Hej alla rutinerade husbyggare

Vi har ägnat dagar och veckor åt att räkna på detta med hus. Det är viktigt för oss att det inte blir för dyrt.

Är det överhuvudtagen möjligt att bygga ett hus för en totalkostnad på max 1.8 milj kr som uppfyller följande kriterier?

* Bygga på landet i Västmanland (inte dyra tomter) eller i Uppland
* Enplansvilla
* Minst fyra sovrum, gärna fem
* 150 kvadrat
* Två helkaklade badrum
* Trägolv i alla rum
* Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin

BU eller BÄ? Vad har ni för åsikt?

Tacksam ???för alla svar!

Ser inga problem med det....
Tex Ägir från Älvsbyhus...dryga miljonen.. 145 kvm, 4 sovrum, visserligen bara ett badrum och ett extra wc....sen får du väl uppgradera deras hus med tex kakel etc....
Med lösvirke kan du säkert också komma under priset du nämner...och möjlighet att ändra lite mer.....

Tack för hjälpen. Jag har alla huskataloger hemma, men än har vi inte besökt någon säljare.

Speciellt detta med vad som är tillval och vad som är standard verkar vara en djungel.

Det känns som om vi verkligen behöver hålla i våra pengar för att klara budgeten. De flesta som bygger hus i 150-kvadrats storlek verkar landa på 2-2,5 miljoner.

Klokt råd detta att hålla undan 200 000 till oförutsedda utgifter. Kanske inte ens ska nämna att de pengarna finns för säljaren.

Glöm inte alla avgifter. Nu vet jag inte hur det är när man bygger typhus men vi som tittar på lösvirke upptäcker snart att det rinner iväg en 200 papp till olika avgifter och konsulter:

Jurist
Stämpelskatt
Pantbrev
Utsättning
Geotekniker
Arkitekt
K-ritning
Kvalitetsansvarig
Slutbesiktning
räntorna för byggkreditivet

Och sen ska man ju inte glömma: trädgård, 100 papp

Tänker ni bygga mycket själva eller ska ni ha totalentreprenad?

AC skrev:
Hej alla rutinerade husbyggare

Vi har ägnat dagar och veckor åt att räkna på detta med hus. Det är viktigt för oss att det inte blir för dyrt.

Är det överhuvudtagen möjligt att bygga ett hus för en totalkostnad på max 1.8 milj kr som uppfyller följande kriterier?

* Bygga på landet i Västmanland (inte dyra tomter) eller i Uppland
* Enplansvilla
* Minst fyra sovrum, gärna fem
* 150 kvadrat
* Två helkaklade badrum
* Trägolv i alla rum
* Tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin

BU eller BÄ? Vad har ni för åsikt?

Tacksam  ???för alla svar!
Om det går? det hoppas jag... för vi ska eventuellt bygga nytt å det kostar max 1.4 mille. det är absolut max. tomt för max 75000kr. jag är helt säker på att det går.

Hej

Vi kommer att göra så lite som möjligt själva. Men det kanske inte går.. Då får vi försöka göra det vi kan själva.

Vi skulle verkligen inte vilja bo dyrt utan ha pengar kvar och friheten att kanske jobba 75% när barnen är små.

Håller på att bygga med notalgihus. Har köpt en stomme av dem och utför en masa arbete själv. Dom har utmärkta snickare från litauen som jobbar för en betydligt lägre summa pengar än svenska. Dom har oerhört billiga stommar som dom även kan hjälpa till med hela entreprenaden hörde oxå från en som ringde till mig för att han ville ha referens att dom tar emot ritningar på hus å även där ligger på väldigt låga priser.
Tycker att du ska kolla upp dom åtminstone.

Lycka till

Pengarna kommer nog att räcka. Byggde själv ett Fiskarhedenhus(sidensvansen) det skulle kosta 1,4 milj. nyckelfärdigt, 604000 i lösvirke. Tror att deras populäraste modell heter Hägern ca 160 kvm på 2-plan och om jag inte minns helt fel så var det huset något billigare än vårat.

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.