Vad gäller entreprenör så har vi här i södra Skåne endast en och han har varit Eksjöhus trogen i 21 år.

Det verkar som om det fungerar olika angående entreprenörerna i olika delar i landet.

Du har som byggherre rätt att neka återförsäljaren den föreslagna entreprenören och kanske ge förlag på en egen entreprenör.

Vad gäller kvalitetsansvarig är det du som byggherre som väljer vem som ska representera dig. Du kan även ta på dig ansvaret själva om du så vill.

Det måste naturligtvis komma fram både negativa och positiva inlägg här i forumet.

Det jag menar med undersökningsplikt (ett lite väl hårt ord) är att man man själva kan undersöka om kalkylen verkligen stämmer som man fått av säljaren, är det rimliga kostnader på de olika tilläggen. Man kan kolla upp entreprenören om han är seriös och har bra meriter från övriga byggen.

Någon skrev att det var Eksjöhus som köpte upp entreprenören till det billigaste priset, varför reagerar man inte som köpare då, eller sparade du så mycket pengar på det att du fick kvantitet istället för kvalitet.

Om jag inte har missuppfattat så är väl säljarna endast återförsäljare för Eksjöhus eller har jag fel.

Jag kan bara säga detta att ni som funderar på att bygga med Eksjöhus i södra Skåne, tveka inte för säljarna är helt underbara här nere.

Tack för mig. Jag återkommer om ett halvår när vårt Eksjöhus står färdigt.

Bedrövliga diskussioner........

Eksjöhus är varken bättre eller sämre än många andra företag i branschen. Alla kan misslyckas.
Jag är helt neutral och tycker nu att den diskussion som förs i detta ämne inte för något framåt eller är till gagn för någon. Jag är trött på skiten som skrivs...

Du har som byggherre rätt att neka återförsäljaren den föreslagna entreprenören och kanske ge förlag på en egen entreprenör.

Vad gäller kvalitetsansvarig är det du som byggherre som väljer vem som ska representera dig. Du kan även ta på dig ansvaret själva om du så vill.
Icke sa Nicke. Ett avtal med Eksjöhus utan förslag på entreprenörer. De var upphandlade av Eksjöhus utan att vi kunde påverka det valet. Likaså kvalitetsansvarig utsedd av Eksjöhus och det fanns ingen möjlighet att ändra detta.
Någon skrev att det var Eksjöhus som köpte upp entreprenören till det billigaste priset, varför reagerar man inte som köpare då, eller sparade du så mycket pengar på det att du fick kvantitet istället för kvalitet.
Ska det vara så svårt att förstå detta som jag förklarat så många gånger.
Eftersom vi inte kunde påverka valet av entreprenör, kvalitetsansvarig, det ingick i det totala priset, så kunde vi vid kontraktsskrivning inte göra annat än acceptera faktum om vi var intresserade av att bygga. Och hur ska man kunna kontrollera entreprenörer köpta av Eksjöhus när man inte ens vet vilka det är. I vårt fall köpte vi ett koncept, en totalentreprenad med endast en motpart, Eksjöhus. I denna story är det inte entreprenörer och underentreprenörer som är den stora boven, utan Eksjöhus som efter att vi skrivit på avtalet av någon outgrundlig anledning inte velat ha med oss att göra överhuvudtaget. Tala om att känna sig blåst. När man sen får kritik för att hänga ut denna husleverantör, då känns det som att måttet är rågat. Kan man bli annat än ledsen och förbannad.

/Björn

bjhu skrev:
Icke sa Nicke. Ett avtal med Eksjöhus utan förslag på entreprenörer. De var upphandlade av Eksjöhus utan att vi kunde påverka det valet. Likaså kvalitetsansvarig utsedd av Eksjöhus och det fanns ingen möjlighet att ändra detta.
Ska det vara så svårt att förstå detta som jag förklarat så många gånger.
Eftersom vi inte kunde påverka valet av entreprenör, kvalitetsansvarig, det ingick i det totala priset, så kunde vi vid kontraktsskrivning inte göra annat än acceptera faktum om vi var intresserade av att bygga. Och hur ska man kunna kontrollera entreprenörer köpta av Eksjöhus när man inte ens vet vilka det är. I vårt fall köpte vi ett koncept, en totalentreprenad med endast en motpart, Eksjöhus. I denna story är det inte entreprenörer och underentreprenörer som är den stora boven, utan Eksjöhus som efter att vi skrivit på avtalet av någon outgrundlig anledning inte velat ha med oss att göra överhuvudtaget. Tala om att känna sig blåst. När man sen får kritik för att hänga ut denna husleverantör, då känns det som att måttet är rågat. Kan man bli annat än ledsen och förbannad.

/Björn
Det verkar som återförsäljarna arbetar väldigt olika i landet. Vi här nere i södra Skåne har valmöjligheter som jag skrev i tidigare inlägg. Vi fick en rekomedation av vår säljare vad det gällde entreprenör och kvalitetsansvarig, men eftersom denne entreprenör som vår säljare rekomendera har byggt Eksjöhus i 21 år så tvekade vi inte.

Jag tycker att denna tråd har flippat ut. När någon skriver något positivt verkar det som de som är missnöjda måste klanka ner på dessa när de tycker att Eksjöhus har gjort ett bra jobb. Det är kanske bättre att vi skriver var vi bygger så kan man kanske ringa in var problemen finns.

Ni som har haft så många klagomål på Eksjöhus varför lägger ni inte ut det på era hemsidor, där verkar det vara guld och gröna skogar. Är det inget positivt alls med era hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.