U
UvS: Hej Detta är även mitt första inlägg i detta forum. I senaste numret av Plaza interiör har de omdömen från arkitekt och husköpare om 15 olika husfabriker i olika stil och olika prisklass. Ganska kul och intressant läsning om vad man får för pengarna, olika stil på husen och utgångsstandard.
2 svar · 2,2k läst
A
Alter_ego: Hei! Vet inte vilka tillverkare som är villiga att bygga i Norge, men titta på följande länk: http://www.byggahus.se/lankguide/#3 Antar att det lättaste är att gå in på hemsidorna och se om det står något om bygge utanför Sverige (alternativt kontakta de tillverkare som verkar intressanta). Lycka till Alter ego
1 svar · 2,4k läst
C
carlssoni: Om man köper monteringsfärdigt trähusmaterial av en leverantör som också utför ett begränsat arbete i form av att resa själva stommen kan detta köp göras med konsumentköplagen som grund. Då gäller inte entreprenadbestämmelserna. Men de säkraste och bästa för konsumenten är att åtagandet ses som en entreprenad och utförs enligt konsumenttjänstlagen och ABS 05. Vilket
13 svar · 8,8k läst
B
Betongkeps: Var och kollade Lyckan som passar oss perfekt, glömde tyvärr att kolla pris på Harmoni eftersom det blev många frågor på Lyckan, med vinkel.
5 svar · 1,7k läst
L
larsg: Från 14000 per kvadratmeter och uppåt beroende på tillval.
4 svar · 1,7k läst
B
byggimpert: Du kan välja något som kallas "comfort"värme i badrummet men det är ju inte vad man i dagligt tal menar med golvvärme. Ä-hus som fabrikant levererar inte hus med färdiginredda övervåningar, dock verkar många säljare runt om i landet ha antingen egen firma eller samarbete med annan firma som isf. kan åta sig arbetet MEN det är inget som utförs av Ä-hus, dvs du bör i förekommande
1 svar · 2,4k läst
Ella
Ella: Vi har också kennel! Men vi har också tre småbarn, så det blir de som får styra hur huset som vi bygger kommer att se ut 8). Men en sak som jag har drömt om är en hunddusch och "skötselhörna" i groventrén. Men det är klart att det är ju stor skillnad på behoven om man till exempel har en trimras eller om man har brukshundar! En annan sak jag funderar på är om 1½-planshus är
1 svar · 698 läst
J
Jo: Vi fick tomten som vi köpte via Sidensjöhus och ett entreprenadkontrakt som innehöll allt annat (VA, bygglovskostnader, rivning av en gammal sommarstuga, en skaftväg som vi skulle stå för till 20%, grund, markarbeten, byggel, byggcontainer, kvalitetsansvarig (eller det kanske det var på det andra kontraktet - jag minns inte), grovplanering 4 m ut från huset. Jag kan ha glömt något). Vi
5 svar · 1,1k läst
M
Mickelin: Hej! Vi skall oxå bygga hästgård. Just för tillfället är vi mest intresserade av Vårgårdahus och Team Fiskarhedenvillan. Vekar vara bra och billiga hus! Behövs när man skall bygga stall! ;D Vad för stall skall ni ha? Vi skall bygga i Lättklinkerbetong, har fått offert på det men skall utveckla det mer! Hör gärna av dej så kan vi utbyta erfarenheter! Mvh Mickelin
4 svar · 3,7k läst
S
sofia_k: Bygger (precis som du kanske sett) med Myresjö i Malmö. Mkt bra att ha att göra med och alltid rak information. Lycka till!
3 svar · 3,3k läst
F
Findus: Det är väl jättebra att dom säger ifrån att dom inte har tid? Annars är normalförfarandet i byggbranschen att roffa åt sig alla jobb man kan och sen får det lösa sig bäst det kan. Jag önskar att dom konsulter och entreprenörer jag handlar upp kunde vara så ärliga.
3 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: [citat] :o Du menar att flytta källaren? ??? Det anser jag vara orealistiskt. Om det överhuvud taget skulle vara möjligt, så blir kostnaderna enorma. ;)
3 svar · 3,3k läst
B
Bosse2: Nej inte i Västerås, men väl i närheten. Jag har byggt 3 hus åt vår familj, och några har jag varit med och byggt åt bekanta. Goda råd skall du inhämta i första hand hos byggnadsnämnden, du kan lita på dom. A-hus som jag bygger nu är helt OK! med mycket komplett leverans, Borohus som jag byggt tidigare har lika komplett leverans som A-hus. Ta även en titt på Faluhus och så ett
2 svar · 2,0k läst
hajo
hajo: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1100161728 :)
0 svar · 1,5k läst
H
HPL204: ;D ;D ;D Nu har vi bestämt oss, det blir ett Vipan. Nu är det "bara att " gå till banken med mössan i handen och höra vad dom har att säga... ??? Jag har en fråga till forumet: Vi tänker bygga stommonterat och ta in en snickare per timme som med hjälp av mig (jag kommer att ta tjänstledigt 50% från mitt jobb) kommer att färdigställa huset. Det blir delade entreprenader på detta
16 svar · 5,0k läst
6
6543: Hej! Är det någon som har byggt 2 plans huset SVALAN? Eller vet ett pris på stommonterat?
0 svar · 714 läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi rekomenderar givetvis Villa Varm. ;) www.villavarm.se
6 svar · 3,9k läst
L
Lycke: Vi har också byggt med Borohus (f.d. Team Boro) i Mjöbäck och har mest gott att säga om dem. Snickarna var förträffliga hantverkare som verkligen kunde sin sak. Tror de var inlånade från någon annan landsända (lät lite småländskt och halländskt på samma gång). Det enda vi var missnöjda med var deras elektriker som bucklat till två av elementen, inte installerat ringklockan och
12 svar · 5,3k läst
J
Jerker: Tror vi började på ca 10,900kr/kvm nyckelfärdigt inklusive allt (ej tomtkostnad) för ett 1 3/4 -plans hus utan vinklar eller takkupor (likt det på framsidan av deras katalog) när vi la ner dem som leverantör så var vi uppe på 12,100 kr/kvm för samma hus och samma spec som för första kalkylen. Sen kan väl tilläggas att vi har pratat med en del som varit helnöjda med Bollebygdshus
3 svar · 1,8k läst
H
Hawken: Hejsan, Vi var i kontakt med Sthlms kontoret och säljaren där tyckte vi var bra. Han verkade kunning och förklarade mycket för oss om material, byggteknik mm så vi lärde oss en hel del (låt vara att deras lösningar var bäst men det är väl ganska naturligt). Han gjorde också ett bra jobb med att titta på tomten komma med förslag till grund och också visa på tomten med
16 svar · 3,8k läst
A
Aiyamornie: P.S Tror att fornminneslagen mest skyddar vrak och saker i marken... Är till för att folk inte ska stjäla värdefulla prylar (läs:fornlämningar) D.S
10 svar · 10,3k läst
M
mjau: Jag tror att det är gammla Borohus, de gick i konk. och Kvalitetshus är i deras gammla lokaler.
3 svar · 2,9k läst
B
Birgir: Hej husföretaget skall ha med kranen och byggnadsställningen i sin offert. Det är ju deras hus som skall monteras och vem skall då kunna beräkna dessa kostnader bättre? Färdigmonterad är färdigmonterad inkl. alla kostnader. mvh Birgir
2 svar · 2,8k läst
C
Crille: Hej, Har gjort allt själv invändigt i ett Myresjö Harmoni. Har fört dagbok och det har gått åt ca 1700h för inävndigt jobb exkl el & VVS, men inkl kakling, målning samt kök. Har dock en del lister kvar!!! :P Gjorde detta med hjälp av farsan samt svärfar feb-jul-04. 2 veckors semster resten helger och kvällar. Lycka till! Mvh / Crille
2 svar · 3,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Nej men jag känner till dem. Har diskuterat husbygge ett tag med dem. De har byggt 6 hus i Tåby utanför Norrköping. Ta kontakt med någon av de husägarna för referens. Annars tror jag de håller på i Åselstad.
1 svar · 1,2k läst
E
experten: Esox.......du missuppfattar nog lite av min poäng. En entreprenör som medvetet tar en backaffär är antingen dum eller i skriande behov av arbete. Däremot förhåller det sig så att många entreprenörer många gånger litar på muntliga uppgifter. Detta gör att de emellanåt inser under pågoende entreprenad att jobbet inte går ihop. När detta går upp för dem försvinner arbetslusten.
5 svar · 791 läst
B
Beemer: Ja, vi har funderat och tittat på hus, lägenheter och radhus i ett år kanske. Bokade upp oss på att bo i Tullinge trädgårdsstad, sen insåg vi att det blev liknande månadskostnad om vi byggde nytt eget. Ca 2000 kr dyrare per månad med huset. Nu blir det inga semestrar på länge, men vi har ju en härlig tomt istället för oss och vårt barn och vänner att umgås på. Skönt att komma
4 svar · 3,3k läst
J
jorgenwanman: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105643328;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,2k läst
T
torparnorpan: Beror väl lite på hur noga man räknar innan och hur man planerar? Vet man exakt vad som krävs och vad alla avgifter blir så behöver inte kalkylen innan spricka.Säger inte att det är lätt men jag tror definitivt att det går. Vi kommer definitivt att klara oss under två mkr och det är ett par mil utanför stockholm så visst går det.Allt beror på tomtpris, markförhållanden,egen
12 svar · 2,9k läst
J
jonwal: http://www.ottsjonssnickeri.com/ har mycket bra priser. men du måste komma med egen ritning/skiss. de levererar huset tätt eller vad det nu kallas (takpapp och fönster och dörrar på plats) samt bärande väggar på plats /Jonas
3 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.