30 308 läst ·
108 svar
30k läst
108 svar
VARNING FÖR EKSJÖHUS!
Sida 1 av 8
Vi har köpt ett nyckelfärdigt Eksjöhus. Vi gjorde upp hela affären på Eksjöhus försäljningskontor och skrev ett avtal på materialsatsen från Eksjöhus och ett avtal med generalentreprenör som rekommenderades av Eksjöhus både muntligt och skriftligen. Även underentreprenörer kontrolleras enligt mail från Eksjöhus.
Säljaren framhöll hur säker affären var då Eksjöhus skulle stå för byggsamordning och även det 10-åriga konsumentskyddet på allt (en färdigställande- och en byggfelsförsäkring).
Slutbesiktning fick flyttas fram 2 veckor utan att förvarning om försening hade lämnats. Slutbesiktningen blev underkänd eftersom värme och vatten saknades i huset. Det var även ett 80-tal andra fel. Nästa besiktning blev godkänd trots att många fel återstod.
Vi har nu bott 3,5 månader i vårt oklara hus. Generalentreprenören har tyvärr åtgärdat få av de fel som upptäcktes. Dessutom återstår fel som är Eksjöhus ansvar. De skyller på att entreprenören ska ordna saken det börjar samlas upp byggmaterial i vårt hus som ingen tar ansvar för att sätta fast (ny diskbänk, ny fönsterbänk, nytt fönsterbleck, ny dörrkarm, osv).
För två månader sedan upptäckt vi själva att våra våtrum inte är utförda av auktoriserad plattsättare. Våra två badrum är inte färdiga och i dåligt skick! Vi tog reda på att Eksjöhus 10-åriga försäkring inte gäller. Eksjöhus ville inte hjälpa oss när vi hade frågor om detta och vi fick själva ringa upp GARBO. Vi har även känt oss tvungna att berätta för andra Eksjöhuskunder att deras våtrum gjorts av samma icke-auktoriserade plattsättare som våra så de har heller inget som helst 10-årigt försäkringsskydd för våtrummen. Eksjöhus tog inte på sig att informera berörda.
Tar Eksjöhus då något ansvar? De har enligt avtalen rätt att ta över när de vill. Svaret är blankt NEJ. Vi vill inte är svaret vi fått från Marknadschefen. Det är inte intressant för Eksjöhus säger han.
Jag har sett att Jarppan beskrivit sina problem med Eksjöhus på detta forum. Deras problem och våra är väldigt olika, men det som är samma är att det är Eksjöhus som inte tar ansvar under byggprocessen. De släpper sitt ansvar totalt på ett sätt som inget seriöst företag bör göra.
Säljaren framhöll hur säker affären var då Eksjöhus skulle stå för byggsamordning och även det 10-åriga konsumentskyddet på allt (en färdigställande- och en byggfelsförsäkring).
Slutbesiktning fick flyttas fram 2 veckor utan att förvarning om försening hade lämnats. Slutbesiktningen blev underkänd eftersom värme och vatten saknades i huset. Det var även ett 80-tal andra fel. Nästa besiktning blev godkänd trots att många fel återstod.
Vi har nu bott 3,5 månader i vårt oklara hus. Generalentreprenören har tyvärr åtgärdat få av de fel som upptäcktes. Dessutom återstår fel som är Eksjöhus ansvar. De skyller på att entreprenören ska ordna saken det börjar samlas upp byggmaterial i vårt hus som ingen tar ansvar för att sätta fast (ny diskbänk, ny fönsterbänk, nytt fönsterbleck, ny dörrkarm, osv).
För två månader sedan upptäckt vi själva att våra våtrum inte är utförda av auktoriserad plattsättare. Våra två badrum är inte färdiga och i dåligt skick! Vi tog reda på att Eksjöhus 10-åriga försäkring inte gäller. Eksjöhus ville inte hjälpa oss när vi hade frågor om detta och vi fick själva ringa upp GARBO. Vi har även känt oss tvungna att berätta för andra Eksjöhuskunder att deras våtrum gjorts av samma icke-auktoriserade plattsättare som våra så de har heller inget som helst 10-årigt försäkringsskydd för våtrummen. Eksjöhus tog inte på sig att informera berörda.
Tar Eksjöhus då något ansvar? De har enligt avtalen rätt att ta över när de vill. Svaret är blankt NEJ. Vi vill inte är svaret vi fått från Marknadschefen. Det är inte intressant för Eksjöhus säger han.
Jag har sett att Jarppan beskrivit sina problem med Eksjöhus på detta forum. Deras problem och våra är väldigt olika, men det som är samma är att det är Eksjöhus som inte tar ansvar under byggprocessen. De släpper sitt ansvar totalt på ett sätt som inget seriöst företag bör göra.
Vi sitter i samma båt styrd & byggt av Firman "Bluff & Båg AB"= Eksjöhus (tvi faan)Mastermind skrev:
Säg bara till så tar vi en gravöl ngn ;D
Mvh Jarppan
Mastermind. Det låter som att de flesta felen är orsakade av entreprenören. Ändå väljer ni att hänga ut Eksjöhus och nämner inte ens entreprenören vid namn. Är det inte entreprenören som ni i första hand borde varna för?
Jag har inte namngett entreprenören eftersom jag inte vet vad som klassas som otillåten uthängning av individer på det här forumet. Firman är liten och har ett namn som består av ägarens namn.
Hela affären gjordes upp hos Eksjöhus och såldes i paket. Vi fick välja på en enda rekommenderad entreprenör. Eksjöhus säljare presenterade affären som trygg eftersom 10 års konsumentskydd gavs av Eksjöhus. I precis alla andra affärer så kan man gå tillbaka till försäljningsstället i händelse av problem.
Vi är naturligtvis missnöjda med entreprenören, men det är förmodligen mer intressant för folk på detta forum hur Eksjöhus centralt uppträder vid problem än vad entreprenören heter, även om de är riktigt dåliga.
Hela affären gjordes upp hos Eksjöhus och såldes i paket. Vi fick välja på en enda rekommenderad entreprenör. Eksjöhus säljare presenterade affären som trygg eftersom 10 års konsumentskydd gavs av Eksjöhus. I precis alla andra affärer så kan man gå tillbaka till försäljningsstället i händelse av problem.
Vi är naturligtvis missnöjda med entreprenören, men det är förmodligen mer intressant för folk på detta forum hur Eksjöhus centralt uppträder vid problem än vad entreprenören heter, även om de är riktigt dåliga.
Vet inte om det finns några särskilda regler för det. Håller man sig bara till fakta ska det väl inte vara något problem. Tex om du publicerar besiktningsprotokollet här på forumet.Mastermind skrev:
Det är den man köpt av man ska vända sig till. Var själva försäljningen skedde spelar mindre roll.Hela affären gjordes upp hos Eksjöhus och såldes i paket. Vi fick välja på en enda rekommenderad entreprenör. Eksjöhus säljare presenterade affären som trygg eftersom 10 års konsumentskydd gavs av Eksjöhus. I precis alla andra affärer så kan man gå tillbaka till försäljningsstället i händelse av problem.
Jag tror att det som är mest intressant för forumet är att se till att andra inte hamnar i en situation där de känner sig tvingade att be hustillverkaren ta ansvar för entreprenörens arbete. Dvs att ingen anlitar entreprenörer som inte sköter sig.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Som sagt, häng ut entreprenören och inte Eksjöhus.
Jäklar, det här låter ju inte bra.
Sitter med prodkalkyl och köpeavtal på ett Eksjöhus Lyckan. Har fått samma info att generalentreprenören står för samordning och givetvis färdigställande av huset. Om man nu inte får hänga ut med namn, får man fråga stad alt. vilket län?
Sitter med prodkalkyl och köpeavtal på ett Eksjöhus Lyckan. Har fått samma info att generalentreprenören står för samordning och givetvis färdigställande av huset. Om man nu inte får hänga ut med namn, får man fråga stad alt. vilket län?
BAKGRUND:
- Eksjöhus försäljningskontor säljer allt i ett paket
- Eksjöhus säljare är auktoriserad
- Eksjöhus rekommenderar en enda generalentreprenör - skriftligen
- Eksjöhus skriver att de kvalitetskontrollerat entreprenör och underentreprenörer
- Eksjöhus står för byggsamordning
- Eksjöhus upprättar avtalen mellan oss inblandade parter
- Eksjöhus utlovar 10-årigt konsumentskydd för allt (material + entreprenad)
- Eksjöhus utlovar en 10-årig byggfelsförsäkring för allt (visar sig senare inte täcka våtrummen)
- Eksjöhus utlovar färdigställandeförsäkring
- I avtalen finns en klausul om att Eksjöhus när som helst kan ta över, även detta uppfattade vi som en utfästelse
ÄNDÅ: huset är 4 månader efter slutdatum inte klart.
Genast svarar ni att det är entreprenören som ska hängas ut och inte Eksjöhus. Eksjöhus ska alltså inte hängas ut.
Ursäkta mig, men hur har ni kunnat dra den slutsatsen av ovanstående? Ni måste besitta en djup kunskap om byggbranschen och om värdet av Eksjöhus löften (noll) som inte vi vanliga förstagångsbyggare har. Det ligger nära till hands att tro att ni själva är en del av branschen, kanske t.o.m. som säljare för ovan nämnda bolag...
Att syssla med ekonomisk rådgivning och rekommendationer i stora affärer är allvarliga saker.
- Eksjöhus försäljningskontor säljer allt i ett paket
- Eksjöhus säljare är auktoriserad
- Eksjöhus rekommenderar en enda generalentreprenör - skriftligen
- Eksjöhus skriver att de kvalitetskontrollerat entreprenör och underentreprenörer
- Eksjöhus står för byggsamordning
- Eksjöhus upprättar avtalen mellan oss inblandade parter
- Eksjöhus utlovar 10-årigt konsumentskydd för allt (material + entreprenad)
- Eksjöhus utlovar en 10-årig byggfelsförsäkring för allt (visar sig senare inte täcka våtrummen)
- Eksjöhus utlovar färdigställandeförsäkring
- I avtalen finns en klausul om att Eksjöhus när som helst kan ta över, även detta uppfattade vi som en utfästelse
ÄNDÅ: huset är 4 månader efter slutdatum inte klart.
Genast svarar ni att det är entreprenören som ska hängas ut och inte Eksjöhus. Eksjöhus ska alltså inte hängas ut.
Ursäkta mig, men hur har ni kunnat dra den slutsatsen av ovanstående? Ni måste besitta en djup kunskap om byggbranschen och om värdet av Eksjöhus löften (noll) som inte vi vanliga förstagångsbyggare har. Det ligger nära till hands att tro att ni själva är en del av branschen, kanske t.o.m. som säljare för ovan nämnda bolag...
Att syssla med ekonomisk rådgivning och rekommendationer i stora affärer är allvarliga saker.
Men du köper två paket. Ett som innehåller en del av husmaterialet och ett som innehåller byggarebetena.Mastermind skrev:
Sen finns det ingen som tvingar dig att välja den entreprenör som Eksjöhus föreslår.
Jag håller med att om hustillverkaren förordar en dålig entreprenör så kan de ha ett visst ansvar för att ställa till rätta med de problem som uppstår. Men då måste du som kund uttömt alla andra möjligtheter att lösa problemet med entreprenören först (till exempel hålla inne pengar tills allt är klart).
Finns det officiel auktorisering av hussäljare ???
Just det, och avtalet ingås då imellan dom två parterna. Stämna då det företag som har skrivit under på avtalet och brutit emot det.
Eksjöhus är återforsäljare av försäkring. Försäkringsbolaget vill inte hjälpa till här eftersom entrepenören har fuskat genom inte att anlita behörig plattsättare. Stämna entrepenören. Kanske även försäkringsbolaget om du anser att dom har lovat hjälpa i denne sits.
Den försäkring träder till om entrepenören eller huslevarantören går i konkurs och inte slutför jobbet.
Kan, inte måste
Jo fan, men även fuskjobbaren!
Hur kan jag dra nån annan slutsats ???
Tvärtom! Vi är lagom missnöjda kunder hos nämda bolag >
Absolut, men i Landet Lagom ställs vare sig banker eller husleverantörer till ansvars för dålig rådgivning
Hej!
Självklart är det Eksjöhus som skall ta på sig ansvaret då det är dom som "sålt" generalentreprenaden.
Som kund väljer man ju generalentreprenand för att man tror att det är säkrare en att gör upphandlingar själv, dessutom för att man själv inte skall behöva lägga ner någon tid på att organisera det hela.
Jag skulle tro att Eksjöhus tar ganska bra betalt för att samordna generalentreprenaden för varför göra något som man ej får betalt för.
Sen är det ju också som så att om jag köper ett Eksjöhus på Generalentreprenad i samma region som ovanstånde så kommer jag med största sannolikhet få samma hantverkare....
/ Anna
Självklart är det Eksjöhus som skall ta på sig ansvaret då det är dom som "sålt" generalentreprenaden.
Som kund väljer man ju generalentreprenand för att man tror att det är säkrare en att gör upphandlingar själv, dessutom för att man själv inte skall behöva lägga ner någon tid på att organisera det hela.
Jag skulle tro att Eksjöhus tar ganska bra betalt för att samordna generalentreprenaden för varför göra något som man ej får betalt för.
Sen är det ju också som så att om jag köper ett Eksjöhus på Generalentreprenad i samma region som ovanstånde så kommer jag med största sannolikhet få samma hantverkare....
/ Anna
Håller fullständigt med Mastermind. En varning för EKSJÖHUS är verkligen på sin plats. Vi skrev avtal med Eksjöhus som skulle stå för allt. Trots detta så får vi ingen hjälp från Eksjöhus med alla fel som återstår och då har vi ändå bott i huset över 2 år. Vi har nu varit tvungna att koppla in advokat för att få ngn rätsida på allt. Under den här perioden har jag fått kontakt med massor av missnöjda Eksjöhus kunder. Tycker verkligen att det är på tiden att varna för Eksjöhus och om möjligt ställa dom tillsvars på ngn sätt.
Mvh
Björn
Mvh
Björn
Jag håller verkligen tummarna för er allihopa som har drabbats och hoppas att ni får era saker färdigställda.
Kram Frida
Man får inte en hantverkare, man väljer en. Eksjöhus har inga egna hantverkare så om du bara ser till att välja en bättre entreprenör än den som Mastermind "fått" så ska det nog gå bra.annaper skrev: