K
Kosken: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1110403243;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,7k läst
C
carlssoni: Du bör tänka på bl.a. följande saker: Entreprenadgränserna (vad gäller åtagandet) med entreprenörerna måste vara tydliga så det inte uppstår diskussion om vem som skall göra vad. Detta är också viktigt med tanke på ansvaret och garantierna för arbetet. Delar du upp det så blir det inte någon totalentreprenad. Har Du en enda entreprenör (hustillverkaren) så kan ingen skylla på
1 svar · 1,3k läst
F
Fredde78: Dem är bra på att betalt, vi ville byta ut älgörat mot ett allmogevapen (eller vad det nu heter), det kostade pengar, tycker jag är konstigt, det är ju reklam för deras hustyp....
4 svar · 1,3k läst
R
Rodge68: Jag prutar överallt. T.ex. om jag hittar något på Konsum som jag vill köpa och det har något märke eller annat skönhetsfel så är det bara att fråga. Oftast får man 10% direkt. Siba prutar jag på. De kan ofta lämna 5-10% rabatt i annat fall säger du bara att då köper jag från www.technikdirekt.de. Så skäms inte för att fråga du kan bara få nej och då kan du som konsument
17 svar · 5,1k läst
H
Helena2140: Skall bygga ett 1,5 plans hus Björken med Hjältevadshus och har sett att man kan välja till halvvalmat tak som tillval. Har någon erfarenhet av detta, hur mycket påverkar det ytan på öv? Kan även välja att bara få öv isolerad och själv göra arbetet. Hur ekonomiskt är detta att själv anlita hantverkare jämför med hjältevads kostnad på ca 300´. Erarenheter? Helena
0 svar · 2,7k läst
M
Mulan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1098788993;start=0]Övrigt[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 3,4k läst
M
muppen: Ok, jag har skickat in en offertansökan på ett gragae, har inte hört av dem än Väntar... 8)
4 svar · 3,1k läst
S
sollentuna: Vi håller på med glespanelen (innertaksläkten) innan vi sätter pannorna. Byggkillen tyckte det var bäst,´eftersom vi har ryggåstak, att vi "band ihop" takstolarna innan vi la på takpannorna. Och innan vi kunde lägga glespanel var vi tvungen regla upp de bärande innerväggarna på nedervåningen (levererades ej av huskillen) så vi kunde lägga ut spånskivor på mellanbjälklaget.
4 svar · 1,6k läst
A
Aja: oj, 4000 var ett bra pris, när vi kollade runt och ville göra samma sak(har bott i Torgrim sedan maj) var det andra priser på tapeten. Dessutom påstods det att vi måste ha en järnbalk för att det skulle vara säkert. En träbalk hade ju varit betydligt snyggare!! Annars vill jag bara säga att vi trivs otroligt bra, inte en dag har vi ångrat att vi tog det större huset!! /aja
6 svar · 2,9k läst
S
SpinOff: [citat] Detta stämmer antagligen oftast, pga av att både grund- och takkostnader blir större för ett 1-planshus. Däremot är detta kanske inte alltid sant. Om man t ex ställer vissa typer av lösvirkeshus mot varandra skulle den högre bygghöjden för ett 1.5/2-planshus kunna innebära att byggkostnaden skenar iväg och det därför blir dyrare än ett motsvarande 1-planshus. :P
5 svar · 9,8k läst
K
Kaugan: Vi har varit i kontakt med Götenehus för diskussion (endast över telefon och fick ganska dålig service) och därefter Sävsjö som vi nu har köpt tomt genom. Vi väntar just nu på det ritade huset som de jobbar på...hoppas det blir bra. Om man känner att det verkar bra med en hustillverkare så tror jag inte att det hjälper att man jagar runt bland en massa andra för sakens skull. Gå
1 svar · 733 läst
C
Cribo: Erfarenheter från säljarna i Linköping? (Klasse har tidigare höjt ett varningens finger). Någon som har erfarenhet, synpunkter?
0 svar · 983 läst
C
Cribo: Verkar som om Anebyhus har bytt ut sin huskollektion rätt nyligen? Någon som har erfarenhet av Plattåvägen, Traststigen eller Alpvägen?
0 svar · 1,1k läst
B
Bohman: vi kommer bygga det stora på 33 kvm och det går loss på 120 000 med plattan å så för vi upp det själv + 5000 för en dörr i förrådet ett garage på 20kvm kostar 109 000 monterad å klart vi är inne på det oxå å sedan föra upp ett billigare friggebod av nåt slag för upp till10-11 kvm får man ju utan bygglov ( tror jag) mvh Annika
29 svar · 2,8k läst
L
LasseW: NEJ, det är inte tillåtet av hustillverkare eller säljare att lägga in partisk information i forumet! Jag jobbar själv i branchen och är inte inne skriver några inlägg eller försöker påverka er i beslutet. Däremot är det intressant att läsa allt ni skriver och ta till sig som säljare. Den person ni undrar över började jobba hus tillverkaren efter sitt köp. Lycka till mer era
32 svar · 4,5k läst
P
Ploppan: Vi fick uppgift på 1 220 000:- NF i förra veckan (Lkpg) för Duvhöken.
5 svar · 1,8k läst
B
brix: Ok, men om det nu är "All yta där takhöjden är över 1,90 m + 0,6 meter utåt/mot takhöjd under 1,90 m" så beror det ju på hur hög ytterväggen är. Beräkningen (1,9 - 0,6 vid 45 grader) stämmer ju bara om taket börjar nere vid golvet. Om väggen till exempel är som lägst 1.20 meter och vinkeln är 45 grader så är det 70 cm längs golvet vinkelrät ut från väggen som taket har
5 svar · 1,4k läst
S
Strixx: Jag kommer (förhoppningsvis) att bygga ett Rörvikshus. Jag och min sambo har köpt tomt av dom, och har skrivit ett köpeavtal på ett hus av typen Villa Sten... :) I början var allt frid och fröjd. Men sedan blev det strul med säljaren, och tillsist fick vi ta allt med Rörvikshus själva. Vi har blivit lurade på rätt mycket av säljaren, det bästa är att jag har alla brutna löften
5 svar · 3,9k läst
L
lassemajja: Hej. Vi håller på och planerar vårt fritidshusbygge som startar till våren. Drömmen är att få riktigt grova fina trägolv till huset. Men eftersom det är så pass dyrt så får vi nog hoppa över detta. Men en tanke slog mig att man möjligtvis kan använda lite av den skog som finns på tomten till att göra golvplank. Är detta möjligt? Någon som har gjort detta eller någon som har
0 svar · 2,2k läst
M
Mia_D: Vill gärna tillägga att vi själva köpt till hörnbadkar, handdukstorkar och andra badrumsskåp till duschrummet, annan duschstång och duschmunstycke (en sk "regndusch") samt köksblandare, eftersom vi fick det vi ville ha då OCH till ett bättre pris än genom H-vad. Vill med det få sagt att det tillkommer en hel del i kostnad för vår del för att få huset komplett. Trots det tycker vi
10 svar · 2,1k läst
H
HPL204: Jag ber om ursäkt! Boro som Boro ;D
3 svar · 1,4k läst
P
Ploppan: Håller med mickesgw - har fått för mig att Falken-serien är LB's flaggskepp.
2 svar · 1,3k läst
M
Re:
Mady: vilket hus bygger du? Eller vad för slgas hus om du ritat själv? Vi är inne på Bra-hus. deras minus tycker jag är att de är faslaigt dyra på tillval. Håller man der basic är priset ganska bra men vid ändringar så skenar det iväg. vad upplever du?
1 svar · 739 läst
C
carlsson_pa_taket: Vi hade "så gott som" en tomt i svärtinge,men nu när vi i dagarna sålt vårt hus för att "ta tag i husbyggarplanerna" så var den såld.....vel vel vel... men vi hade ett hus på en andelstomt och det kändes lite osäkert att bli av med , trodde vi.....! ack så fel vi hade, 98 familjer kom och budgivningen kom igång! ;D så nu är det sålt (vi bor fortfarande kvar,letar hyreslägenhet
2 svar · 4,2k läst
L
lnu: Ja så är det ploppan, jag blandade ihop dem.
15 svar · 1,1k läst
N
niklasl: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=arkitekt;action=display;num=1098281091;start=0]Arkitektritat[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,7k läst
K
koffan: Det gick åt ca 500 ton så vi fick betala 40 000 extra för mtrl och 20 000 extra till grävmaskinisten. Anledningen till att det gick åt så mycket var att tjälen var djup på vissa ställen.
3 svar · 1,6k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: [citat] Tack! Man måste tänka så om man ska stå ut med 3,2 miljoner i lån... ;)
11 svar · 2,9k läst
B
booiboa: Hejsan vänner! Besökte Hus & Hem-mässan i Älvsjö och tittade runt efter hus. Tyckte att RIKO-hus kändes helt rätt med sitt miljöperspektiv och framförallt en mycket trevlig säljare. (Gör mycket, eller hur?) Då jag har en tomt och det finns representation för RIKO i Värmland så känns det som ett bra val, men efter ha skummat runt på forumet här så känns det säkrast att
0 svar · 1,1k läst
P
Ploppan: [citat] Fick själv goda vibbar från Smålandshus' reprensentant. För vår del faller det troligen p.g.a. att vi helst vill ha platta på mark. F.ö. har jag fått feedback + ursäkt telefonledes från Vimmerbyhus för att det har dragit ut på tiden innan de svarar (se längre upp i tråden). Väntar på att deras kalkyler ska dyka upp i brevlådan. :)
15 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.