Hustillverkare
Vilma: [citat] Gällde nog inte för vår trappa. När den kom till huset hade transportfirman släpat den i marken på alla möjliga håll och kanter. Alla hörn (jo, jag menar verkligen alla) var borta, intryckta eller avskavda. Skaderapport var skriven, men ärendet är inte färdigt ännu. Trappan monterades precis före inflytt, av olika orsaker.
hempularen: Nej! Dolda fel är fel som är okända men drabbar säljaren om de kan bevisas ha funnits före överlåtelsen, under förutsättning att övriga villkor som undersökningsplikt etc. är uppfyllda. Ett fel som är känt av säljaren men inte "erkänns" är inte dolt utan då handlar det om bedrägeri. Eller "svikligt" förfarande. Och i så fall kan man bli ersättningsskyldig även om köparen
lnu: Nja, jag har 80p i arkitektur men läser för tillfället byggteknik istället. Intresset började med bläddrande i huskataloger och jag är fortfarande mest intresserad av villor. Hoppas det kan vara till nån hjälp, nu bör jag nog återgå till pluggandet...
Calle_L: Skall ni göra arbete själva eller ta in andra entreprenörer istället för deras se till att få ner vem som tecknar byggfelsförsäkringen. Om ni skall göra arbetet själva se till att ni får skriftlig på att ni får tillgång till huset på helgerna. (det bestämmer snickarfirman)
trojan75: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1113399780;start=0]Hustillverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Dark_Helmet: Vi har byggt Ekängen 3 och är jättenöjda med VårgårdaHus. Däremot beror det ju på var du bygger vilken entreprenör du får, men de på fabriken har varit kanon att ha att göra med.
krabban: Jodå det blir lite avstånd ;D Men än så länge så är jag nöjd bara sjödalshus håller det de säger o den standard. Vill gärna inte hamna i ett eksjö exempel... [citat]
aiskylos: [citat] Att STR inte är något annat än en ren intresseorganisation för husföretagen? Auktorisation? Det är lite som om rävarnas riksförbund auktoriserar varandra innan de ger sig in i hönshuset.
Janne_B: Misstänker att du syftar på min hemsida :-[ Skall försöka rätta upp den inom det snaraste. Vi betalade 40 kkr extra. Detta berodde på att den "plana" tomten var ett dike som fyllts upp med blandmassor. 303 m3 fraktades bort och återfylldes. 145 m3 ingick i kontraktet.
Jesca_j: Hej. Vi håller på att bygga ett hus av den typen.....dock inte med Trivselhus utan från annat håll så det kanske inte är intressant? Här är en stomresningsbild. [bild]
kalleanka70: Bra skrivet, kul att du kan ge beröm efter att tidigare varit kritisk...låter som ett vettig husköpt till slut! Vi skall precis börja så jag kommer till baka snart med hemsida och erfarenheter!
Mulan: Jag har funderat på smålandsvillan fast det nya Västervik. Men man vill se det live & jag vet inte om det finns. Annars är det ett grymt bra alternativ om man kan måla lite själv. Jag vill ha takkupa :)
MrNorth: Det verkar som om de har tagit bort det. För jag var också och tittade på ett sånt hus, men vi tyckte inte om planlösningen, samt att det blev dyrare än smålandsvillans mariannelund som vi hade fått anbud på. Men jag håller med, jämfört med smålandsvillan är lbhus dj*vligt duktiga på badrum!!! Rena lyxkänslan. Jag ångrar att jag inte hade med kameran för de hade satt nån
Mady: Nu har jag inte läst vad alla andra har svarat. Vår platta gjöts i mitten av december, i januari började stommarna resas. För två veckor sedan fick plattan sitt godkännande gällande fukten efter provtagning så nu är det fritt fram. Vi skall flytta i till sista april :D
askur: Hej Bohman! Felen som du beskriver antar jag att Hjältevadshus fixar - det var inga problem för oss med liknade fel. Men jag håller med dig - man kan undra om de inte borde tjäna på att se till att det inte blev såna här små men irriterande fel så att de slapp åka ut och fixa det i efterhand. Hade bl.a. en del smutsfläckar som i och för sig gick att få bort från tapeten men varför
therese___: Vi har fått en offert på ett hus i Solvik-serien för ca ett halvår sedan. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette. Husen hos Trivselhus är inte lika billiga som t ex Ugglanserien hos LB-hus. Solvikhusen är dock billigare än TH övriga hus. Tyckte att de verkade ha bra utgångsstandard både i husmaterial och själva utrusningen i huset.
annuh: Tack så mycket för era snabba svar! Det är roligt när husmodeller man fastnat för inte kostar skjortan utan att man kan tänka sig in i huset med sina möbler och ungar. Kommer nog snart att ta kontakt med litet företag och få mer information. Anna Maria
byggimpert: Har också byggt med Älvsbyhus och kalkylen från dem stämde på kronan, däremot blev markarbetet lite dyrare men det berodde huvudsakligen på att vi valde att göra utgrävning plus korrekt återfyllning för infart, trädgårdsgångar och uteplats inkl. plintar till altanen i samma veva som grävarn ändå var där, samt att vi beställde en fjärrvärmekulvert till det fristående garaget,
BoAsa: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1106487686
terp: Jag håller på att hämta avi'n nu, sen kommer den bli åtkomlig via bittorrent
peddap: skicka din mailadress så skall du få bilder från alla ugglanhus....tjing !
hempularen: Du skall självklart inte skriva på vare sig avtal eller "förfrågan" om du inte fått möjlighet att granska den (med juridisk hjälp). Hela attityden från säljaren skulle få mig att backa, om sedan backandet skulle bli så lång som att byta affär, beror ju på hur gärna man vill göra affären. Men om det handlar om kostnader, så skulle jag nog lägga in 50 000 för juridisk
Immobil: Hörru advokaten, varför har du inte en egen hemsida? ??? För du är väl inte Konsumentverket/KO? ???
sanije: Varför är det ingen som talar om vilken hustillverkare det är ?? Jörgen och Sanije
muppen: gör just det, en kväll i veckan har tippen kvällsöppet, lastar under resten av veckan, städar upp, behåller allt trä för ved, resten gratis till tippen, om man har container kostar den i hyra, dessutom tar kommunen en miljöavgift för osorterat byggskräp... det kan man ta upp som eget arbete och minska behovet av topplån... 8)
therese___: Instämmer med föregående. Det går att ändra i princip allt. Myresjöhus är väldigt flexibla när det gäller detta (det är min erfarenhet). Men det är klart, vill man ändra bärande väggar så kan det ju kosta mer.