Hustillverkare
kalleanka70: Va? Finns det fler företag än Eksjöhus som gör fel? ;) Klart det gör och några fall är nämnda ovan. Likaså finns det flera tusen nöjda husägare runt om i Sverige. Man ska inte vara rädd för att bygga hus, bara jäkligt uppmärksam.
entitan: Hej! Om ni letar efter prisvärda hus så kan vi rekommendera Team Fiskarhedens hus. Det är lösvirkeshus (som inte tar stryk vid transporten) som ni kan bestämma helt hur mycket ni vill göra själva. Vi är precis på gång att beställa ett Entitan, 1 3/4 plan. Vi ska ha det stommonterat för att göra resten själva. Husen känns påkostade och har väldigt stora valmöjligheter inom ramen
sofia_k: kolla upp vad totalkostnaden blir för allt "meck" med att få in din önskan om vattenburen golvvärme, till slut så kanske du är uppe i samma pris hos en tillverkare som redan har det i grundutförandet och där du kanske hittar ett hus som passar er smak. Köper ni tomten genom Ä-hus osså? :)
Betongkeps: Ok, jag hade nog en lite för optimistisk tidsuppfattning vad gäller bygge med platta, tack för nyttig info.
Verran: Är det någon som har byggt Västangården (planlösn 1) eller Almen här på forumet? Har ni både positiva och negativa omdömmen om dessa hus så blir vi glada. //Verran
ylven: Vi var och tittade på samma hus för ett tag sedan. Måste säga att jag blev positivt överraskad av Smålandsvillan, det var betydligt bättre än jag hade väntat mig! Ett trevligt hus! Men det är inte särskilt billigt! Vi var senare samma dag och tittade på Ekängen 3 (visningshuset i just Ekängen) och tyckte ännu bättre om det! Dels är det större (ca 20 kvm) och har bättre
Jesca_j: Vi bygger med VillaVarm, är det något speciellt ni undrar över?
kalleanka70: Bra val tror jag. Inte mycket negativt som jag hört om Götenehus!
mary_2: hej jag är lite nyfiken på vad ni fått betala för stommen?
Verran: Vart ska ni bygga för någonstans? Vi ska bygga hus i Blekinges skärgård. Ja priset var en överaskning ska själv ta och ringa en försäljare i morgon för att få med kött på benen. //Verran
sanne78: bättre att du frågar din säljare om den infon.. och enklast.
sanne78: då ska man köra med Wirsbo-combiPEX för ett bra resultat.. vad jag förstår.. verkar vara en bra lösning för en vettig installation.. ett enkelsystem på 4 radiatorer. o sen tillbaks ner med slangen igen..
advokaten: [citat] Boken "Villabyggarna" med ISBN 9179882358 tar bl a upp de känslomässiga aspekterna som du känner inför ett av de största beslut en privatperson kan fatta. En annan bok är "Villabygget", av Hans-Gunnar Samuelsson och Lotta Åberg, ISBN 917333040X som går in mer på de praktiska detaljerna. Det är väl inte fel att vara välinformerad innan man gör något förhastat. Med bättre
tjader: [citat] Att säljaren inte är intresserad av att ni bygger i egen regi förfaller rätt självklart, han missar tillägg och procent på entreprenaden. Vad gäller försäkringar,garantier etc. Allt detta kan man ordna på egen hand dels har du garanti och byggfelsförsäkring på hussatsen och stomresning vilket är viktigt. Vi lade ner ca 6mån för planering och upphandling/inköp och ca 2,5
letsirC: Hej ! jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köpa hus i östeuropa och sedan bygga det i sverige?
LSUB: Hej. Har strul med bygglovet då byggfirmans arkitekt hellre målar oljetavlor än raka linjer och att paragraf-ryttaren på kommun är helt obstinat .... slut med surningen :'( Mitt råd vid bygglovsansökan är att kontakta kommunen, innan ni bygger eller funderar på att bygga alls, och få tag på deras anvisningar hur en ritning ska se ut. Med redan godkända ritningar, dvs få ett facit.
Linus: Ta kontakt med en kille som heter Leiff Bringenholm på telefon dagtid 0706-180695 Suverän med papper o dyl.
Gromit: Är det någon som byggt ett prefabhus och ställt det på en annan grund än rekommenderad standardgrund? Har någon t.ex. dragit av kostnaden för standardgrund i ett Älvsbyhus och gjort egen grund, t.ex. källare? Har funderat lite på att bygga 1.5plans prefab, men bygga egen källare att ställa den på.
Immobil: [citat] Visst kan du det men kolla först med honom/henne vad det kommer att kosta. ;)
unigas: Antar att det funkar liknande som det gjorde för oss (vi har nyligen byggt ett Modulenthus) och det vi valde att göra var att beställa bjälklag osv reglat för kakel men att de satte dit matta och tapet sålänge eftersom avdraget var minimalt för att inte få mer än gips på väggarna. Då kan vi kakla nästa gång det är dags att göra något åt badrummet istället. //Markus
Bokholmen: Värderingar hit och dit, det är marknaden som styr priset även värderingen. Läget och intrycket har ofta stor betydelse, i många fall spelar nog inte fabrikatet så stor roll..... :o
hempularen: Men är köpeavtalet för tomten villkorat med ert köp av hus? Och när får ni lagfart?
sandhall: Har beställt katalog, två gånger (första gången 10:e januari) men har inte fått någon. Så jag antar att de inte är så intresserade av att sälja. :-/ Då har jag ändå tomt. Brukar sätta fart på de flesta husförsäljare. Kommer i vilket fall som helst inte anlita dem. Kan de inte ens bemöda sig med att skicka en katalog så vill jag inte ens veta hur de är att ha att göra med
peddap: som standardtillval skall även centraldammsugare, förlängt v-rum, hörnbadkar, tjockare isolering mm komma ....även om man kunde ordna detta på annat sätt innan....
mats99: Hej, Jag undrar om det är någon som har byggt/bygger Aria i uppsala/stockholms området. Har även önskemål om några alternativa planlösningar. Mvh Mats
carlsson_pa_taket: Hej! Någon som har byggt fiskarhedenvillans spoven?? Är jättesugen på det huset,har pratat med dom ett par gånger nu inom ett par veckor, men dom verkar ha mycket att göra för jag har ännu inte fått offert efter ca 3-4 veckor... Är det någon som har bilder på det, man är ju himla sugen på att se huset "live"... ::)