Hustillverkare
Thrill: Det blir en villa vid namn Nora... 181 kvadrat med Manzard tak.... MEN det verkar som vi har fått en minipåve till byggingenjör som tvekar till att godkänna manzard taket som ett sadeltak (trots att alla andra säger att det ÄR ett brytet sadeltak). Går det inte igenom så kanske det blir med förlängt väggliv eller eventuellt ett tvåvåningshus med samma planlösning som vi har ritat.
fatboy3: Pengarna kommer nog att räcka. Byggde själv ett Fiskarhedenhus(sidensvansen) det skulle kosta 1,4 milj. nyckelfärdigt, 604000 i lösvirke. Tror att deras populäraste modell heter Hägern ca 160 kvm på 2-plan och om jag inte minns helt fel så var det huset något billigare än vårat. Lycka till
fatboy3: Jag byggde ett Fiskarhedenhus (sidensvans) sommaren -03 och är överlag väldigt nöjd med dom. Naturligtvis så är det mycket som ska klaffa så visst strul för man nog acceptera, det kommer man nog aldrig ifrån. Som byggherre så kan man ju inte lämna allt ansvar på andra så lite får man nog vara med t.ex att utlovade leveranser verkligen dyker upp och på utsatt tid. Men som sagt
Benny044: [citat] Bra inlägg! Tyckte det lät för bra, och mig veterligen så finns det väl inga garage i den storleken....om man inte bygger ett enplanshus utan innanmäte... ;D ;D ;D
kornstad: Var noga med att läsa igenom allt så att allt stämmer med tapeter, tillval mm. Annars är det nog inte så mycket att tänka på. ???
Stoffe_byggare: Götenehus är bra på det sättet att trivs man inte med sin säljare kan man kontakta HK, och få hjälp där. Vi behövde absoult inte det, men jag hört om någon säljare som inte varit så lyckad. Mvh
OlaS: menade exakt som du hade gjort på din ritning. Skulle bara flytta sovrumsdörren mer mot toans dörr så det blir lättare att möblera allrummet.
Walter: Vi har nyligen byggt (inflyttad 28/10-04) med Willa Nordic i Ängelholm. Våra erfarenheter av deras Helsingborgskontor är mycket goda.
emma_82: Tänkte höra om någon har byggt lbhus Sparvhöken? Och hur mycket det kostade? Lb-hus gör reklam om att Sveriges billigaste hus med totaletreprenad.
JennieoDaniel: Vi har byggt ett Dalby 2 precis och vi är jätte nöjda med huset och planlösningen. Dock har vi haft andra problem med saker och ting i huset men nu börjar det så smått att ordna upp sig. Säger bara en sak var noga med vad det är ni beställer och ta skriftligt på allt. Allt för att undvika onödigt strul som vi har haft. 2 månader efter inflytt och fortfarande är inte huset helt
FamFriden: jaja nu har jag lite mer kött på benen den här gången. tusen tack :D ;D :D
carlssoni: Några veckor efter det att kontraktet är tecknat får Du bygglovsritningar och kan söka bygglov. Att få bygglovet godkänt kan ta allt från en till flera månader. Är det några frågetecken med miljön och behandling i länsstyrelsen kan detta försena väsentligt. Även uppförandet av en anläggning som pumphus, både om den är kommunal eller ni tre gör den gemensamt, kan försena.
Gabba: Hej Jag känner endast till ett Sköna Hus och det är en hustillverkare i Västergötland. Vi har byggt ett SH i Linköping och är mycket nöjda. Själva husleveransen var helt i sin ordning. Man fick vad man beställde och SH var ofta väldigt smidiga. Att tänka på är om man som vi designade huset själv, gärna vill ha proffesionell hjälp av leverantörens arkitekt men det hade de ingen
juliaroberts: Vi har också skrivit på papperet men vi fick veta att så länge som vi inte skickat in en nybyggnadskarta till Älvsbyhus så har de heller inte lagt ner några kostnader på oss. (för ritningar, bygglovshandlingar...) Därför skulle vi inte behöva betala de 10000 kronorna om vi ångrar oss. Vet inte om alla säljare gör så men det kan ju vara värt att kolla. Sen undrar jag vilka tillval
moc: Hej igen Är det ingen som byggt med Flexivillan som kan dela med sig erfarenheter. Carina
Fredde78: ja just det, :) hörde om det där av en annan som bodde i området..
asacajander: Hej Det låter mycket intressant och amj och jag vill gärna veta mer. Hur stort är huset ni byggde? Vilken husleverantör föll ni för i slutänden?
caecilia: Hej! Vi funderar på att bygga ett betonghus i Skåne och har fått rekommenderat Linden villan. Någon som vet mer om dem och om man kan få endast stomrest. Och vad ca priset ligger på kvadratmetern? Kanske kan någon rekommendera något annat företag som bygger betonghus och troligtvis gäller det bara stomrest. Cäcilia
magnuscj: Hejsan Vi bygger ett Ärlan 38. En och en halvplans. Vi har inte gjort någon ändring. En takkupa har vi valt till. Det finns en ändring som vi har blivit föreslagna vilket gjorde köket större på bekostnad av ett litet rum. Vi vill dock ha några mindre rum så vi lät ritningen vara orörd.
Anna74: Hej alla ni som byggt med Myresjöhus. Önskar synpunkter på vad ni har tyckt varit bra respektive dåligt med att bygga med dem i avseende vad gäller kvalitet på själva huset, standard (kök, golv, fönster etc) samt kalkyl vs verklighet. Är det något specifikt man bör tänka på innan man skriver på, något som ni ångrar att ni inte tänkte på?
Pete_R: När jag jämförde priser mellan svenska (trivselhus,eksjöhus,sävsjö trähus,mjöbacksvillan och rörvikshus) och finska leverantörer av byggsatser(jukkatalo,kastelli,teematalot,lappli,herrala-talot och polar house) så kom jag fram till rätt snabbt att det var mer ekonomiskt för mig som snickrar själv ihopp mitt hus,att köpa byggsatsen från Finland,därför åkte alla de svenska
ok: Någon som har byggt med Villa Öresund i helsingborg och vill dela med sig erfarenheter av det?Bra eller dåligt?
Kingen: Vet någon om det finns någon hustillverkare som har Varma Glas i sitt sortiement? Har läst att det ska förhindra kallras och kondens problem och att man kan ta bort radiatorer och konvektorgravar framför glasytorna. Någon som har erfarenhet?
KlasL: [citat] Det verkar som återförsäljarna arbetar väldigt olika i landet. Vi här nere i södra Skåne har valmöjligheter som jag skrev i tidigare inlägg. Vi fick en rekomedation av vår säljare vad det gällde entreprenör och kvalitetsansvarig, men eftersom denne entreprenör som vår säljare rekomendera har byggt Eksjöhus i 21 år så tvekade vi inte. Jag tycker att denna tråd har