Severus
Severus: Vi ska bygga ett Myresjöhus, modell Villa Garbo. Undrar lite om det finns någon här som byggt just den modellen och har nåt att berätta för mig om det. Bra eller dåligt, eller nåt vi ska tänka på.
0 svar · 2,2k läst
U
underhill: Kolla på den här länken. Där finns två alternativ till hur man kan lösa "kaminfrågan" http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1100768440
1 svar · 946 läst
B
ByggBerra: Hej Hopp! Funderar på att slå till på ett "Tranan" från Fiskarhedenvillan. Jag har sett ett par trådar som gett synpunkter på företaget. Många påstår att det inte ingår lika mycket i materialsatsen som hos andra husföretag. Det skulle därför vara mycket intressant att få kontakt med någon som byggt ett Tranan och som vet vad slutsumman hamnade på, summasumarum. Gärna lite fina
0 svar · 3,4k läst
B
byggimpert: [citat] Hmm.... såvitt jag förstår så måste du isf. ta upp golvspånet och proppa/plugga avloppsröret sas. under golvnivå, det går säkert men blir ju betydligt besvärligare och dessutom kan du inte heller lika lätt ångra dig i framtiden (fast det hade du kanske inte tänkt ;)) MVH/Christina.
3 svar · 2,0k läst
E
Evangeline: Vi tänkte ta en egen besiktingsman till 2-års besiktingen. Den slutbesiktning som Ä-hus skall göra nästa vecka låter vi dem göra.
7 svar · 2,1k läst
C
carle: Gött att det är några här som har positiva saker att skriva om Rörvikshus. Mam har blivit lite nervös på sistone...Ligger i slutförhandlingar om ett arkitektritat hus från Rörvikshus. Pust ;)
5 svar · 2,7k läst
ylven
ylven: I priset nyckelfärdigt anges ofta vad huset kostar om man så att säga "hänger upp det i luften, men med grund". Dvs inga kostander för tomt, anslutningar, byggel mm. Det går ju inte att jämföra huspriser öht om man lägger in de lokala faktorerna! Nu vet jag dock inte om den uppgiften 1,9 som stod i den andra tråden avsåg med eller utan tomt mm.
3 svar · 2,1k läst
S
stema: Skortsenen gav oss en hel del huvudbry på Pärlugglan. Vi har på inrådan av byggnadskontoret valt att placera kommande braskamin mot den vägg som är längst bort från 1,5-plansdelen. Genom detta ställde kommunen inga krav på skorstenshöjden. Resultatet blir en skorsten på 1 meter ovan tak (1-plansdelen).
35 svar · 4,3k läst
R
RoJ: Hej WinMan! Jag har skickat ett direktmeddelande till dig. Var osäker på allmänintresset av byggnationerna på Grenvägen... Mvh RoJ
29 svar · 12,6k läst
M
Mr_Freeze: Kolla med nostalgihus har köpt en stomme därifrån och för mig kommer de bli betydligt billigare än med andra firmor.
5 svar · 4,7k läst
F
FamFriden: vi har fått en offert på puts nertill, och priset blev då 144.000kr. Men vi är nog inne på att lägga till även på gavelspetsarna. Vi tycker oxå att det ser snyggast ut. ::)
12 svar · 1,4k läst
U
ulan: [citat] Du kan räkna med ca. 2-3 månader för bygglovet. Det blir nog längre handläggningstider ju närmare sommaren vi kommer...
4 svar · 2,9k läst
N
nybyggare_anna: Tack för ditt svar, många bra tips. Det där med kulan ska jag absolut testa. Ska ut till huset idag, tar med mig luppen :)
5 svar · 7,4k läst
J
Jo: Tyvärr ingen erfarenhet av priser... bara av Sidensjöhus. Vi bor i ett sedan januari. Kortfattat kan jag säga att fabriken och människor i fabriken är duktiga och proffsiga. Huset vårt är jätte vackert och vi trivs som bara den. Det struliga har varit att ingen har kännt riktigt ansvar och vi har fått driva massor av saker själva för att Sidensjöhus inte har någon egen
2 svar · 1,1k läst
M
muppen: tydligen inte.. :D
0 svar · 886 läst
M
B
Bohman: [citat] Våran budget tålde inte att välja klinkers i köket oxå mest för att då ville man ha golvvärme oxå Känns som om vi nog får leva på vatten å bröd första året, men det är det värt ;)
10 svar · 1,9k läst
J
joakim99: Tja golvet i sovrummet har bångnat en aning, så tidigare ägare har fått stagat upp i källaren. Så nu har jag två små hobbyrum istället för ett stort..:-)
9 svar · 5,8k läst
O
ostni: Vi har skrivit men inte fått svar, både mejl och vanlig post. När jag ringde och frågade varför dom inte lämnat något svar så svarade hon att dom inte hade fått någon post. När jag stod på mig och lämnade ett datum på när brevet var skickat (3 veckor innan) så skulle hon (A) leta efter det. Det tog 10 sekunder ,så hade hon hittat det. Hon sa att dom hade en gemensam hög med post
9 svar · 2,2k läst
K
kornstad: [citat] Att förbereda för en eldstad är inte fel. Blir väldigt enkelt för den som ska installera eldstaden sedan. Smaken är ju som baken. Men jag tycker de har misslyckats lite med sortimentet på braskaminer. [citat] Tycker jag är helt rätt. Det är en sådan sak som är ganska enkel att fixa till efter hand. Är det dessutom förberett från husfirman, så blir det ännu enklare. Det
22 svar · 3,8k läst
A
Alter_ego: Några trådar som diskuterat sävsjö: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1105945437 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1100875408;start=16#16 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1087978650;start=10#10
1 svar · 2,0k läst
B
Bokholmen: snickarfärdig tror jag...
11 svar · 2,6k läst
K
kornstad: [citat] Helt rätt. Mycket bra skrivet. Det är faktiskt detaljerna som gör det. Det behövs ofta väldigt lite för att göra en jättestor skillnad i utseende. Det gäller bara att hitta det där "lilla" för just ditt hus. Jag letar och funderar för fullt....
8 svar · 1,4k läst
N
nybyggare_anna: [citat] Aha, nu förstår jag lite bättre, tack. Skicka gärna fler bilder allt eftersom ni håller på. Ska bli kul att se badrummet när det är klart. /Anna
6 svar · 1,6k läst
H
hugoo: Hej, Vi kommer nog att bygga i Kalmar.. har blivit lite osäker på husmodell nu.. Det är svårt att välja.. // Magnus
4 svar · 2,4k läst
S
sanne78: kaklat badrum med golvärme ligger på 50´ ca om du inte ändrar något i layouten.. dvs toalettstolen på den plats som den kommer på osv.. börjar man ändra så rullar priset snabbt uppåt. då använde vi badkaret som ingick.. resten köpte vi och det var säljarens rek "killar" som gjorde jobbet .
2 svar · 1,8k läst
P
peddap: paso...berätta gärna lite mer om "ryktena" även om du kanske inte har så mkt kött på benen....
9 svar · 2,0k läst
D
Desdemona: Jag har bett vår säljare om referenser till "grundentreprenören" och fått 3 stycken som jag inte hunnit ringa ännu. Troligen är de positiva men man kan ju ändå få tips om sånt som de skulle gjort annorlunda eller inte varit helt nöjda med. Referenser är ju alltid ett spännande kapitel - jag jobbar mkt med rekrytering och det är verkligen förbluffande vilka usla refenser en del
2 svar · 3,4k läst
Ella
Ella: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1108320426;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,3k läst
S
Strixx: [citat] http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Juridik;action=display;num=1103257136 Det var föresten konstigt vad tyst mjon60 blev när jag frågade efter vem han var... :-X
16 svar · 7,6k läst
H
hugoo: Hej, Vi var och kikade på ett Tyr med de låga fönstren. Såna får det bli när/om vi bygger Ägir. Intressant att man kan ta bort väggen mellan "passagen" och rummet på 16 kvm! Mvh, Magnus & Sussi
11 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.