalkostnaden för hus+entreprenad bli 10% högre jämfört med delad entreprenad.
General_Failure: [citat] Du har rätt. Dessutom brukar de fyllnadsmassor som ingår bara räcka till en grund som byggs under optimala förhållanden - vilket sällan är fallet i verkligheten.
birgi: Någon som har prisuppgifter på nyckelfärdiga Brevik och Höllviken från A-hus?
Whatstone: Om de som ska snickra vårat hus skulle bli försenade så står det i våra kontrakt att vi får 3% av entrepenadkostnaden/vecka.
jockeb: Hej!! Nä du kan inte köpa ett garage till ditt ä-hus efter lev till det låga priset. Priset blir lågt p.r.a att alt material kommer på en gång ingen frakt altså. Vem skall bygga dit garage om ett år då? Är det vid byggt eller fristående? Det är inte helt lätt att bygga det själv. Har själv ett ä-hus så jag vett gur mycket jobb det är. ;)
zankan: Det är varken rätt eller fel men torpargrundens funktion är försvunnen när man inte värmer upp den främst då genom murstocken. Sen visst de funkar ju om man dränerar de ordenligt isolerar mot jordkyla osv. Platta på mark kräver mer arbete med isolering och gjutning osv. De har sina fördelar båda två. Vad gäller enkla resan i totalentreprenaden så är det snarare tvärtom enligt
AAA: När vi var och kikade på vårt hus vid nyår, ca 8 veckor innan slutbesiktning så var inte plåttak på torn gjort, det fanns inga innerväggar eller mellangolv dvs bara en enda stor hall med allt material upptravat. 7 veckor senare var det klart så det gick. Vårt var ett 1,5 plans i vinken med torn, öppen spis och en massa kakling, extra skivor i väggar osv och dom hann. En sak som kan
carlen: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643272;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
spirou: Charlotte 73, Vi ska ju också bygga Viken, så jag är lite nyfiken på vilka ändringar/förbättringar ni tänkt göra i ert hus? Man kanske kan få något bra tips innan det är dags att göra slutavropet.
Rodge68: Jag har hört att de tar ut en avgift på 75 000:- för att göra ändringar i en husmodell. Alltså utöver själva förändringarna.
Rodge68: Äntligen någon som fattar galoppen! Tänk på att en hussäljare med all säkerhet får ca 10% i provision på det hus ni köper. Om ni sedan dessutom visar er hus som i sin tur ger avslut på ytterligare 3 hus för säljaren så innebär det ju ca 600-700' för honom. Varför ska den som visar sitt hus inte ha rätt till 10% av det säljaren drar in på att du ställer upp med ditt hus? Det
djpa: Självklart finns det input. Bygger själv med Götenehus. Tror många av dina frågor inte kan besvaras generellt då mycket såsom prutning, entreprenadsformer etc. är lokalt per kontor. Vi bygger i Göteborgsområdet och är hittills mycket nöjda med Götenehus. Prutningen var minimal. Kanske var jag dålig på det eller så var säljaren bra men vad jag hört så har andra kunder till
HPL204: Vi skall precis bestämma oss för vilket hus vi skall bygga. Ett är A-hus, Lummelunda och det andra är LB-hus, Vipan. Vi har haft möjlighet att titta på ett Lummelunda , men LB-hus säljare har inte fått fram någon som byggt Vipan som vi kunnat få titta på. ??? Är det någon här på forumet som byggt ett, och skulle kunna tänka sig att visa detta för oss, eller vill dela med sig av
rebnor: hej!! vi håller oxå på att funderar på fh. Har ritat om ett Lärkan plus förlängt det 2,4m. Om jag har fattat det rätt så kan man välja åtagande 1+3. Man gör som det passar. lycka till!! mvh rebecka
fridasven: Här i Kalmar där vi ska bygga så ordnar Smålandsvillan entreprenaden på grunden. Dem har alltid den entreprenören till deras husbyggen. Men tack för tipsen och jag ska fråga dem på vårt byggmöte vi ska ha nästa vecka. MVH Frida
Crille: Hej, Vi har fått ett Myresjö Harmoni stomrest. Gjort resten själva och sparar en bra slant. // Crille